Hästen kliar på dig - ett dominansförsök?

Rosenblad

Trådstartare
Min medryttarhäst brukar ofta luta sin nosrygg mot mig och kraftigt börja klia mot min kropp. Jag undrar nu om detta endast är någon form av ett 'vänskapsbeteende' eller om det är ett dominansförsök? Jag menar, eftersom jag är nätt i koppen har jag svårt för att stå kvar när han kliar och flyttar mig ofta något steg tillbaka. Kan det innebära en 'vinst' för honom i ledarskapet medan en 'förlust' för mig?

Hoppas ni förstår min fråga, tack på förhand :)!

Om en häst kliar det på mig så tar jag det som ett försök att "utmana mig", om än så lite. Detta helt enkelt för att det är en regel jag har, att man kliar sig INTE på mig. Dels så gör det ont och dels blir det ofta så hårt att man måste flytta på fötterna för att inte dänga i backen - och ingen häst flyttar på mina fötter, någonsin.

Men det beror på vilka "regler" man har, om man så säger.

Jag tycker inte du skall se det som vinst eller förlust, se det som det är...det kliar på din häst, du kan välja att han inte får klia...eller att han får...har inget med ledarskap att göra, det är en naturlig drift att klia sig när det kliar.......orkar du inte med, eller att du tycker hästen blir otäck ...så välj att inte låta den klia på dig...piece of cake :D

Jag brukar försöka hinna märka att hon tänker klia sig, och då börjar jag kvickt klia *henne* i stället, det funkar bra tycker jag. Hon blir kliad och jag fick ta över initiativet! Trängs hon får hon kanske backa någon decimeter innan jag börjar klia.

Han berättar att du är ungefär lika betydelsefull som vilket träd som helst. Dominansförsök tycker jag är fel uttryck för om din häst kliar sig på dig så är redan allt ledarskap uppgjort och han behöver inte dominera längre utan kan nöja sig med att gulla lite med dig emenllanåt för att hålla dig glad och nöjd.

Alltså.. min pålle kliar fasligt i ansiktet. Älskar när man borstar i ansiktet. När man varit ute med honom o haft träns så är det extra skönt o klia och om jag inte kliar honom (ev. han kliar sig på mig) så kliar han sig själv mot väggen, dörren eller det som finns till hands.

Ska man sluta klia honom nu eller? (vi tycker det är ganska mysigt o skönt juh.. ) :smirk:

::::alltså..det här är ett ämne som får mig att häpna varnda gång jag läser det....SER ni inte vad ni skriver :confused:
En häst kan väl klia sig på 100 olika sätt :confused:, och inte fan kliar dom sig för att höja sig i rang eller för att vi skulle vara lägre än dom på nåt sätt :eek:
Det finns många andra sätt för en häst att visa det på....att en häst kliar.....det beror på att det KLIAR...och ingenting annat, sen är det ju upp till var och en att bestämma om man VILL bli kliad på eller inte...

Burdusa klihästar gillar jag inge vidare, men varför dom är burdusa beror oftast på att det kliar så förbannat MYCKET, och jag har aldrig varit med om att dom gjort så förutom EFTER ett arbetspass.....och arbetspasset är det ju VI som utfört med hästen?? eller hur....

Att kalla att man är NH om hästen förvägras klia när det kliar, att förvägras äta gräs när den leds...det är inte riktigt rätt tycker jag...för mina hästar står o kliar på varandra ute i hagen...lillfian får klia på vem hon vill, hästar hjälps åt om det är nån som behöver hjälp i en gammal invand flock...

Nä tänk på det ur hästens perspektiv....man känner vad hästen menar med sitt beteende...och man måste kunna vara lite flexibel i sitt tänkande.

Det är klart att du kan klia din häst. Jag kliar min, precis så som du skriver.

Däremot får hon inte klia sig mot mig. Hon ska vara helt säker på vad som är jag och vad som är en staketstolpe ;)

mandalaki

Patsy kliar sig inte på mig normalt sett men t ex igår när vi var ute i skogen med kompisarna och "busat" i en timme så blev hon rejält svettig och då kliade det massor på henne och hon bad att få klia huvudet på mig. Men jag sade "nej tack" och då slutade hon.

DET tycker inte jag är dominans gentemot mig utan Patsy som säger "matte det kliar något fruktansvärt, kan du hjälpa mig?".

Men skulle hon klia sig på mig i tid och otid så skulle jag "ta illa vid mig".

Dominans, det skrev ju trådskaparen också... Fast jag tror inte att hästen kliar sig mot människan för att dominera, det låter så beräknande. Den gör det för att det kliar och för att den inte har mer respekt för människan än för en staketstolpe.

Om min häst skulle börja klia sig mot mig skulle vårt problem inte vara just när hon kliar sig utan ett grundläggande problem i vår relation. Men det gör hon inte. Hon kliar sig mot boxkanten även om jag står närmare till. Jag har tusen steg till att gå innan jag har hennes respekt, men hon vet i alla fall att jag inte är en stolpe :).

mandalaki

Jag ser det som brist på respekt från hästens sida om den står & kliar sig mot en. Själv låter jag inte de hästar som jag träffar att göra så. Och jag har aldrig sett en häst som repekterar nån annan ställa sig och klia sig så att han/hon nästan rammlar omkull. Om du inte vill att hästen ska göra så mot dig så har jag ett tips om hur du ska få den att sluta.
Du "slår" helt enkelt ut med armbågen tre gånger mot hästen, men titta inte på den. Det kan ju låta grymt, men eftersom du inte tittar på hästen så blir det som att den har gått in i dig.
Ta ut armbågen tre gånger så blir det inte lika mycket kraft som om du skulle "smälla till" en hård gång. Komihåg att göra det varje gång hästen kliar sig mot dig annars blir det förvirrande för den.
lycka till! :bow:

Du påstår dig hålla på med PNH, men min kunskap om Parellis metoder (som inte är helt obefintlig) gör gällande att din metod totalt går emot det PNH står för. Och det gör mig jävligt sur, när du dessutom tagit Parelli som nick. *surnar till*

Var det verkligen till mig? Vet inte riktigt vad du svarar på i så fall :confused:

Sen är jag hyfsast säker på att min ponny har mer respekt för mig än för en staketstolpe för hon frågar ju om hon får klia sig.

Jag ser det som brist på respekt från hästens sida om den står & kliar sig mot en

Jag ser det som brist på respekt från MÄNNISKORS sida att inte respektera HÄSTEN :mad:

När skall folk börja se att det ömsesidigt mellan oss o djuren...att så hårdnackat vara dum och inte fatta....man behöver bara gå till sig själv för att förstå hur hästar skall hanteras, eller till någon i bekantskapskretsen...

Är att KLIA en LAG????? stackars hästar säger jag bara...att vara så vrånga för att man tror man tappar respekt...jag tror förr man tappar respekt på att inte FÖRSTÅ olika hästar och olika individer. :mad: :mad:

Att VÄLJA att inte bli kliad på för just den anledningen är EN sak...men att köra det som en rak linje är en helt ANNAN sak.....tro fan jag låter mina hästar klia sig om jag varit ute och kört, för jag VET hur det känns på mig själv om jag inte får klia mig när det kliar.

Nej, inte till dig. Men du nämnde ordet dominans som även trådskaparen nämnt och då funderade jag kring det.

mandalaki

Hur går jag emot PNHs metoder? Om man köper Parellis böcker så står det att man kan göra så om man inte vill ha hästen hängande över en.

Skriv gärna vilken sida i vilken bok som det står så, att man kan slå hästen tre gånger "halvhårt" med armbågen istället för en gång hårt, samt titta bort för att hästen ska tro att den går in i en. Är MYCKET angelägen om att få höra Parellis egna ord i den frågan.

Ty efter vad jag lärt mig om PNH så har jag dragit slutsatserna att man applicerar ett svagt tryck och ökar tills man får respons, oavsett situation. "As gentle as you can without being a sissy and as firm as necessary without being mean". Det du beskriver tycker jag inte går ihop med något jag läst eller hört av Parelli, helt enkelt.

Vad jag hört så har hästen lika lite respekt för människan den kliar sig emot som den har mot ett träd. Jag låter aldrig Cotton klia sig mot mig men jag kan klia henne om hon vill. Sen finns det ju inredning som hon kan klia sig på, vilket hon gör.

Men det finns ju någonting i det som vissa säger att hästen ska få klia sig precis som den kliar sig mot andra hästar. Men har någon någonsin sett en häst klia sig mot någon annan häst?? Det har INTE jag. Jag har sett hästar klia varandra med tänderna osv men aldrig att jag sett en häst klia sig mot en annan. Så jag tycker att man kan klia en häst om den ber men akldrig låta den klia sig mot en själv.

Det är min åsikt om det hela.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama