Jag tror att det brister ordentligt i kommunikationen. Börja aldrig trissa runt och lek med en häst du inte kan läsa kroppspråket hos! Aldrig!
Troligtvis korsar du en gräns, tror att han leker men när han säger ifrån att något inte är ok så ignorerar du/kan inte läsa av det pga okunskap och då säger han ifrån rejält med en spark. Blir du ännu argare (vilket du INTE ska bli!) så riskerar du att få en rejäl kick som kan kosta dig livet. Hästen har inte gjort något fel, så bestraffa den inte för det. Du däremot bör tänka till några gånger innan du ger dig in i såna farliga situaioner.
Jag förstår att det kan se kul ut när folk leker med sina hästar (och ja, det ÄR kul) men man ska aldrig någonsin ge sin in i en situation när man inte har en aning om vad som händer. När man väl leker med hästen måste man alltid vara otroligt uppmärksam. Hästen kommunicerar med ett helt annat kroppspråk än vi gör. Du kan mena gott med ditt kroppspråk men till hästen verkar du fientlig/respektlös. Så fort hästen bara viftar på ett öra kan det vara dags att backa undan på sekunden för att inte få en smäll (dock brukar majoriteten av hästarna vara väldigt förlåtande, så troligtvis har din häst sagt ifrån massor av gånger utan att du respekterar det/ser det). En häst som redan när du kommer visar öronen bakåt säger redan där extremt tydligt vad den vill.
Jag leker ofta med min häst, men jag vet hur han fungerar, vilka vinklar jag ska vara på för att inte vara i "riskzonen" och vart jag ska placera både mig och hästen. Jag vet även vad min häst finner respektlöst, han vet vad jag finner respektlöst och vi kan kommunicera. Men jag gav mig aldrig in och umgicks med min häst löst förrän jag visste hur man läste av en häst.
I början av året lekte jag med min häst, han var stressad mentalt av att vara mobbad i hagen av jobbiga hästar och hade för första gången i sitt liv väldigt nära till försvar. Jag tränade då med att ha ett schabrak och maggjord på när han var lös på ridbanan för att han skulle vänja sig vid något runt magen. När vi hållt på i ca 20 minuter så skulle vi gå in, vi stod vid grinden och jag pratade med mamma medan jag skulle ta av maggjorden. Eftersom jag inte alls var uppmärksam på hästen de få sekunderna, så stod jag lite längre bak än vid just maggjorden (ungefär vid flanken befann jag mig), hästen var lös och så plötsligt gick han iväg med rumpan emot mig, jag hängde med något steg eftersom jag höll på att knäppa upp maggjorden och så pang; plötsligt far han framåt och kickar. Jag blev träffad i ansikte av en broddad hov och på axeln. Det var bara några sekunder jag inte var uppmärksam på vad han höll på med och han hade redan hunnit placera sig med rumpan emot mig (denna häst hade ALDRIG ens sparkat emot andra hästar i hagen). Hade hoven varit lite högre upp hade jag inte varit vid liv idag. Nu kom jag tursamt undan med ett brutet nyckelben och ett ärr på kinden. Hästen hoppade bara till några steg efter han sparkat innan han kom fram till mig och mamma för att se varför jag satt på marken. Så han menade inget illa.
Så snälla, för din egen säkerhet lek inte med hästen förrän du lärt dig hur deras kroppsspråk fungerar. Ta gärna ut en tränare som kan hjälpa dig eller en annan kunnig person. Riskera inte din egen säkerhet för att det verkar roligt att leka med hästar. Man måste också kunna respektera de, det är inte alls säkert att de vill leka och alla individer är olika och blir motiverade av olika saker.