hästen lade sig ner....???varför?

E

emmeey

vår ena häst stod uppbunden och var sadlad när en dörr plötsligt blåste igen.hon blev riktigt rädd och backade och ville fly, men kunde ju ej...sekunden efter så plötsligt la hon sig ner..lite apatisk.vad kan det vara för beteende?vi lockade upp henne direkt och hon var lite stirrig men ej så mkt...konstigt tycker jag..

Sv: hästen lade sig ner....???varför?

Jag skulle gissa på två saker.
1 Att hon kände av sadeln och/eller gjorden. Om de kommer på vissa ställen kan de klämma på vissa nerver som gör att hästen lägger sig ner. Brukar se ut som om den fällde sig bakåt.
2 Att hon blivit så rädd och inte kunde komma därifrån att det utlöste en överslagshandling som gjorde att hon la sig ner. Kan hända när djur får för starka känslor som de inte kan kontrollera att de gör något fullständigt oväntat som inte verkar höra ihop med det som hänt.

vår ena häst stod uppbunden och var sadlad när en dörr plötsligt blåste igen.hon blev riktigt rädd och backade och ville fly, men kunde ju ej...sekunden efter så plötsligt la hon sig ner..lite apatisk.vad kan det vara för beteende?vi lockade upp henne direkt och hon var lite stirrig men ej så mkt...konstigt tycker jag..

det har att göra med hästars inbyggda klaustrofobi. du upplevde en kombination av att sadeln lagts på och spänts - det lägger ett "tryck" på hästen, dvs ngt som "stänger in den" , samtidigt hände en skrämmande sak av annat slag, dvs dörr som slog och hon fick tryck även från det hållet.
det blir ett överslag som byggs på klaustrofobin och att de inte kan komma/fly ngnstans och då kan de som din reagera så att de kapitulerar", dvs de hittar inget utlopp för sin flyktinstinkt och ger upp och liksom stänger av och då lägger de sig.....

det du upplevt är ett extrem fall och jag tror att din häst har tendens till sadeltvång - sånt kan uppkomma även om det inte funnits tidigare. du får hålla koll på det för det kan återkomma när det väl infunnit sig på detta sätt. sadla tex inte i stallgången utan sadla ute på gårdsplan, och var noga med att inte dra för många hål i taget, låt hästen röra sig emellan osv.

mvh/m som haft ett par hästar med sadeltvångs varianter i olika versioner och därför läst på lite ytterligare om hur och varför.

Många djur lägger sig ner när dom inte kan fly. Det är sista utvägen och kan ses som en instiktiv handling. Din häst blev rädd och upplevde
stark stress....gissar jag.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 943
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka