Hästen i ett nytt stall

R

RosenMedTaggar

Vi ska köpa häst, ett fullblodssto på 12 år, och jag har några funderingar på hur det blir när hästen är ny i stallet. Vad är bäst att göra?

Ingen ridning första dagen iallafall, men andra dagen då?

Och hagen? Ut första dagen eller andra? Hur vänjer man hästar lättast vid varandra om de ska gå i hagen tillsammans?

Några andra tips?? Skulle vara jättesnällt!:)

Sv: Hästen i ett nytt stall

Det beror ju på hästens psyke, men jag tycker inte att man behöver dalta så mycket. Är hästen i kondition och riden innan, så ut och rid första dagen om du vill, andra dagen absolut. Om du rider ut så är det ju bra att ha med en kompis på en annan häst. Ut i hagen samma dag, men då i en egen hage bredvid de andra. Om hästen står i box där den kan nosa på andra hästar så är det ett bra sätt att låta dem hälsa. I hagar bredvid varandra kan de också hälsa, sen kan du släppa ihop den med en av de hästar som den har bekantat sig med. När den nya hästen har gått i hagen tillsammans med en häst några timmar så kan man släppa in dem till de andra i flocken.

Fast när vi köpte vår första häst så släppte vi in henne i hagen till resten av flocken direkt, och det gick bra det med (det var en jättestor hage..)

Sv: Hästen i ett nytt stall

Vi brukar låta en ny häst få gå i en egen hage den första veckan iaf, och sen brukar jag vänta med att börja rida iaf tre-fyra dagar, bara så att den hinner känna igen sig lite. :)
men det är ju olika, men så gör jag iaf. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur