Hästen ramlade i leran!

JessicaM

Trådstartare
Tidigare idag så skulle ena hästen springa ut ur stallet för att jaga nykomlingen. Hon springer rätt ut i leran och halkar :cool:

När hon stått i boxen et tag ser jag att ena hoven är blodig. Går in och kollar hon har ett litet skrapsår men hon var väldigt varm på det benet.

Jag tog ut henne och sköljde bort all smuts på benet samt kylde benet med kallt vatten, sedan hällde jag på jodopax på såret.

Hon var inte lika varm på benet när jag nattade henne. Vad kan hända nu, de blir väl inte varma på nästan hela benet för ett litet skrapsår eller?

Skulle ni hällt jodopax på??

Sv: Hästen ramlade i leran!

När jag hör din "berättelse" funderar jag genast på en rejäl sträckning eller ev en senskada. Hästen blir inte så varm av bara ett litet skrapsår.

Jag skulle ha avvaktat och kollat henne noga imorgon innan utsläpp, kanske lindat henne över natten.

Jodopax är bra för att rengöra sår med, men jag hoppas att det var ordentligt utspädd sådan.
Jag tror inte heller att det är sårskadan som orsakat värmeutvecklignen och svullnaden, hellre då som Simpan säger, att det är en sträckning/senskada eller att hon gick på sig och fick en blodutgutning. Är hon halt?

Avvakta och ta det lugnt med henne tycker jag, blir hon sämre så kanske det är läge att kontakta veterinär...

Jodopax ska inte användas vid sårrengöring, det förstör den friska vävnaden o såret blir svårläkt. Vatten o mild tvål är mkt bättre

Om en häst faller i leran utanför stallet och får ett skrapsår är det en god idé att rengöra det med jodopax eller något annat desinficerande. Risken får räknas som stor för en sårinfektion annars. Efter denna första desinfektion är det lämpligare att rengöra med koksaltlösning.

Vad gäller värme - hästen har väl fått en rejäl smäll på benet. Det behöver inte vara så farligt, men håll noga koll och låt hästen stå inne tills svullnaden och värmen lagt sig. Om hästen är halt imorgon tycker jag du ska ringa veterinär.

Tack för alla svar. Hon är inte halt. Något svullen imorse tyckte jag men inte så varm. Senare under dagen var hon ganska varm på benet.

Lindade in henne med varm jodopax och plastpåse på så att inte smuts kan krypa upp och sen lindade jag. Nu till natten har jag tagit av allt och kylt med kallt vatten. Har inte haft på någon linda så det kan stå och luftas under natten.

Men benet känns rätt så varmt, men pulsen är normal.

Är det något mer jag kan göra? Borde hon ha boxvila??

Funderar på hur jag ska göra nu. Hon kan väl inte gå i all denna lera med ett sår på benet (lite ovanför hoven).

Ska jag linda benet när hon är ute på dagarna??

Help! :bow:

Men hur pass stort/djupt är såret då? Som jag uppfattade det så var det ett litet skrapsår och ett sådat är väl ändå relativ ytligt?
Jag hade nog bara låtit det vara och haft koll på det så att det inte utvecklade sig till en infektion. Min åsikt är att man inte skall hålla på att dutta och labba för mkt utan att låta hästens eget immunförsvar få ta hand om det hela så långt det bara går.

Svårt att uttala sig när man inte sett såret...

Jodopax ska inte användas vid sårrengöring, det förstör den friska vävnaden o såret blir svårläkt. Vatten o mild tvål är mkt bättre

Ja, fast nej. 'Mild tvål' så som t.ex lactasyd har fel PH för hästar och torkar ut istället för att rengöra o mjukgöra.
En bra sårtvätt till häst är det bästa.

TS:
Ta och lägg på något utdragande, så som t.ex ordentlig utspädd jodopax eller sårsalva på en bomullstuss, lägg på såret och linda sedan om med vetflex. Det är självhäftande bandage som sitter kvar även i leriga hagar.
Du behöver inte linda så hårt heller, bara så att det inte glider ner.

Lindade in henne med varm jodopax och plastpåse på så att inte smuts kan krypa upp och sen lindade jag. Nu till natten har jag tagit av allt och kylt med kallt vatten. Har inte haft på någon linda så det kan stå och luftas under natten.

Men benet känns rätt så varmt, men pulsen är normal.

Är det något mer jag kan göra? Borde hon ha boxvila??

ajaj, jag skulle vara lite försiktig med att lägga jodopaxomslag....
ingen boxvila! tror inte du behöver linda heller, räcker med att tvätta det morgon och kväll. (under förutsättning att det inte är jättestort)

så länge hon är varm i benet, låt henne bara vila och minimera rörelserna i hagen.

Varför inte lägga jodopaxomslag??

Lindade hennes ben nu imorse så att det inte kommer in en massa skit.

jodopax är väldigt starkt och fräter lätt sönder huden om det blir instängt. inte så kul..... :crazy:

även om man späder ut så kan det skada!!!

Varför är det då så många som använder just jodopax och sedan lindar om?

Vad skulle ni ha använt?

Vad skulle ni ha använt?

Jodopax går jättebra att använda. Spä ut den ordentligt och lite till.
Har man spätt ut den rätt så gör den ingen skada! Skulle den vara så farlig skulle den inte vara så välanvänd.

Vad skulle ni ha använt?

det vet jag inte, menjag ätr jätteförsiktig med att linda med jodopax. fördsöker hålla sår så öppna som möjligt, så dom får lufttorka. men alla tänker ju olika och inge fel med det.

med att sätta jodopax i händerna på en som inte vet vad det är och säga till den att linda... tja... ni kan ju föreställa er konsekvenserna.... :grin: (har råkat ut för lindhistorier förr, inge vidare alltså....)

Jod-bandage är jättebra att använda på svullna ben, de vill säga om man gör det rätt. Om någon av våra hästar får tex ett svullet ben så sätter vi på jod-bandage, låter det sedan sitta på i tre dagar utan att hålla på att byta och dutta, efter tredja dagen så Voila! Sen behövar man oftast inget mer.

Dock ska man vara väldigt försiktig vid "vanliga" sår som ej är infekterade och helst använda vanligt koksaltslösning och bara hålla det rent istället för jod. När man sätter jod-bandage är det jätte viktigt att man vet vad man gör, hur hårt för att det ska sitta sen måste man verkligen veta hur utspätt det ska vara så det ej fräter.

Det finns en anledning till för varför man ska spä ut jodopax - om man inte gör det så hjälper det inte. Ikke utspädd jodopax är inte bakteriedödande.

Om du ska lita på expertisen ska du gå på TantEsters linje. Hon jobbar eller har i alla fall jobbar med sådant här, om jag förstått rätt. Annars kan du nog få hur många råd som helst som går kors och tvärs.

Liknande trådar

P
Hästvård Har en gammal häst som går barfota, för några veckor sedan när han skulle tas in från hagen var han halt på ena frambenet, en sten...
Svar
3
· Visningar
1 440
Senast: peligrozzo
·
Hästvård I lördags hade hästen fått ett litet sår på ena frambenet på utsidan av kotan. Det var nytt och blödde fortfarande. Inte alls djupt...
Svar
2
· Visningar
1 249
Senast: majja22
·
Hästvård I tisdags hade kusen en lång reva på ena bakbenet när jag kom till stallet, varm och svullen förstås. Tvättade med jodopax och skrittade...
2
Svar
29
· Visningar
2 829
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar