Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

M

maria00

Jag har precis köpt en shettis och satt och kollade bland hans vaccinationer eftersom veterinären kommer ut imorgon. Ser att han är regelbundet vaccinerad mot stelkramp och hästinfluensa fram tills januari förra året, han är alltså inte vaccinerad i januari i år som han skulle varit. Jag googlade på hans vaccin och läste då på FASS att stelkrampen är 36 månaders intervall och hästinfluensan 12 månader, min fråga är nu om det räcker med att ge han en kombinationsspruta nu hästinfluensa/stelkramp och det skyddar eller om jag behöver göra om grundvaccinationen av hästinfluensan?

Han ska inte ut och tävla eller iväg på träningar utan står i mitt egna stall och är en skogsmullehäst.
 
Sv: Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

Skulle tro att du måste göra om grundvaccinen. Jag rådfrågade själv med min vet. när jag råkade missa hästens vaccination med en månad och då var det bara att börja om.
 
Sv: Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

Om man gått över 1 månad med vaccination så spelar nog inte skyddet någon speciell roll om man då sprutar på en gång men i tävlingsamanhang är man tvungen att grunda om igen .

Angående ts fråga så tror jag det är bättre att ringa tillverkaren och fråga ?

Mia
 
Sv: Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

min vet sa att nya studier visar att dagens vaccin inte är så mycket mer än sockervatten. skall man ha ett fullgott skydd bör man vaccinera var tredje månad. Vet ej om det stämmer, men så menade han
 
Sv: Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

Vaccin mot hästinfluensa har skyddseffekt 6-8 månader för varje spruta. Så om du vill ha ett kontinuerligt skydd, bör du vaccinera så pass ofta mot hästinfluensa.
Vid internationell tävling krävs inom flera discipliner vaccination var 6:e mån.

Skyddseffekten av varje dos vaccin mot hästinfluensa blir densamma oavsett när föregående vaccinationstillfälle varit.

När det gäller stelkramp, bör man följa rekommenderade intervall för att bibehålla skydd. Tydligen finns det två fabrikat varav det ena ska fyllas på varannat år och det andra, som du tydligen använt, var tredje år.
 
Sv: Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

För mig lät det jättekonstigt, vaccinera hästen var trejde månad?? Vet inte om jag tror på den..Vilket vaccin använder man då?
Vi har bara årliga sprutor efter att en grundvaccinering är utförd. För varje spruta kan man "gå utan för datumet" med en viss tid. Dock för godkänd vaccinering för tävling ska den vara gjord senast på datumet men skyddet försvinner inte om det går tex en månad utanför på samtliga vaccineringar.

I övrigt är jag fundersam över hur det kan komma sig, egentligen att vi måste vaccinera hästarna så pass ofta som man gör ändå?

Inte fasen springer jag och tar vaccinsprutor varje år när jag gjort en grundvaccinering..Borde det inte gå att göra lite mer långverkande vacciner?
 
Sv: Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

För mig lät det jättekonstigt, vaccinera hästen var trejde månad?? Vet inte om jag tror på den..Vilket vaccin använder man då?
Vi har bara årliga sprutor efter att en grundvaccinering är utförd. För varje spruta kan man "gå utan för datumet" med en viss tid. Dock för godkänd vaccinering för tävling ska den vara gjord senast på datumet men skyddet försvinner inte om det går tex en månad utanför på samtliga vaccineringar.

I övrigt är jag fundersam över hur det kan komma sig, egentligen att vi måste vaccinera hästarna så pass ofta som man gör ändå?

Inte fasen springer jag och tar vaccinsprutor varje år när jag gjort en grundvaccinering..Borde det inte gå att göra lite mer långverkande vacciner?

För att få ett effektivt skydd mot influensa behövs tätare vaccinationer än årligen. Vad som är godkänt för tävling har egentligen inte med saken att göra.

Ska du influensavaccinera dig själv är det varje år som gäller. Barnsjukdomar och stelkramp är det annorlunda med.
 
Sv: Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

Jag har aldrig hört att någon vaccinerar mer än rekomenderat här i alla fall, som är årligen bla för influensan.
Om det nu är "effektivare" att vaccinera ett flertalet gånger per år, borde inte det vara en rekomendation i så fall??

De veterinärer jag rådfrågat har snarare sagt tvärtom, att det är en hysteri att man ska vaccinera på datumet eftersom att vaccinets skydd är mer täckande än så men att det ska vara senast på datumet för gdk för tävling.
 
Sv: Hästen skulle vaccinerats för 5 månader sedan, Skyddar det ändå?

Det finns forskning på att optimalt skydd får man med tätare revaccinering av A2. Galoppen har om jag inte missminner sig gått över till var 6e månad, och även ridsporten så internationellt enligt FEI är det var 6:e månad.

Det är inget nytt heller, informationen fanns redan för 10 år sen. Dock anser t ex SvRF att revaccination årligen ger godtagbart skydd för tävling.

Till TS: När jag låg 3 månader över 12-mångränsen på influensa var det bara att göra om eller räkna bort det skyddet enligt 2 olika vet. Jag valde att skippa influensa då hästen inte tävlar och inte åker runt. Har en kompis som ska tävla lite och åker runt en del, men annars är det liten smittrisk.
 

Liknande trådar

Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
643
Senast: tavla
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Jag tror att jag missat en vaccination, men jag är inte alls säker för veterinären och FASS säger olika saker. Jag ringer honom imorgon...
Svar
6
· Visningar
1 575
Senast: oxo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp