Hästen krullar ihop sig - hjälp

G

Goldi

Har ni ide´er på hur jag kan få hästen att inte krulla ihop sig när jag ska rida i trav på bana. Har ett varmblod på 4 år snart 5 som till skillnad från en i en annan tråd går alldeles för lågt, så då jobbar hon inte heller riktigt, hamnar på bogarna. Och det blir jättejobbigt för henne. Jag är lätt i handen och hon söker sig också framåt neråt bra men i traven krullar hon ihop sig och det blir jobbigt för henne. Tar gärna emot bra tips för att komma ur detta. :)
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Jag tror att det är en balansfråga det här. Hästen kommer ur balans och upplever obehag. Sedan försöker den 'smita' genom att krulla ihop sig.
Som lösning skulle jag själv ta hjälp av min duktiga Centrerad Ridning tränare, där balans och harmoni är nummer ett. men det finns säkerligen andra duktiga tränare också, men jag skulle börja med hjälp utifrån iaf!
Lycka till!

/EnWisa
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Hästen måste bära sej för att hålla! Försök ta halvalter(trots att det käns som att du kanske drar ihop henne mer) För om hon belastar bakbenen mer så orkar on lyfta sej fram.

Tänk på att om hon går på bogarna för länge kommer hon antagligen inte hålla!

Byt till ett rakt bett som hon vågar ta stöd på!

Lycka till!
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Jag har ett rakt bett och jag vill nog försöka få fram henne mer för att också höja halsen, risken är att halvhalter bromsar henne ännu mer men det kan vara värt att prova. :idea: Tack för tips.
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Som av en händelse rider jag för en centrerad instruktör, nyligen påbörjat. Men det är ju inte så ofta, en gång/mån. Men jag ska jobba med balans och framåtbjudning och även hennes attidtyd för hon är ett "sto" i ridningen med betoningen på sto. Har du ridit "centrerat" länge ?
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Halvhalter är inte bara till för att bromsa. I så fall skulle man ju aldrig behöva ta en halvhalt på en lat häst ju :p
En halvhalt är till för att balansera upp hästen och få den att sätta under bakbenen.
Sen hur förhållandet mellan drivning och förhållningen ska vara beror ju på hur pigg hästen är och vad syftet med halvhalten är ;)

Så halvhalter med vikt på drivningen? ;)
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Nej det är ju klart, :angel: jag ska prova att lägga mer fokus på detta för att lyfta upp henne fram och få mer energi där bak. Tack för råd. :) Ska iväg och träna ikväll få se vad som händer.
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Min häst är likadan, hon gör det när hon inte orkar.
Vi skrittar bara nu, klättrar, går i skogen och tömkör mycket.
När hon får mer muskler och ork så kommer hon också orka bära sig rätt
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Jag rider för en instruktör som är utbildad "centrerad ridning" och vi jobbar väldigt mycket med balans på ryttare och häst. Min vbl travare krullade också gärna ihop sig när han inte orkar men det gäller att inte koncentrera sig så mycket på vart huvudet är bara man tänker på hur bakdelen bär resten av kroppen

Efter ett tag kom min egna häst upp sig från ihoprullning när han blev starkare
 
Sv: Hästen krullar ihop sig - hjälp

Som av en händelse rider jag för en centrerad instruktör, nyligen påbörjat. Men det är ju inte så ofta, en gång/mån. Men jag ska jobba med balans och framåtbjudning och även hennes attidtyd för hon är ett "sto" i ridningen med betoningen på sto. Har du ridit "centrerat" länge ?

Åh, men vilken tur för dig då;) !!

Jag började rida CR för c:a 2 ½ år sedan. Har hittills ridit ganska så sporadiskt, men har väl fått till någon slags grundsits iaf. Känner nu dock att jag aldrig skulle kunna gå tillbaka till hur jag red förut, nu vill jag bara fortsätta utvecklas inom detta!!:)

Precis som andra nämnt här så är det ju självklart lika mycket ditt "fel" som hästens, om inte mer. Det beror ju på vad problemet är.
Men jag tror iaf inte att det blir sämre om du fortsätter träna för din CR-instruktör!! Så lycka till!!

/EnWisa
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Bortglömd
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 888
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp