Sv: Hästen skrapar!
Är det fodringar som får den att totalt trigga så börjar man lära den vänta i andra sammanhang. SÅ den kan det och gör det av sig själv och själv alltid testar vänta som första lösning till problem.
De flesta hästar testar fly/undvika eller panika i en problemsituation. De väntar inte och tänker. De är flyktdjur och därför agerar de bara.
Alltså måste en häst som har såna här problem lära sig impulskontroll. För stressar den och följer stresskänslorna istället för att själv vänta och lugna ner sig a la en mental halvhalt/samling så har den inte impulskontroll nog.
Då lär man den kontrollera andra impulser först. Ochlär in ett system innan man sätter den i den situation som triggar den starkast.
Fast det där stämmer inte alls in på min häst iallafall. Han har en otroligt bra impulskontroll. Dock är han en väldigt ranghög häst och trivs inte det minsta med att få sin mat efter dom andra. Det är vad han blir stressad av i fodersituationer. Annars är han den minst stressiga häst jag vart med om, kolugn i dom flesta sammanhang och hoppar inte till för mindre direkt.
Givetvis finns det undantag. Men generellt så beror det på att man gör fel om metoden inte funkar.
Är hästarna förstörda nog kan man behöva gå in och bryta stressen för dem. Men då måste man ha tränat in den brytsignalen innan. Till slut kan de själva lära sig bryta.
Jag förstår inte vitsen med detta, hästen visar vad den behöver för att må bra och trivas. Man kan få en häst att sluta med det mesta, men försvinner stressen den har inom sig bara för att den slutar visa symptom utåt? Jag tror inte det. Jag förstår inte heller varför inte hästen får visa sina känslor och "säga" vad den tycker om saker och ting och måste anpassa sig till våra rutiner.
Jag skulle tycka också att om hästen är såpass stressad i alla sammanhang, då finns det andra problem att lösa hos hästen.
Dvs man behöver inte undvika en massa saker och situationer bara man tar hjälp av proffs som kan jobba med beteendestörningar, betinga om etc.
Dock finns det väl tyvärr lite för dålig kunskap om sånt här även bland de som arbetar med det.
Man anser hästar vara omöjliga för att man själv inte lyckas.
Det håller jag med om.
Men förutsatt att man gör övrigt korrekt och hästen anländer till en "förstörd" med matstress-problem så kan man välja att undvika eller träna bort.
Det är ju det som beror på, varför är hästen stressad när den inte får maten först.
Det är alltid just ens egna häst som är så speciell att den inte går att ändra.
Sällan(eller typ aldrig) har proffs såna hästar, som är undantaget från regeln. Varför?
Jag tycker det är fel att säga så faktiskt. Jag har haft min häst i mer eller mindre hela hans vuxna liv och jag har aldrig undvikit någonting med honom, jag har testat alla metoder för att få honom att sluta stressa vid maten men nej, han mår inte bra när han ser dom andra få och han bli utan. Jag har förstått att det är känsligt för honom och jag lyssnar på honom, han får visa känslor, han får säga att han behöver vissa rutiner för att han ska må bra.
Jag har testat allt till den grad att vi nu står på ett lösdrift med fri tillgång pga att det fungerar inte i stall. Alla hästar fungerar inte i stall med mattider, vissa hästar behöver annat och det ska man lyssna på, inte tysta ner dom och ändra om.
Därför tränar jag bort osunda beteenden. Hästar ska vara balanserade. För att själva må bäst.
Det är inte ett osunt beteende att hästen vill ha sin mat först. Min häst är en väldigt balanserad och lugn häst, dock så är han ranghög och blir stressad i stall med andra hästar vid fodringar.
Visst, jag kan ställa honom som jag gjorde innan lösdriften som nödlösning i en box där han varken såg eller märkte av dom andra hästarna, då var han också lugn och fin. Dock är han en social häst som gillar andra hästar och därför flyttade jag till lösdriften utan foderrutiner som stressar.