hästen ser ut som en ko...

Sv: hästen ser ut som en ko...

Du måste givetvis öppna albumet för att dela bilderna så vi kan se... En länk vore också fint.

JA, emn hur ser analysen ut då? det räcker ju inte med att veta att höet är analyserat, du måste också veta värdena och räkna på det så att allt är balanserat.

Går du på en naturbruksskola borde det finnas någon som kan hjälpa dig.

Falkenrally skrev:
hästen har bra hull men har inte lårmuskler.
ni sa att hon behöver mera protein, var och köpte KRAFFT Protein idag och gav henne en halv dl av det så hon får sakta vänja sig.
dom har analys på grovfodret för det är skolan som odlar höet och havren. (jag går på naturbruks skolan på Åland)

Det viktiga är inte att veta ATT det finns en analys - utan vad analysen SÄGER om grovfodret. Att det ÄR analyserat säger oss ingenting om du inte talar om vad det är för värden i det.
Så ta reda på vad det är för värden (be om en kopia på analysrapporten) så kan vi hjälp dig att se över foderstaten.

Men jag skulle också tro att det handlar om för lite protein... Fel balanser i foderstaten kan det vara också.
Kanske även för lite mat överhuvudtaget.

Jag skulle helt klart titta över fodret. Sen har jag mycket åsikter om vad en häst verkligen ska äta..... Fast det är ju upp till var och en.

Som övningar skulle jag tömköra och gå över bommar så hon får lyfta bakbenen.

Men jag skulle absolut kolla upp med nån kunnig om hästen har någon låsning, väldigt vanligt särskilt hos travare som jobbat hårt! Det finns mycket som kan sitta kvar sen flera år tillbaka som kan påverka hästen. Hästen funkar trots detta hyfsat normalt pga att kroppen kompenserar. Tillslut går det till en gräns då det inte fungerar längre eller tex muskler förtvinas, tillbakabildas.

Lycka till! :banana:

jag ska fixa en analys åt er.
hon har inte tävlat mycket i trav för hon dög inte
"gav inte järnet"
så hon har gått som ridhäst sen agusti 05..
här är länken..om ni kollar på sommarbilden
så är det svarta hästen med vit fläck i ansiktet.
kolla på låren så ser ni vad jag menar men nu var det ju så
att hon hade just kommit till mig men..!
här e den: http://s77.photobucket.com/albums/j71/Chili_Miro/
kram på er alla

Det går inte att se bilderna, då man måste logga in för att kunna se något.

Falkenrally skrev:
hej min häst har inga lårmuskler det är bara gropar
där dom ska vara så hon der ut som en ko sett bakifrån..:confused:

finns det övningar till just bakvagnen på hästen???

skulle vara mycket glad för alla tips och råd jag får!!!:)

tack på förhand

Julia
det första jag hade gjort är att kolla upp foderstaten.
låter som e-vitamin eller framförallt proteinbrist.
även om hästen står i vila, ska den inte se ut så. ta hjälp av grovfoderanalys, och kolla efter brister.
mvh //emelie;)

trav.jpg

Ljusade upp bilden lite, så syns det bättre ;)

tackar hur tycker du att hon ser ut nu e de ju så att hon e lös men när jag rider så läger hon inte under sig plus att hennes bakvagn e ju som den e...ska fråga bonden här på skolan om grovfodrets analys. och så skriver jag det här.

Har du ingen bild bakifrån? Eller en bra uppställningbild? Jag tycker hon ser fin ut på bilderna! Men det är svårt att se.

nej tyvärr, men jag kan fixa det snarast möjligast.
jo hon är fin annars men hon såg värre ut när hon stod hos sin ägare ingen träning ingenting:( pga att hon inte våga:mad: . men nu har jag chili o jag älskar henne massor ska ta henne på avbetalning bara jag får jobb!! :)

Hullmässigt, så ser hon helt ok ut, men som du redan själv konstaterat, så har hon väldigt lite bakbensmuskler. Jag skulle (om jag hade en likadan) tagit Långa skritturer i varierad terräng och som många andra skrivit i tråden så behöver hon förmodligen mer protein.

Fin häst btw ;)

vi har ganska kuperad terräng uppner klättring i berg över stock och sten

hon tvekar aldrig bara om hon är ensam när man e ute men på dom stigar man alltid gått på brukar hon ta in själv på så att.

hon är trevlig att handskas med, varken bits eller sparka och hon står alltid stilla när man pysslar med henne.

nu i maj blir det bättre för då är det bara skog man kan rida i och vi har den helt för oss själva!! Flera hektar!!! haha:rofl:

men vi har förståss en liten åkersplätt att rida på när vi ska dressyra lite som sagt hur fint ställe som helst och en annan sak vi behöver inte betala något för att ha våra hästar där (jag och min kompis) han får betalt av styrelsen för att ha djur på bete!!

kolla foderstart och ut och klättra!

jag ska kolla allt med fodret..
en sak hur ofta ska man ge biotin är det en dag i veckan eller varje dag ellr hur e det???

Falkenrally skrev:
jag ska kolla allt med fodret..
en sak hur ofta ska man ge biotin är det en dag i veckan eller varje dag ellr hur e det???

Ska bli spännande att höra vad för värden grovfodret har. Tvärtom mot vad alla andra säger så skulle jag kunna tänka mig att det lika gärna kan vara proteinöverskott och hon skulle behöva ha mer MJ för att sänka kvoten. Hon påminner mycket i kroppen som sådana hästar ser ut.

Varför jag skulle kunna tänka med det, beror på att hästen ser bra musklad ut över lag i mina ögon, men den ser stum/hård och väldigt spänd ut i sin muskelatur (lite förvriden)och att muskelaturen är på tillbakagång på vissa delar av kroppen i så fall p.g.a. kväveöverskott som ger syrebrist i musklerna.
Jag skulle höja upp höt ngr. kg och bara ge mer betfor som kraftfoder. Inte bar ahöja upp proteinet i detta läge. Men som sagt så kan ju analysen ge lite mer info. om vad det är hästen behöver ha/ändra i foderväg.

Senast ändrad:

sissu..hon är ett varmblod. kan också spela roll i detta med hur hon ser ut..nu när jag har börjat ge KRAFFT Protein så har musklerna börjat komma fram jag ger 3 dl jag började från 1 dl. och hon är mycket gladare och orkar lite mera speciellt busa

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama