::::alltså..det här är ett ämne som får mig att häpna varnda gång jag läser det....SER ni inte vad ni skriver
En häst kan väl klia sig på 100 olika sätt
, och inte fan kliar dom sig för att höja sig i rang eller för att vi skulle vara lägre än dom på nåt sätt
Det finns många andra sätt för en häst att visa det på....att en häst kliar.....det beror på att det KLIAR...och ingenting annat, sen är det ju upp till var och en att bestämma om man VILL bli kliad på eller inte...
Burdusa klihästar gillar jag inge vidare, men varför dom är burdusa beror oftast på att det kliar så förbannat MYCKET, och jag har aldrig varit med om att dom gjort så förutom EFTER ett arbetspass.....och arbetspasset är det ju VI som utfört med hästen?? eller hur....
Att kalla att man är NH om hästen förvägras klia när det kliar, att förvägras äta gräs när den leds...det är inte riktigt rätt tycker jag...för mina hästar står o kliar på varandra ute i hagen...lillfian får klia på vem hon vill, hästar hjälps åt om det är nån som behöver hjälp i en gammal invand flock...
Nä tänk på det ur hästens perspektiv....man
känner vad hästen menar med sitt beteende...och man måste kunna vara lite flexibel i sitt tänkande.