Hästen in i skaklarna?

D

daysi

Måste påpeka igen att jag är HELT grön inom körning och ska INTE ge mig på något utan att ha kunnig hjälp till hands.
Tills det är dags att anlita den hjälpen frågar jag här på forumet. :)

När man fäster skaklarna i selen på hästens sidor - ska hästen backa in i skaklarna och därefter lyfts skaklarna uppåt och fästs (tycker de ser så smala ut med tanke på hästmagen - inte bara mina skaklar utan andras också som kör med sina pållar)?

Det låter ju enklast och det känns som om det är så det borde vara, men skakelfästena sitter ju liksom "upptill", ovanför den jätterunda magen. Kan man lyfta upp skaklarna över ryggen ovanför hästen och så nedåt och därefter in i fästena?

Min pållas mage är rätt så "tunnformad" nu av allt bete....

Jag hör att detta låter som en jättekorkad fråga...

Sv: Hästen in i skaklarna?

jag är oxå helt grön men då jag körde shettis på ridskolan för länge länge sedan så lät man hästen kliva över skakeln från sidan för att sedan dra skakeln uppåt o fästa i selen.

senare har jag lärt mig att man ska lägga på skaklarna uppifrån. vad som är rätt vet jag inte...

Jag började köra in min häst (ardenner) i mars. Hon är väldigt lättlärd och tycker att det är kul att köra en sväng. Jag har lärt henne att backa in i skaklarna. Det trivs både hon och jag med och det fungerar kanon. Nu har det gått så långt att hon själv backar in i skaklarna när jag ställer henne framför vagnen, jag behöver inte ens hålla i henne...... :banana: :rofl: :banana:

Vad jag har fått lärt med så ska skaklarna föras ned uppifrån över hästen eftersom som anars riskerar att klämma hästens bokar och ev mage :angel:

På travvis fäller man ner sulkyns skacklar över hästen, då man "selar ut" (tror att det heter så) vilket oftast sker inne i stallet.
På bruksvis låter man hästen gå in i skacklarna från sidan, eller backa in mellan dom.
Min nordis går i från sidan, då jag har lättare att korrigera henne där, än vad jag har att få henne att backa rakt. Hon är vanligtvis också väldigt försiktig så att hon inte sätter ner hoven om hon känner att skackeln är under.

Sedan finns ytterligare en variant, och den använde jag på vår gamla shettis, och även på lilla russet jag har nu. Det är att ställa hästen och dra fram kärran, då håller jag skacklarna ovanför när jag drar fram, och sänker ner dom över ryggen.

Jag föredrar att det går att få hästen in mellan skacklarna, jag skulle aldrig lära en häst att skacklarna kommer ovanifrån. Då jag ställt hästen enligt sista modellen var det på "gammeln" för att han var helt omöjlig att få att ens kliva över ett par ensamma skacklar som låg på marken. Russet har jag inte hunnit träna så mycket med än, och hon var van med den metoden. Men det ska nog bli ändring på det :devil:

Lycka till!
Lotta

Jag tycker man ska lära hästen att ledas in mellan skaklarna, så har jag alltid gjort.
Men om man ska ut och köra med nån speciellt fin gammal vagn med träskaklar så kan man lyfta dem över hästen för att inte riskera att hästen råkar trampa på och ha sönder en skakel om den skulle vara lite klumpig.

Jag gör både och. Ibland backar jag in dom ,ibland fäller jag ner dom uppifrån.Men om de har stora betes magar så är det ju lättare att backa in dom för då behöver man inte "trä" skaklarna över en stor mage för att få dom på plats :D

Hej!

Detta är ju nästan en smaksak!
Nä men det finns som sagt många varianter och den man själv och hästen trivs med är ju bäst antar jag!

Själv har jag inte tänkt speciellt mycket på hur jag får in mina shettisar utan jag har lagt vikten på att dom ska stå helt stilla när de är mellan skaklarna, vilket fungerat väldigt bra!

Men när jag var på en mindre "hästuppvisning" så sent som i går, blev jag lite facinerad över en gammal nordsvensk som tömkördes till skaklarna och backade in själv, alltså inte mycket hjälp från den som tömkörde! Så om det är något jag ska lära mina hästar så är det att göra så för det såg så prydligt ut liksom! :D
Annars har jag: Ställt shettisen framför och dragit fram vagnen, lyft skaklarna både underifrån och överifrån, ledit, tömkört och backat in shettisen, även höjt ena skakeln och låtit shettisen gått under den och ställt sig jämsmed den andra skakeln. Brukar göra lite olika faktiskt. En shettis har svårt för att backa så då brukar jag göra på ett annat sätt medans den andra har lätt för att backa. Har nog inte kommit på ett sätt som jag använder jämt det handlar ju om några sekunder sen står de ju där! :D

Mvh Lisa

jag kan parkera min häst varsomhelst i världen och sen hämtar jag vagnen och trär på den ovanifrån. Säger alltid "nu kommer vagnen" innan.
Det är en fördel om hästen är i samma världsdel förstås. hihi*

Hade även ett tokigt men snyggt halvblod som jag tryckte upp mot väggen där skaklarna låg sen lyfte jag upp dem så snabbt jag kunde innan hästen sprang iväg :) Det var min första riktiga körhäst! Inte den bästa, men man blev snabb på att sela på! :)
/jenny

Tack för alla svar!
Jag förstår nu att frågan kanske inte var så dum, utan att man kan göra olika!

Tur det, för skaklarna ser för smala ut för hennes betesmage....Men det kan ju vara en synvilla - bäst att mäta!

mina hästar är båda travare och vana att stå och bli "utselade" i gången i stallet, så jag lyfter vagnen över dom liksom, och sen ner.

jag gör så att jag ställer hästen just framför skaklarna sedan lyfter jag skaklarna och sänker dem över hästen. tycker att det kan vara lite sådär att låta hästen backa in - först o främst vill jag inte ha en häst som trampar på skaklarna, fula märken blir det plus att i värsta fall blir skaklarna knäckta. sedan när man ska lyfta upp skaklarna är risken stor att man råkar peta hästen under magen eller på något ben, nått som kanske inte är så roligt för hästen.

Lyfter skaklarna och sänker dem över hästen. Min häst SKA stå still.

Hej!

Mina shettisar trampar inte på skaklarna utan är välding noga. :D
Men jag vet att vissa hästar kan vara klumpiga och trampa på skakeln.
Den shettis som är bra på att backa, backar rakt! :D Den andra shettisen kan ta ett steg hit och ett steg dit om man backar och det är ju inte bra. Så då drar jag fram vagnen isället tills backadet är mera säkert.
Om det är träskaklar så blir det ju märken men jag tror inte järnskaklar går av! Och om det är shettisar tror jag det inte händer nått om de trampar på en järskakel! Visst dom kan ju göra illa hoven men jag tror som sagt att järnskakeln inte tar skada i det fallet! :D
Annat med stor häst. Kallblod är lite klumpiga och de kan säkert göra ett märke även i en järnskakel!
Och dom flesta har rockarder. Det är annat med vagn. Men jag vet att man kan sätta upp skaklarna och leda hästen framför och fälla ner dom över hästen. Finns ju skaklar som är för sig, altså om man lyfter den ena så lyfts inte den andra (gäller vagn) då kan hästen bli lite fundersam vad det är för nått som kommer släpandes på andra sidan om man drar fram vagnen! :D
Men mina shettisar har vant sig för jag har gjort så här ibland!
Då lyfter man ju bara en skakel åt gången och petar inte heller ponnyn i magen! :)
Alla sätt är väl bra utom dom dåliga! :D
Har faktiskt en rockard som är rätt tung (nått sen millitären har jag för mig) att det är svårt att få upp den över hästen (fjording) och det är mycket svårt att få ner den över däckeln då den har en lång båge, då är det enklare att ta upp skaklarna nerifrån fast pålles mage är lite i vägen! :D

Mvh Lisa

1-axlat= som det faller sig. Onekligen enklare att ta skalmarna uppifrån på mina knubbiga hästar. :o
2-axlat= ställer in hästen på plats och tar ner skakel/skaklar. Alternativt flyttar in hästen över ena skakeln och passar in.

Att hästen ska kunna ställa in sig på plats utan att trampa sönder skakeln, är ett måste, för att hästen ska kunna kallas inkörd. För vem orkar dra en tung vagn på knöligt underlag?

LIA

Det är bare till och ta fart och stoppa in hästen, kompis.

Visst ska de kunna gå in i skaklarna utan problem, men jag brukade köra en ardenner tidigare och han var en klippa. Klev alltid i skaklarna och var inte rädd för f*n själv, men ibland kunde han vara lite klumpig när han skulle i skaklarna och har man då en fin gammal vagn så krävs det inte mycket för att en skakel ska råka trampas av om en så pass tung häst lägger lite för mycket tyngd på den.

Dessutom så ser ju inte hästen riktigt vart den sätter sina bakben alla gånger och då blir det gärna att den känner sig försiktigt för vart skakeln är med den sista bakhoven som ska i, speciellt om underlaget är lite knöligt där hästen ska spännas för (ex. arbete i skogen). Men där spelar det heller ingen roll om färgen på skaklarna råkar bli lite skavd.
Dom flesta vagnar jag kör/kört med är så pass tunga att det inte är nåt man släpar fram själv och lägger över hästen.

Ett och annat litet skrap får man nog räkna med. Annars tycker jag nog, att hästarna har ganska bra hum om var dom sätter fötterna i förhållande till skaklarna. Dom liksom känner sig för med hovsidan, alldeles som du säger. Dom gillar ju heller inte, att kliva på något som fjädrar.

Tror vi menar samma sak, nämligen att hästen ska komma till vagnen och inte tvärtom. Därefter finns ju olika varianter betr skaklarna.

LIA

LIA skrev:
Ett och annat litet skrap får man nog räkna med. Annars tycker jag nog, att hästarna har ganska bra hum om var dom sätter fötterna i förhållande till skaklarna. Dom liksom känner sig för med hovsidan, alldeles som du säger. Dom gillar ju heller inte, att kliva på något som fjädrar.

Tror vi menar samma sak, nämligen att hästen ska komma till vagnen och inte tvärtom. Därefter finns ju olika varianter betr skaklarna.

LIA

Vi backar alltid in våra i skacklarna. Men på en gig så tar man väl ner skacklarna uppifrån va?

Jo, det är vanligen det enklaste med tanke på hästarnas form och att skalmarna vanligen "ligger på ryggen".

Det framgår t ex inte i startinlägget vilken vagntyp som gäller.
Tycker det är viktigt att man lär sig och hästen de olika sätten att sätta för. Hästen ska (anser jag) klara av att backa in mellan liggande skaklar resp kliva över "sidledes" in mellan dom.

LIA

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Islandshäst Hittade bara ganska gamla trådar med körning av islandshäst, så jag börjar på en ny. Tänkte jag skulle passa på att köra in min Affe...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 413
Senast: Nielaa
·
V
Hästmänniskan Hej! Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa och vänder mig därför till er. Vill gärna vara anonym och skriver därför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 228
Senast: ebba85
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 373
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vinterföräldrar 24/25
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur