Sv: Hästen ryggar, hur får man bort den olaten?
Det första vi människor skall vara medvetna om är att Alla hästar från början strävar efter att ha relationer där de sammarbetar.
Utan detta så kommer inte en flock att överleva, och därmed överlever inte heller hästen.
Sedan måste vi ta i beräkning att varje individ (häst) gör en undersökning på varje ny människa den möter. Var är du i jämförelse till mig på rangstegen?
Det är här som problemen uppstår.
Det är per automatik inte något fel i att vara under sin häst i rang, om hästen är trevlig, lätthanterlig och lättriden.
Dessa hästar går oftast under den allmänna benämningen "nybörjarhäst" eller "ridskolans favorit".
Detta är hästar som tagit på sig en beskyddarroll gentemot människan och som på ett vänligt sätt kan sätta upp gränser.
De ser det som sin roll att ta hand om människorna som rider och hanterar den.
Dessa hästar är ofta bra lekfarbröder/mostrar och tar i en naturlig flock ofta väl hand om unghästarna.
Dessa hästar är oftast trygga i sig själv och behöver inte någon som är deras ledare.
Har man däremot en häst som Inte är "snäll", beskedlig och trygg, utan en häst som anser att den ska ifrågasätta saker och ting, det är då problem uppstår.
Dessa hästar kräver att de får ifrågasätta rangen efetrsom de inte är nog självsäkra.
De behöver veta vem som är vad och vem som bestämmer vad.
Dessa hästar skapar lätt olater, oavsett om det är pågrund utav att människan lär in ett sådant beteende genom att bli rädd, eller inte klara av att styra upp "problemet" (stegra, bocka, vägra gå, backa osv osv) och låter hästen "vinna" en test av rangen eller för att den har ont och inte finner sig i smärtsamm hantering/ridning.
En häst som backar direkt vid uppsittning har inte för avsikt att kasta av sin ryttare, då skulle de rusat frammåt och troligast bockat. Det är även så den blir av med rovdjur.
Oavsett vadi problemet ligger, kan detta inte lösas från hästryggen.
Vi människor som skall vara den som kan förutse följderna av våra handlingar bäst skall därför hoppa ner från hästryggen och ta ut någon som kan kontrollera hästens rygg samt att det åligger oss att skärskåda oss själva.
Kommer vi då underförn med att vi vill skapa en bra relation och kommunikation med vår häst istället för att bråka, så kan vi vara storsinta och ödmjuka nog mot hästen att vi tar ut en tränare som hjälper oss med detta.
Var noga då med att ta ut en tränare som är duktig och vet vad han/hon håller på med.
En bra tränare är värd sin vikt i guld.
Det var en mycket lång förklaring på vad LIA och Skuggi försöker säga... tror jag (?) rätta mig om jag har fel.
Det tog mig 10 min att skriva och formulera.
Det är därför det ofta kommer korta, inte så innehållsrika svar från oss som suttit på NHdelen ett tag. Vi har svarat på samma fråga ett otaligt antal gånger, men känner oss ofta tvingade att svara ändå.
Detta kommer oftast pga att någon skriver ett svar som vi anser är rent av förödande för hästen och troligast människan och deras gemensamma relation (ej riktat till några av dina svar Cristobal).
Trotts allt har vi valt vår inriktning på denna inriktning, eftersom NH innehåller ett hundratals (tusentals?) olika inriktningar. Vi trivs med vårt val och det passar ihop med vår kunskap om etologi (hästens naturliga beteende).
Våra svar kan verka bitska, aggresiva eller otrevliga men är helt enkelt extremt komprimerade efter år av finslipning...