Hästen kan inte böja sig.

F

Frasseoo

Hjälp!

Min unghäst (5) har helt plötsligt börjat uppföra sig märkligt.
Det började med att han gick utåtställd i vänster varv.

Därefter började han kasta sig i trav och galoppvolter.
I trav i vänster varv och i galopp i höger. När min lilla dotter red rusade han till utgången i full galopp för att slippa trava på en volt.
Det är ett under att hon inte åkte av.:eek:

Jag insåg att något var galet varför jag lät honom vila.
Han har vilat i fyra veckor under tiden har han blivit behandlad av massör.

Hans massör har behandlat honom fyra gånger. Hon säger att, förutom att han hade lite spända och korta muskler på ett par ställen, så sitter han fast i nacken.
Det kan man inte massera bort.:eek:

Nu har jag börjat sätta i gång honom så smått. Jag har tömkört och longerat, utan inspänningar.
Det har gått fint.

I går logerade jag honom igen, när jag bad om galopp gick det ok först men sedan blev han helt galen. Han kastade sig och for.
Jag tror att det gör ont.

Vad 17 skall jag göra. Jag har pratat med veterinärer de säger att vi kan röntga nacken, jaha, men sen då?
Det de kan göra är att diagnostisera, men knappast behandla.
Det höll de med om... :angel:

Har någon här ett förslag på behandlig, träning osv...

Blir det inte bättre måste jag så klart till klinik...

/:cry: Frasse

Sv: Hästen kan inte böja sig.

Ta ut en kiropraktor, de kan ju knäcka loss det som sitter fast.
På många kliniker har man ju även kiropraktorer så om du vill röntga och det inte är värre än att man kan knäcka loss så är det ju inga problem

Min unghäst gjorde nästen likadant. Men jag tog henne till en homopat. Har själv alltid varit lite skeptisk mot det men det var helt otroligt hur bra det fungerade!

Hon berättade för mig att min häst hade ont i magen och gick o spände sig när jag red. Detta hade medfört att korset hade blivit spännt och höger bog hade blivit jätte stel (därför svårt att gå i vänster varv). Jag fick nån medicin och hon maserade och tryckte lite på henne. Efter två veckor var det en helt annan häst!

Finns nog många oseriösa homopater men den här var riktigt duktig. Marita Pila hette hon! Mycket tack till henne!

Tycker att ni alla tänker lite bakvänt.

Först ska väl en veterinär titta på den innan man tar ut alternativare...

AM

Jag förstod det som att vet. redan varit inblandad.
Det är klart att man kan röntga hästen och se om det är något fel men de kunde ju tydligen inte behandla det, vilket ev. en equiterapeut kan göra.
Man kan ju känna igenom hästen och sedan ta beslut om det behövs vet. eller om det är något equin kan göra.

Nafayette skrev:
Tycker att ni alla tänker lite bakvänt.

Först ska väl en veterinär titta på den innan man tar ut alternativare...

Håller med. Tycker också det är bra att röntga innan man tar ur kiropraktor, i alla fall om man misstänker nackproblem. Förhoppningsvis håller kiropraktorn med om h*n är seriös.

Jag skulle vet. undersöka hästen, kolla nacke, rygg och ben (hälta) samt kontakta equiterapeut/kiropraktor.

Vad hjälper det att röntga hästen innan den behandlas av kiropraktor? En bra kiropraktor känner sej fram till vad som är felet och behandlar utifrån det och då är det bara bortkastade pengar att röntga. En bra kiropraktor gör ingen skada och återstår det problem efter behandling tycker jag att det är bättre att kolla upp av veterinär då.

Orkan skrev:
Vad hjälper det att röntga hästen innan den behandlas av kiropraktor? En bra kiropraktor känner sej fram till vad som är felet och behandlar utifrån det och då är det bara bortkastade pengar att röntga. En bra kiropraktor gör ingen skada och återstår det problem efter behandling tycker jag att det är bättre att kolla upp av veterinär då.

Jisses....vilken inställning....du får ursäkta mig men detta var baske mig bland det dummaste jag hört!!! Hoppa att ingen lyssnar på dig!!

:eek:

Jag är medveten om att det kanske inte lät så bra men många andra tycker det är självklart att man ska veterinärundersöka hästen innan man testar alternativt. Det är säkert bra i vissa fall men jag tror också att det kan vara bättre att t.ex släppa på låsningar innan hästen undersöks av veterinär eftersom problemen som veterinären kan behandla syns på "rätt sätt" då. Har t.ex haft problem med min egna häst nu som har blivit behandlad av E.T för skevhet i korsbensleden tidigare. Han har inte visat samma symtom nu som tidigare men jag misstänkte ändå att det var bäckenet. Hade jag åkt till vet. direkt så hade han inte rört sej på ett normalt sätt och det hade troligtvis blivit svårare för vet. att komma fram till vad det är för fel än om jag låter E.T behandla honom först och sen åker till vet. om problemen kvarstår. Då har han ju sitt "vanliga" rörelsemönster igen.

En duktig Equiterapueft kan oftast både ta bort spänningarna som orsakar låsningen OCH ta bort låsningen i sej om musklerna är tillräckligt mjuka.
Risken med att ta bort låsningen om inte musklerna är hyfsat bra är att kanterna på kotorna slits för man kommer då behöva rätta till många gånger (vilket kan behövas ändå om grundproblemet inte är riktigt borta än) och efter för många "tillrättningar" kommer den ha lättare för att hamna i det låsta läget igen.

En massör kan inte göra något mer än möjligtvis att ta bort lite av spänningarna (om de använder sådan typ av massage) en veterinär kan inte göra annat än ge muskelavslappnande vilket inte hjälper grundproblemet, en kiropraktor kan inte göra hela jobbet själv med muskler och allt.

Så antingen anlitar du en som inriktar sej på musklerna dvs SPÄNNINGARNA det är som sagt inte alla massörer som håller på med just spänningspunkter vad jag förstått, och en som inriktar sej på kotorna, eller så hittar du en Equiterapueft med riktigt bra rykte.
Men försök hitta orsaken till det också för det låter konstigt på en så ung häst.

Orkan skrev:
Jag är medveten om att det kanske inte lät så bra men många andra tycker det är självklart att man ska veterinärundersöka hästen innan man testar alternativt. Det är säkert bra i vissa fall men jag tror också att det kan vara bättre att t.ex släppa på låsningar innan hästen undersöks av veterinär eftersom problemen som veterinären kan behandla syns på "rätt sätt" då. Har t.ex haft problem med min egna häst nu som har blivit behandlad av E.T för skevhet i korsbensleden tidigare. Han har inte visat samma symtom nu som tidigare men jag misstänkte ändå att det var bäckenet. Hade jag åkt till vet. direkt så hade han inte rört sej på ett normalt sätt och det hade troligtvis blivit svårare för vet. att komma fram till vad det är för fel än om jag låter E.T behandla honom först och sen åker till vet. om problemen kvarstår. Då har han ju sitt "vanliga" rörelsemönster igen.

Med risk för att bli påhoppad jag med - håller med i vissa fall.
När min förra häst t ex var som värst hade det varit jättesvårt att få en bra diagnos från vet. för han hade så mycket låsnigar i ryggen som gjorde att han gick ojämnt med benen att man kunnat tolka det som hälta men det i själva verket var en rörelsestörning pga blockeringar. Hade man gjort en hältutredning hade veterinärerna troligen inte hittat någon orsak. Däremot sedan när hästen var mjuk och fräsch i rygg och muskler så gick den betydligt mer normalt förutom att den kunde bli stel i lederna och få lite lätta upphakningar om den motionerats för lite.
När sedan hästen blev halt, inte pga skada utan ömma strålar efter barfotagång var det lätt att ta ut veterinär för symptomen var inte så luddiga. Man såg att den var jättestel bak, man kände att den var öm i strålarna.

Känns som att man får göra skillnad på akuta muskelproblem och skador vs. sånt som smugit sej på gradvis och bara rör kotor/muskelspänningar och inte är en akut skada utan dåligt allmäntillstånd.

Orkan skrev:

Oseriöst..:mad:

Det är djurägarens skyldighet att se till att djuret kommer i vård.

Kiropraktorbranschen är full med amatörer som gått kurs över en helg.

Åter en gång blir man stum.

Inom travet så motar man olle vid grind och tar alltid ut veternär för kontroll. Allt från regelbundna blodprov till test på mattan, böjprov och röntgen.
DÄREFTER går man vidare i SAMRÅD med veterinär till ev alternativa behandlingar.

I detta inlägg talar vi om en häst som har haft stora probelm i minst en månad..:eek:
Och fortfarande verkar ingen med legitimation ha kollat den..

Jag blir rådlös..:o

AM

Och om man bara har träffat på veterinärer som inte ser vad som är grundproblemet och dömer ut en häst med bäckenförskjutning som sedan blev bra av behandling av E.T? Har man en veterinär som är positiv till att samarbeta med "alternativbehandlare" kan det självklart vara bra med en genomgång. Och jag vet att det finns många som inte kan alls så mycket som dom borde men jag skrev också att det skulle vara en bra. Hur man sen hittar en bra är ju en annan fråga...

Om du bor i närheten av Linköping eller iaf i östergötland kan jag rekomendera en helt underbar kiropraktor han heter Anders Grönqvist.
Han jobbar bara med händer och använder inga gummi hammare och liknande.

Jag har använt honom flera gånger och med otroliga resultat varje gång!

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama