Hästen jag har fått rida på,

S

Sellan

han ska tas bort på fredag. det var lite mer än en vecka sedan jag red på honom sist. vi tog en kort skritttur på lördagen och han var jätteglad. på måndagen kunde han knappt gå.

i mitten av förra veckan så åkte de med honom till veterinären, han har alltid varit halt till och från ända sedan han varit ung, och nu har de hittat orsaken. det var förbroskat i lederna, speciellt i ena frambenet, det hade typ vuxit ihop (som jag fattat det) och nu gnids ben mot ben. de hade inte velat skicka hem hästen då han var så dålig så han fick en "dunderkur" med smärtstillande. men det har inte hjälpt ett dugg och nu på fredag ska han åka bort. fick reda på det idag. tidigare när jag frågat så var det bara "lite ont i frambenet".
Ska åka till honom sista gången imorgon och göra han fin. trots att jag bara har hållt på med honom sedan julas så är det så svårt, vi kom verkligen överens och det är en häst jag gillar skarpt.

Wille Jack Sprat
född 1988
stamtavla : http://www.allbreedpedigree.com/wille+jack+sprat

hstarihagenfebruari_0001-1.jpg

willefebruari2007_0001.jpg

http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/2007Januari4.jpg

*filmer*
Wille leker http://www.youtube.com/watch?v=JiOsZY7owaY

Wille rullar http://www.youtube.com/watch?v=wMagGZXvSFw

:cry:

Sv: Hästen jag har fått rida på,

Hola,
Det var tråkigt att höra. Men samtidigt skönt för hästen att slippa ha ont.

Skickar en stor cyberkram.

mvh Eva

på ett sätt skönt att veta att det inte var MITT fel, och att han kommer nog må bättre i himlen osv, men det läskiga är att det kom bara "pang". han var ju jättepigg och glad när jag red och dagen efter så var han som vanligt och andra dagen börja att stöppla fram och knappt kunna gå? är det vanligt hos quarters att det blir så?

:cry:

Det enda jag kan trösta med är att jag vet hur det känns.:(

Denna helg har jag bestämt mig för att låta mitt sto vandra vidare. Jag har haft henne sen jag var liten. Hon är pigg, frisk och stark, men har en infektion i rumpan som aldrig kommer läka.

*Stor tröstkram*
//Gilly

Hola,

Njae jag kan nog inte tänka mig att det är särskilt QH-specifikt. Den ena QH jag har är en riktigt pip-lisa, tål inte att det gör minsta lilla ont, tål knappt ens flugor utan att försöka springa ifrån dem.

Den andra verkar inte lika känslig alls.

Hade en vallack (paintkorsn) förut. Han var, och är, den tåligaste häst jag träffat. En gång tex hade han en hovböld (som dels fick skäras upp och dels kom ut i kronranden) och han sade inget och var bara lite lätt halt, två dagar totalt. Helt ofattbart, han borde ha varit jättehalt. Men icke.

mvh Eva

Usch, vad tråkigt! *tröstkram* :(

Himla tråkigt...men bra att man reagerar och tar bort innan det blir alldeles för plågsamt.

Det är ju högst individuellt hur en häst reagerar på smärta och det är nog inte särskilt rasbundet. Vissa maskerar det onda i det oändliga tills det inte går längre och då rasar ofta hela hästen ihop totalt...

Massor av kramar!!!

tack alla!

formulerade mig lite dumt, vet att smärtgränsen är individuell, menade om det var vanligt att de blev typ "förbroskade" i lederna...

Usch vad tråkigt!:(
Men eftersom han inte är ung och säkert har ont, så är det ju det bästa för honom!
Värre är det ju för dom som blir kvar...

har fått reda på att ägaren kanske låter han leva några dagar till.. såhär "oförskämt" glad var han idag..

http://www.youtube.com/watch?v=9eRKEM7vpds

jag försöker få han att "leka" med borsten, han gjorde det massor INNAN vi började filma! han e en liten buse ;)

Senaste nytt:

Ägaren ångrade sig å han får hänga med tills på tisdag istället!
mamma hade hört om en operation på sådana skador så hon ringde å tjatade imorse, kanske hade det effekt nu när han fortfarande e kvar? :)

Hi Sellan
I'ts Ike. I try Svenska igen? Jag är imponerad av ditt intresse och alla dina frågor.That's the right way to learn.
Din fråga om det är vanligt skulle jag vilja svara på, OK?
Vi har tidigare havt detta problem med inköpta hästar.
My wife är veterinär på vår Ranch och hon är också imponerad of din vilja att lära dessa detaljer.
Detta seams att vara ett tecken på för tidig hård träning och hårdridning. Hästen ledkapslar är inte färdigutväklade och då kan det börja växa brosk. vi har haft ett antal Paint and pinto också som vi inte fött upp sjelva och där har vi haft detta problem, so jag tycker inte du behöver orolig och tro att det är ett quarterproblem.
We don't use clean Quarter for woork no more. we använder en quartermix de är lite mer balanserade fysiskt och inte fullt so havy.
När du har tränat eller ridit hästen hårt så låt den vila tillsammans med andra hästar. Tillsät 1 dl Rapsoil varje dag detta är bra för the ledkapsel detta inhåller mycket Omega 3 and 6 fetter so the risk för cristaltion of the vätskan i lederna som är början till broskbildning.
Remember only Rapsoil.
Får lederna "kalna" to fast. bildas det urinacid och det är för en häst lika med gikt or rematism. Låt hästen varva ner som den själv vill. naturen vet bättre.
Du vet en quarter är en exlposiv Fysik. but slow to cool of, på grund av muskelmassan den borde ha. (fastes horse on a quartermil in the World" thats wy the name.
Hope, jag kunde göra mig förstådd till dig och att du kom lite längre.
Have a nice Ride
Ike

Hej!
Hästen har jag ridit på ungefär 2-3gånger i veckan sedan i december, och vi har tagit det lungt, ungefär 20 till 30minuters ridturer. oftast bara skritt men ibland lite trav och någon gång ibland galopp ett varv åt båda hållen i ridhuset/paddocken. jag vet inte hur han reds som ung, men han hade enligt ägaren tävlat lite då, och innan han blev riden var han lite körd också. Han har alltid fått för mycket mat och varit väldigt fet, stått på ½kg Havre 1kg Pellets och 1kg betfor i vila! senaste åren är han riden kanske 1-2gånger i veckan i skritt...

Senaste dagarna har han haft puls i benen, då tog vi bort allt kraftfoder (Ägaren vägrade ta bort kraftfodret innan) men nu idag så hade pulsen försvunnit. vi misstänkte då att han har fått början på fång (heter det Laminitis på engelska? )
Han ska till kliniken idag och göra en titthåls undersökning, åtrkommer senare om hur det har gått.

Have a nice day ! :)

:bump: :bump: :bump: :bump:

Han ska opereras nu i april! och om allt går bra så ska han kunna bli riden lite "lättare"normalt.. :banana:

Hi Sellan, Ike again
Hmmmm. Swedish? jag tror du gav mig anledningen till problemet.
detta är ett ständigt återkomande fel av många hästägare.
När hästen växer up så ges den nästan alltid för mycket protein i form av "kraftfooder",hästen växer för fort i stolek och börjas då tränas för hårt för tidigt, innan saker som ledkapslar ect.har vuxit färdigt. Det fungerar så här. Fölet måste växa genom rörelse för att hinna med stoet vid ev. flykt, så kropsvikten håls nere om fölet får växa som den ska.
När fölet får för mycket protein och not tillräkligt med fetter så stimuleras skelettet att växa och då prioteras detta till tillväxt.
Viktiga senor i musklerna leder nervsystem och specielt tarmsystem inner då inte med att utväklas under den tid som de växer. alla delar växer inte samtidigt. delar som ovan nämnt växer enbart i perioder och hinner de inte växa "färdigt i den tiden så kommer de inte göra det senare heller.
Du kan säga så här:en Saab blir aldrig en Ferarri spelar ingen roll hur mycket bensin (energi) du fill up.
Tro mej:Ett bra hö extra omegafetter och mycket lek blir en mycket stark och harmonisk arbetskamrat senare.
Jag vill nämna för dig hur vi föder upp våra woorkhorses.de arbetar som vuxna i ca tre månader, varje dag ca 7 timmar, efter 3månaders arbete så åker skorna av och hästen får resten a året gå "barfoota" men håls igång med var tredje dag en timmes genomgång men absålut inget arbete.
För att få en häst att fungera so ,måste det vara helt "utvuxen" innan den belastas to mycket.
Vi använder INGET kraftfooder över huvudtaget, enbart bra och mycket löshö, halm, sockerbetor or sockerrör, korn, rapsoil, havre only när den arbetar.
Om hästen börjar bli fet so MÅSTE den få burn detta och minska på energin INTE på HÖET. om den inte får hö tillräkligt so will the horse "dyve" as we say, and då får den mycket snabt brist på mineraler som transporterar vad hästen behöver i muskler etc. Hästen blir ovillig att jobba med glädje, gör bara vad den måste och för detta får mentala följder senare. Hästen blir känslig etc.
Vi använder hästarna tills de är ca 20 år sedan får de ta hand om de nya fölen som behöver lära sig "hästspråket" och bli sociala i flocken och se hur de "gamla"beter sig med oss mäniskor och tjurar mm.
Jag vill tilläga this Sellan, Jag är för gammal med detta för att säga att "så och så SKA det vara" Detta är vad jag lärt mig från äldre generation och det har fungerat för dem, mej och oss, With what we are doing in Wyoming where I grow up.
To me dom sa, att vill du ha en Good horsedeal by e yearling and do the rest your self. du förstår ett föl är billigare och du kan "forma" den som passar you. När du köper en "tränad" häst så kan du förlora den och självförtroendet och du måste "lita på vad (de) säger" det är bättre är du tränar self då behöver du bara lita på dig self Skulle du förlora hästen so vet du varför. Och vad du tjänat är kunskapen och den kan du inte köpa for mony.
To träna en unghäst är inte så svårt du måste bara ha tålamod och ALDRIG bli arg ge den a lot of Love and a lot of time to understand what you want.
And you no what? it's cheaper.
There är so många som har råd med smoke chips and fansy tillbehör till hästen, spar de pengarna för det är ungfär vad det kommer att kosta dig att få en bra,stark och wonderfull frend for monga år framot.
Du can in Wyoming ha en real good yearling för ca 14-16000 skr plus transport ca 1500 skr.the rest måste du göra self och det är inte so svårt alls. du måste bara investera mod att ta utmaningen som allt nytt här in the life is.
Hope your "hästen jag fått rida på" blir bättre.
Ike
Ranch Amit
Ps. min Svenska är inte bra men jag learn, Hmmm i hope?

:bow: :bow: Ack ack, vad jag bara älskar:love: och läsa såna här kloka ord....tack:bow:
Mmmm, jag tror jag skall flytta till Schwitzerland;)

Idag fick han somna in.

Hans artros i leden hade trasat sönder hans kotsenskida + lite annat, hans knä var totalförstört.... :(

Idag fick han somna in.

Hans artros i leden hade trasat sönder hans kotsenskida + lite annat, hans knä var totalförstört.... :(

ledsen att höra det... *kramar om* Men nu slipper han ha ont..
det smärtar alltid att förlora sin vän, jag vet, och känner verkligen med dig.. Massa tröstkramar till dig Sellan!

Beklagar sorgen:cry:
Men han har det bättre nu...många tröstkramar till dig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka