Hästen lös vid transportering

Sputnick

Trådstartare
Vad tycker ni om att ha hästen lös vid transportering? Tar man ur all inredning? För och nackdelar?

Sv: Hästen lös vid transportering

Ska hästen stå lös ska all utrustning ut ja.

Nackdelar som jag känner är ju att hästen har lite mer startsträcka där inne om han ska börja strula, dvs, jag inbillar mig att han kan skaka om transporten värre om han är lös och orolig än om han sitter fast.

Sedan tycker jag att det är obehagligt att öppna rampen när det står en lös häst där inne, risken finns ju att den brakar rakt ut när rampen är halvvägs...

Positivt är ju att hästen kan parera bättre och ställa sig på diagonalen, som de visst föredrar om jag förstått rätt.

Jag har en bekant som byggt om sin transport lite så att hon har innerdörrar/galler ända upp till taket, på så vis kan hon använda den som box på tävlingar osv, samtidigt får man möjlighet att ta ner rampen utan att hästen kan hoppa ut i förtid så att säga.

När våra unghästar kom till oss i mars förra året åkte de lösa tillsammans, när de sedan skulle på bete i juni hade jag tränat dem att stå uppbundna i allmänhet samt lasttränat med mellanvägg, så då fick de åka uppbundna med en massa halmbalar längst fram så de inte skulle kunna hamna uppåner. Gick hur bra som helst. Jag föredrar nog att lära dem att åka "som vanligt", kan bli jobbigt att lära dem som vuxna.

Det förenklar. Vi har våra vuxna lösa utan mellanvägg. En i taget alltså. Däremot har vi frambommen kvar.

LIA

Min unghäst har åkt lös många gånger. Hon blev skadad när hon bara var 8 månder, och hade inte blivit tränad att stå uppbunden. Det blev sen många transporter till klinik, då hon stod lös. Vi tog bort all inredning och och hon lärde sig snabbt rutinerna, dvs. stå still tills rampen var nere och hon kunde gå av (tillsammans med mig förståss).

Nu är hon två år och kommer inte att åka lös i transporten mer. Det känns inte bra, tycker jag, att ha större hästar lösa. Jag vill också kunna köra mer än en häst i transporten, och det går ju inte om en måste vara lös.

Jag skulle inte ha hästen lös utan inredning i släpet, då kan den ju krångla omkring hur mycket somhelst där inne = inte så säkert vid körning.

Jag har haft min häst lös men då självklart med mellanväggen i... Nackdel är väl om hästen får huvudet under bommen och skulle bli rädd för det...

Fördel är att hästen inte kan fastna i nåt och den kan vrida huvud och hals som den vill för att hålla balansen bättre...

En stor, fullvuxen häst skulle jag nog inte vilja ha lös inne i släpet. Möjligen utan mellanvägg, men den ska ändå vara fastbunden framtill.

Man vill ju ha lasten så stabil det bara går... :crazy:

Djurskyddslagen säger:
---
Utdrag ur "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna
råd om transport av levande djur"

"Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur

9 § ... Föl får inte bindas. När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande."

Jag skulle inte vilja transortera en lös häst, det blir ju mycket ostadigare med en häst som flyttar vikt fram och tillbaka för att vrida på sig för att t.ex titta/lyssna bakåt. Har dessutom hört om en ponny som lyckades vända på sig under bilfärd, vilket jag känner stor skräck för. Visst, det kanske inte händer med en stor häst och mellanvägg, men är ändå rädd för att något liknande kan hända. Jag vill känna att jag har hyfsad kontroll på situationen och att jag vet att hästen inte kan stå och försöka vända på sig under transporten.

KL

Tack för alla svar!

Hästen i fråga är en islandshäst på 134 cm. Efter en transportolycka har hon blivit rädd när någon går bakom henne och ska lägga på bommen och backar då. Tittar på lite andra lösningar nu. Ni får gärna slänga in lite tips på hur man kan träna detta!

Varje dag tränas att gå i transporten. Bommen läggs på när hästen står lugnt. Stäng, servera middag, låt stå. Lasta av lugnt. Upprepa minst 10 dagar.

Jag är hysteriskt rädd för allt som har med transportering efter en olycka som skrämde vettet ur mej! Har ej häst själv nu,men dottern har och jag får nästan käka lugnande när hon transporterar! Nu är det nån som tycker att hon ska ha sin häst LÖS! Har varit med om att en häst vänt sej och kommit ut under färd så jag vill inte att hon gör det.Är det vanligt(och ens tillåtet!) att transporera lösa hästar?

De enda jag transporterat löst (förutom föl givetvis) är hästar (oftast unga) som inte varit uppbundna tidigare, och det har inte funnits möjlighet att träna dem där de står.

Att det är säkrare bundet, såvida hästen är tränad för det, känns givet.
Får man fråga varför du frågar?

KL

Tack för alla svar!

Hästen i fråga är en islandshäst på 134 cm. Efter en transportolycka har hon blivit rädd när någon går bakom henne och ska lägga på bommen och backar då. Tittar på lite andra lösningar nu. Ni får gärna slänga in lite tips på hur man kan träna detta!

Det är viktigt att hon inte bara står i transporten rent fysiskt, utan även mentalt sett har accepterat situationen. Det har hon inte om hon blir rädd när någon rör sig bakom henne, så träna mycket tillit och lugna lastningar där hon får gott om tid att undersöka transporten och känna sig trygg med att ha människor runt transporten utan att något händer.
Steg ett är att hon går på lugnt av egen vilja och står still inne i släpet. Steg två är att ni får röra er omkring transporten och ta på henne/klappa/borsta.
Steg tre är att fälla upp bommen och det brukar inte ens kännas som ett steg tre.

trådkapning

lovisaeleonora du verkar ha bra koll på många av reglerna. Vet du när det kan anses nödvändigt att en häst ska kunna ligga ner under en kortare transport?

Det här gäller alla kortare transporter
•Du får bara transportera din häst när det är lämpligt att transportera den.
•En häst som är sjuk eller skadad får inte transporteras.
•Om det behövs ska du kunna sköta om hästen under transporten.
•Utrymmet där hästen transporteras ska vara utformat så att hästen kan stå upp och, om det behövs, ligga ned i naturlig ställning.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/transporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html

Jag har ringt jordbruksverket och jag har mailat jordbruksverket men får inga svar. För man får ju inte transportera en häst som åker i färdriktningen utan frambom och med frambom kan ju inte hästen lägga sig ner naturligt :confused:. Den får i alla fall förmodligen ganska svårt att komma upp igen. De allra flesta transporter som rullar på våra vägar dragna av personbil är ju dessutom inredda för att hästen ska åka i färdriktningen. Det här står ju dessutom under kortare transporter alltså under 50 kilometer.

Är detta jordbruksverkets moment 22? Eller finns en vettig anledning till detta att hästen ska kunna lägga sig ner under kortare transporter men jag kan inte komma på varför det skulle behövas överhuvudtaget. För det jag absolut INTE vill att hästen ska göra är att lägga sig ner under färd i transport.

Senast ändrad:

Som vanligt, en skrivbordsprodukt. Författad i all välmening men utan eftertanke.

Undrar vart minsta takhöjd tog vägen? :angel:

LIA

Jag tror inte du får ett svar från sjv för det är antagligen ingen som vågar sig på en tolkning av föreskriften.

Det står både att de ska måste kunna ligga och att de skall bindas så att de inte kan lägga sig ned.

Glöm inte heller att kolla att frambommen är 70mm i diameter. :laugh:

Föreskriften (som innehåller mer kul läsning) finns på länken:

http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf

Jag tror inte du får ett svar från sjv för det är antagligen ingen som vågar sig på en tolkning av föreskriften.

Det står både att de ska måste kunna ligga och att de skall bindas så att de inte kan lägga sig ned.

En gång när jag ringde fick jag tala med en herre från pippiavdelningen och han sa först att står det så, så ska det vara så punkt slut :mad:.

När jag bad honom tänka efter hur ett hästsläp för personbil är konstruerat och hur stora en del hästar är höll han sedan med om att det var ju faktiskt knappt möjligt att en häst skulle kunna lägga sig ner och ta sig upp igen framförallt inte om det finns en frambom vilket är ett måste i många släp.

Men eftersom han var fjäderfä människa, (hästar fjäderfä och vilt är ju en enhet, bara det är ju rätt konstigt egentligen) så kunde han inte uttala sig om detta egentligen utan hänvisade till hästmänniskan på avdelningen som jag aldrig lyckats att få tag i och som heller inte besvarat mina mail.

Nu ska ju EU kontrollera Sveriges djurskydd och gå igenom hela djurskyddslagstiftningen och tillämpningen av den http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/nyheteromdjur/nyheterdjur2009/eugranskarsverigesdjurskyddsarbete.5.32b12c7f12940112a7c800025704.html och det kan ju bli lite spännande eftersom Sverige vill att alla EU länder ska ha lika stränga regler som Sverige, i alla fall vad det vad de flesta politiker sa innan valet. Undrar vad EU kommer fram till om de lyckas att översätta alla krångliga moment 22 regler som står i våra kära föreskrifter. Men de kan väl omöjligt titta på precis alla delar?

Vi har alltid kört våra unghästar lösa i transporten. Vi har ett Boj-släp så vi har dörrar bak även om mellanvägg och bommar är borttagna. Det har gått jättebra för oss och hästarna är lugna och får stå hur de vill (oftast bakochfram).

Hur känner du inför riskerna som finns med att de inte har en bom framför bringan om de vänder sig? För jag gissar att ni inte ha "fram"bommar på alla sidor.

*KL*

Jag kör alltid mina hästar lösa. All utrusning kvar i transporten, såsom mellanvägg, fram- och bakbom. Jag lägger bara grimskaftet i höseglet. Jag tycker att hästarna står bättre om de inte sitter fast med huvudet. Men om det sen är lagligt vet jag inte.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama