hästen ser ut som en ko...

Falkenrally

Trådstartare
hej min häst har inga lårmuskler det är bara gropar
där dom ska vara så hon der ut som en ko sett bakifrån..:confused:

finns det övningar till just bakvagnen på hästen???

skulle vara mycket glad för alla tips och råd jag får!!!:)

tack på förhand

Julia

Sv: hästen ser ut som en ko...

Det är troligen mer än träning som krävs.

En häst med bra foderstat ser inte ut så ens i vila. Jag tycker man ska vänta med att rida en häst som är så omusklad. Det finns bra övningar från marken (tömkörning t ex) medan man väntar på att fodret gör sitt jobb.

Håller med!! Min 25 åring som varit pensionär i flera år ser inte ens ut så, han är rund och fin över hela rumpan.

Ser hästen så illa ut som du beskriver är den allvarligt under/felernärd! :crazy:

Galoppera i uppförsbackar, men ser den ut som en ko ska du inte rida, det måste vara nåt fel då.

Musklerna kommer allteftersom hästen rids.

Ridning i skog och mark där hästen får lyfta benen, backar (både uppför och nerför), tempoväxlingar, rätt form osv.

Har hästen haft många föl? Då kan det bli lite att muskelaturen "hänger". Mycket jogging med bra påskjut och lägre form så ryggen får svänga. Men först och främst se till att hästen får en bra foderstat och går upp i vikt. Ska du bygga muskler ska hästen ha bra med proteiner

hej kallstorm
nej min häst har inte haft ett enda föl
hon är ett 7 årigt travar sto
hon får 2-3 kg kl 8.00 12.00 16.00 och
sedan 4 kg på kvällen när hon kommer in
hon får 7 dl havre och 6 dl betfor 1 dl mineraler till natten

hon rids nästan varje dag dom dagar jag inte rider släpper jag henne på ridbanan så hon får springa av sig.

går det med bomövningar att bygga upp rumpmusklerna?
hon hade inga som helst muskler när jag fick henne.

Min häst såg likadan ut efter en olycka som gav henne en låsning i korset och ville därför inte sätta under sig.
Jag anlitade en kiropraktor som hjälpte henne med låsningen, sedan sa han att jag skulle göra mycke sidförande övningar, öppna, sluta, gärna med överdriven böjning.
Det tog ett tag men efter cirka 6 månander såg man tydligt resultat, men glöm inte att träna resten av häten.

Lycka till!

Du kanske ska se över fodret. Hon tillgodogör sig inte på det du ger henne tyvärr.

Kanske du skulle ge kraftfoder tre gånger om dagen istället? Kanske ge henne lusernpellets för att öka proteinintaget? Låter lite lite med 7dl havre och 6dl betfor när hon rids varje dag.

Se om hennes foderstat det är det som är problemet inte hur hon tränas.

kallstorm..
men om jag ger henne typ 5dl havre morgon och lunch och 1l kväll 1l betfor 1dl mineraler blir det bra??

Jag skulle om jag vore dej göra en analys på höt och se hur bra / dåliga värden det har. Sen skulle jag ge din häst lusern pellets som i stort sett är proteinrikt stråfoder. Betfor som du oxå bör ge innehåller i stort sett bara energi och det behövs nog oxå ökas.

Förslag.

5dl betfor, 5 dl lusern, 6 dl havre 2 gånger om dagen till och börja med. Höt kan du nog ge som du gör om hon äter ordentligt i hagen. Går hon med andra så skulle jag öka till natten bara för då kan ingen annan äta upp hennes dos.

Märker du ingen skillnad efter ett tag så kanske du ska ge kraftfoder tre gånger om dagen. Hoppas det löser sig!

Troligen är det så att din häst lider av proteinbrist. Det hjälps dessvärre inte med havre, som har en för hög kvot mellan protein och energi.

Allra bäst hade varit en analys över grovfodret, men i brist på det kan lusern vara en bra början. Finns både som pellets och hackad strå (hos t ex Granngården).

du är inte direkt intresserad av ts-halten utan av hur mkt protein-energi höet innehåller. Gör en vanlig grovfoderanalys så du vet hur du ska fodra hästen. Du behöver nog inte ens träna upp de där musklerna genom ridning om hon bara får rätt mat...

Jag skulle först och främst skicka in en grovfoderanalys. Och medan jag vätade på den byta ut havre och betfor mot lusern. Sedan räkna ut en foderstat som passae hästen. Och ingen ridning innan hästen fått hull.

hästen har bra hull men har inte lårmuskler.
ni sa att hon behöver mera protein, var och köpte KRAFFT Protein idag och gav henne en halv dl av det så hon får sakta vänja sig.
dom har analys på grovfodret för det är skolan som odlar höet och havren. (jag går på naturbruks skolan på Åland)

tacksam för svar

H///julia

Ser totalfoderstaten balanserad och bra ut alltså? Men det saknas bara muskler på låren, inte över kors?

lite men dom har börjat titta fram.. bilder finns på photobucket chili_miro men ni ska då kolla på vinter bilderna för att sommarbilden var tagen då hon just hade kommit till mig!!:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 526
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama