Hästen ryggar, hur får man bort den olaten?

P

PiggePiggelin

Hej!
Har en 12årig häst som ryggar till och från under ridpasset. Det första man hoppar upp så ryggar han för att försöka få av en men jag försöker sitta som limmad i sadeln då jag vägrar att ramla av, han ska inte få som han vill. Har bland annat testat att rygga honom ännu mera när han ryggat klart samt rygga när jag vill rygga. I det fallet då jag vill rygga och han inte ryggat innan så har han hovarna som fastklistrade i marken, vägrar rygga en meter. Skulle gärna vilja få en massa tips på hur jag ska kunna jobba bort denna dumma olat.

Vore toppen om jag kunde få honom att sluta med sina dumheter. Någon som varit med om samma sak kanske? Massa tips är jätte välkommna :bow:

Sv: Hästen ryggar, hur får man bort den olaten?

Jag skulle ju börja med att kolla att hästen är frisk och att all utrustning passar...

De flesta hästar har inte "olater" de försöker bara skydda sig... blir lite irriterad när folk bara antar att hästen jävlas... :(

Och ligger inte orsaken i det fysiska, blir det att titta på det mentala. Kanske i första hand på sig själv! För om en häst inte vill vara med på noterna, är det troligen ägaren/ryttaren som är orsaken, direkt eller indirekt.

LIA

Du har fått några syrliga svar, så kan det gå...
Men visst om hästen ändå är kollad (borde man inte utgå från det?), så har jag fått lära mig att rygga på, tills hästen tröttnar på detta.

Jag kan då inte se något syrligt i svaren. Hur menar du?

Däremot har kanske Skuggi och jag en annan syn på problemet än du och TS? Vi (tror Skuggi är på samma spår) utgår från att hästen gör rätt i sitt beteende och att den därmed visar på något som är fel.
Och fel tycker vi inte ska "lösas" med mer fel, utan att man ändrar det som behövs! Dvs, den sortens "tänk" som gäller för NH. :)

LIA

Precis :bow:

Jag utgår numera från att hästen gör som jag eller naturen säger åt den att göra. Därför funderar jag alltid på om det kanske var jag som orsakade att hästen betadde sig som den gjorde. Och många gånger är det just så har jag märkt :o:crazy:

Hästar vill i allmänhet göra som deras ledare säger.
Lyder de inte sin människa beror det ofta på att hästen inte ser sin människa som sin ledare. Och det är bara ledarens fel, inte hästens.
Eller så säger kroppen till den att den inte borde göra så.

Sedan kan en häst ha blivit skrämd och bete sig konstigt av den anledningen, men då ska en bra ledare kunna försäkra sin häst om att det inte är någon fara.
Det är en lång väg att gå, och man får börja om från början (eller det fick jag iaf) men det är värt vartenda steg på "den rätta vägen" det ser jag i mina pojkars ögon :love::bow:

En (äldre) häst som genom att rygga sluppit arbeta, kan inte den hästen "lärt" sig att "om jag ryggar så slipper jag ytterligare arbete"?

Jovisst, men varför började den rygga för att slippa arbete?
De flesta hästar är arbetsamma, om man ser till att de får ha kul och känna sig trygga.
Om en äldre häst ryggar för att slippa arbete skulle jag först kolla att inga fysiska fel hämmar, sedan skulle jag fundera på om kanske hästen känner sig otrygg med mig som ledare, och därför inte vill gå.
Om det inte är det skulle jag gissa på att jag har gjort för tråkiga saker. Tråkiga saker kan vara alltför svåra saker, alltför enahanda, alltför lätta.

Det första vi människor skall vara medvetna om är att Alla hästar från början strävar efter att ha relationer där de sammarbetar.

Utan detta så kommer inte en flock att överleva, och därmed överlever inte heller hästen.

Sedan måste vi ta i beräkning att varje individ (häst) gör en undersökning på varje ny människa den möter. Var är du i jämförelse till mig på rangstegen?

Det är här som problemen uppstår.
Det är per automatik inte något fel i att vara under sin häst i rang, om hästen är trevlig, lätthanterlig och lättriden.
Dessa hästar går oftast under den allmänna benämningen "nybörjarhäst" eller "ridskolans favorit".

Detta är hästar som tagit på sig en beskyddarroll gentemot människan och som på ett vänligt sätt kan sätta upp gränser.
De ser det som sin roll att ta hand om människorna som rider och hanterar den.
Dessa hästar är ofta bra lekfarbröder/mostrar och tar i en naturlig flock ofta väl hand om unghästarna.
Dessa hästar är oftast trygga i sig själv och behöver inte någon som är deras ledare.

Har man däremot en häst som Inte är "snäll", beskedlig och trygg, utan en häst som anser att den ska ifrågasätta saker och ting, det är då problem uppstår.
Dessa hästar kräver att de får ifrågasätta rangen efetrsom de inte är nog självsäkra.
De behöver veta vem som är vad och vem som bestämmer vad.

Dessa hästar skapar lätt olater, oavsett om det är pågrund utav att människan lär in ett sådant beteende genom att bli rädd, eller inte klara av att styra upp "problemet" (stegra, bocka, vägra gå, backa osv osv) och låter hästen "vinna" en test av rangen eller för att den har ont och inte finner sig i smärtsamm hantering/ridning.

En häst som backar direkt vid uppsittning har inte för avsikt att kasta av sin ryttare, då skulle de rusat frammåt och troligast bockat. Det är även så den blir av med rovdjur.

Oavsett vadi problemet ligger, kan detta inte lösas från hästryggen.
Vi människor som skall vara den som kan förutse följderna av våra handlingar bäst skall därför hoppa ner från hästryggen och ta ut någon som kan kontrollera hästens rygg samt att det åligger oss att skärskåda oss själva.
Kommer vi då underförn med att vi vill skapa en bra relation och kommunikation med vår häst istället för att bråka, så kan vi vara storsinta och ödmjuka nog mot hästen att vi tar ut en tränare som hjälper oss med detta.

Var noga då med att ta ut en tränare som är duktig och vet vad han/hon håller på med.
En bra tränare är värd sin vikt i guld.

Det var en mycket lång förklaring på vad LIA och Skuggi försöker säga... tror jag (?) rätta mig om jag har fel.

Det tog mig 10 min att skriva och formulera.
Det är därför det ofta kommer korta, inte så innehållsrika svar från oss som suttit på NHdelen ett tag. Vi har svarat på samma fråga ett otaligt antal gånger, men känner oss ofta tvingade att svara ändå.
Detta kommer oftast pga att någon skriver ett svar som vi anser är rent av förödande för hästen och troligast människan och deras gemensamma relation (ej riktat till några av dina svar Cristobal).
Trotts allt har vi valt vår inriktning på denna inriktning, eftersom NH innehåller ett hundratals (tusentals?) olika inriktningar. Vi trivs med vårt val och det passar ihop med vår kunskap om etologi (hästens naturliga beteende).

Våra svar kan verka bitska, aggresiva eller otrevliga men är helt enkelt extremt komprimerade efter år av finslipning... :D

Senast ändrad:

:bow:
Tack Sammet! Det där svaret ska jag kopiera för framtida bruk :idea:;)

Huvvet på spiken :bow:

Halloj!
Jag håller absolut med i allt ni skriver, du o LIA o Sammet.
Tänkte bara att det var en nytillkommen bukare som undrade om detta. Och som kanske inte är van vid det ibland ganska råa klimatet här...
Har själv haft en häst som fick för sig en massa saker för att få mig att sitta av. I efterhand ser jag ju att jag borde förstått mycket tidigare, men jag hade inte kunnande o erfarenhet att tolka hennes beteende.
Hon hade problem med ryggen tack vare en skitsadel, så det blev en ny sadel. Då slutade mycket av beteendet, men jag var fortfarande inte ledare, eller rättare sagt ville hon inte lägga beslut i mina händer... (Är inte helt säker på detta med alfahannar etc, läs Mark Rashid´s "Horses never lie", bla om passivt ledarskap)
Fick i alla fall hjälp av bra tränare, både NH och andra, men inte förrän jag hittade min nuvarande tränare kom det till en lösning.
Jag testade faktiskt henne litet grand genom att medvetet ta vägen förbi ett läskigt ställe första gången.
Det som hände var att min häst först provade att tvärstanna, och då fick jag hjälp att lösa den strategien.
Sedan skulle hon kasta sig åt sidan för att kunna gå tillbaks t stallet. Då fick jag hjälp att lösa det, utan våld eller mer styrka, utan hon gav mig verktyg att verkligen visa vad det var jag ville. Hur, och vart.
Sista strategien hon hade var just att backa, och då sa min tränare helt lugnt att jag skulle be henne fortsätta. Så jag gav backsignal, och vi backade kanske tio meter, sedan fick hon gå fram.
Hur som helst innefattade inget av detta starka medel, eller någon som helst ilska, bara beslutsamhet. Och detta var vändpunkten för oss...

Det jag ville komma till är; att min häst genom åren (ganska många innan hon kom till mig) lärt sig olika sätt att sätta stopp för vidare ridning - vilket jag inte klandrar henne för.
Eftersom jag visste att hon inte hade ont så kändes det helt rätt att försöka bryta de mönster hon hade lärt sig. (Kanske det nica menade?)
Idag har vi det fantastiskt bra, min häst o jag, och senaste passet sa tränaren att det var otroligt att det kan förändra sig så mycket.
Är så glad för att ha hittat en så bra tränare, som ibland får påminna mig om att det oftast är det jag gör, som förorsakar de knasiga rörelser hästen utför...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama