hästen nonchalerar mig

B

busan

Hej blir såå trött på min goding ibland han är rätt stark och jag rider honom med mycket sätte o halvhalter osv
men så ibland så bara skiter han i min hand,typ vid nersakning o vid halt
fast han vet vad det mennas med förhållning osv,,
idag tappa jag tålamodet o det händer typ en gång om året hihi,
jag testade en hårdare variant en kort stund för att se hans reaktion, skrittade o tog lätt lätt i tygeln o mrkera med sättet att han skulle göra halt men lyssnade inte direkt el inte alls , tog då tag kraftigt i tylgarna en gång
o, han stanna,, skritta iväg en bit o gjorde det igen super mjuk hand o sättet,, stanna inte drog tag igen,, sen efter den gången så,, började han lyssna vid en mjukare hand o fick mycket beröm, körde så en stund o han lyssnade ,, sen provade jag trav,, trav en bit sen halt osv ,,
någon som har lite tips hur jag ska få honom lyssna bättre på handen?
som sakt blev såå trött på honom,, men,, de gav ju resultat till bättre
han är stark o pigg i sig själv

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästen nonchalerar mig

Om du inte redan rider för en tränare rekommenderar jag att du tar hjälp av en. Även om många här vet hur man skulle göra i praktiken är det inte lätt att sitta och lära någon över nätet.

Vad har han för bett? Kanske är ett han inte trivs med? Blir han tung och hänger sig i handen på dig? Om han gör det skulle en anledning kunna vara att han inte orkar bära sig ordentligt baktill och blir tung fram.

hej joo vet ju att det bästa är att träna för tränare, tänkte bara höra om något tips el om någon känner igen uppförandet rider på olika bett byter då o då mellan tre stycken ,tänderna är kollade
han blir inte tung i handen

Senast ändrad av en moderator:

Hästen ska acceptera och respektera din hand, dvs. när du gör en förhållning ska hästen "släppa efter" i nacken. Min travartjej har varit lite likadan, oftast väldigt mjuk i handen men har ibland gått emot och särskilt vid halterna. Tränade massor på att göra halt och hålla kvar trycket i tyglarna tills hon gav efter i nacken. I början stretade hon jättemkt och backade, men bara man är konsekvent och ALLTID ger efter (full tygel) när hästen släpper i nacken så lär de sig snabbt. När halten funkade fint tog det bara nån dag så gick det lika lätt i skritten. Nu tränar vi på övergångar halt-skritt att hon ska behålla formen, börjar funka riktigt bra!
Alltså, håll kvar kontakten i munnen tills hästen släpper efter ge då full tygellängd för att visa "yes, det vill jag ha"! Allt annat ignorerar du och håller bara kvar. Enkel träningsfilosofi; beröm det du vill ha och ignorera annat. Och tappa aldrig tålamodet! Detta har funkar för mig och min häst iaf. Lycka till!

Sitter man och håller kvar trycket i munnen som du skriver får man bara en häst som knäpper av i nacken och blir framtung. :crazy:

TS: Ta hjälp av en tränare som kan se er på plats.
Det är svårt att ge några direkta råd när man bara ser en text på nätet.

Istället för att focusera på hur han reagerar för handen så prova och koncentrera dej på hur han svarar för sätet. Träna på att göra halt enbart med sätet. Ofta ofta så glömmer folk att de ska rida med sätet just när det kommer till halten och de tar då bara i tyglarna utan att tänka på att de har kommit längre i sin ridning än så.
Jag förstår att din häst inte stannar om han är van vid att du rider med sätet och helt plötsligt slutar med det och tar i tygeln. Jag förstår också att han stannar om du tar hårdare för det gör ju ont och ont vill han ju inte ha.
Att helt plötsligt bara ta i tygeln är som att ge en människa en bitchlap för att den inte lyssnar fast man aldrig har sagt något innan utan bara har tänkt. Hästen kan ju inte veta vad du tänker om du inte överför det till handling.
Fortsätt rid med sätet och gör halt med sätet så hoppas jag att det ordnar sig.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 251
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar