Hästen hinner inte besiktas

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare zzmamma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 355
Z

zzmamma

Vi ska i helgen och kika på ett föl ca 45 mil i från oss.
Fölet kommer inte bli besiktad innan vi ska kika på den och bestämmer vi oss för att vi ska ha den så, kommer vi giveviss ta med den hem på en gång.

Kan man besikta den när man kommer hem?
Va görs på en besiktning på ett föl på 6 månader?
Nått specillt man ska kika på fölet?

Sv: Hästen hinner inte besiktas

Vi ska i helgen och kika på ett föl ca 45 mil i från oss.
Fölet kommer inte bli besiktad innan vi ska kika på den och bestämmer vi oss för att vi ska ha den så, kommer vi giveviss ta med den hem på en gång.

Kan man besikta den när man kommer hem?
Va görs på en besiktning på ett föl på 6 månader?
Nått specillt man ska kika på fölet?

Det är inte så bra idé, speciellt inte med tanke på att ni lär få ta över riskens övergång före transporteringen, alltså ansvaret för om hästen blir skadad.
Den akn lika gärna bli skadad under transport & såklart få anmärkning på en ev besiktning som ju såklart kan leda till att ni hävdar att i inte vill köpa hästen fast det inte var säljarens fel.
Så nej, åk & kolla på hästen & låt göra besiktning innan ni kommer en andra gång & hämtar den, alternativt att ni struntar i det men ansvarar för vilka fel fölet kan ha själva.

föl...ja. det görs ju inga böjprov ändå. det mesta bör ni kunna se själva hur hästens skick är. Kolla om den är rättställd framförallt. Minskar åtminstoende problem i framtiden. Syna mamman, o se om hon har ngt som man kan oroa sig över. (som kan va ärftligt)
låt dom springa lösa ngnstans o se om den rör sig korrekt.
jag tror ni måste försäkra hästen innan ni lastar o åker. Bästa är att ringa bolag och förvarna redan nu.

Besiktningen är ungefär som på en vuxen häst, men utan böjprov (man böjer aldrig så små hästar, tror gränsen går vid ett år).
Om fölet verkar friskt och rör sig rätt så ser jag ingen anledning att inte ta med den. Det bästa vore att ni kunde komma överrens med säljaren att om det framkommer något fel på besiktningen som ni inte kan godta, att ni då får lämna tillbaka fölet.

Glöm inte att försäkra innan lastning!!!!! Har fölet redan nu en försäkring så är det smidigast att ta över den (då ingår ofta s.k. dolda-fel-försäkring som gäller även medfödda defekter, samt att ni slipper karensen vid sjukdom)

Lycka till!

*KL*

Kruxet är risken i släpet. Om fölet skadar sig i släpet, så den inte går igenom en veterinärbesiktning. Då kan det blir problem med reservationer på försäkringen.

Om en befintlig försäkring tas över och inte ändras spelar det mindre roll, men då har du inte ett intyg från köp som är UA, och kan få problem i framtiden OM det skulle vara något fel på fölet, som gör ett köp hävningsbart.

Så om du nu vill besiktiga, så gör det INNAN den kommer hem. (Jag säge ringet om de som väljer att chansa och helt hoppar över besiktningen, gjort så själv, men du verkar vilja besiktiga - och då ska du INTE chansa!)

Besiktningen är ungefär som på en vuxen häst, men utan böjprov (man böjer aldrig så små hästar, tror gränsen går vid ett år).

Man böjer inte ett- och tvååringar för besiktning heller. Treåringar däremot, då brukar bolaget kräva böjprov.

Man böjer inte ett- och tvååringar för besiktning heller. Treåringar däremot, då brukar bolaget kräva böjprov.

Det är så olika, jag hade inte velat böja en oriden häst öht men när jag köpte en 2 årig islänning så böjde vet tydligen den:crazy:

Om fölet verkar friskt och rör sig rätt så ser jag ingen anledning att inte ta med den. Det bästa vore att ni kunde komma överrens med säljaren att om det framkommer något fel på besiktningen som ni inte kan godta, att ni då får lämna tillbaka fölet.

I standardköpeavtal finns ofta med att hästen ska kunna försäkras utan reservationer i A1 för köpesumman för att köpet ska gå igenom.

Kruxet är om hästen får en ful sårskada i transporten. Den går då inte igenom en besiktning, men det är ju något som kett i köparens vård, och inte reklamationsanledning.

Därför det är dumt att hämta först och besiktiga sen, om försäkringen ska ändras. (Annars spelar det mindre roll)

Det är så olika, jag hade inte velat böja en oriden häst öht men när jag köpte en 2 årig islänning så böjde vet tydligen den:crazy:

Knasigt, aldrig varit med om (att de böjs vid besiktning alltså, att de böjs vid hältutredning är ju en annan sak)? Försäkringsbolaget kräver det inte heller. Men, det finns säkert undantag, men det är inget man behöver besiktningsmässigt sett på 1 och 2-åringar.

Min ettåring böjdes när vi besiktigade henne för försäljning. Två-åringen oxå.

PÅ veterinärens eller din uppmaning? *nyfiken*

Som sagt, mitts var gäller försäkringsbolagen och de kräver inte böjprov på 1 och 2-åringar. Aldrig sett en så liten böjas rutinmässigt vid besiktning heller, men uppenbarligen förekommer det. Men man behöver som sagt inte för att få försäkra (iaf inte i de 'stora' bolagen)

Fölet kommer bara kosta 12 tusen !
Tjejen ja ska köpa fölet av har inte sett nå konstigheter på fölet?!
Givetviss ska vi få se det när en springer löst och kika på den innan vi bestämmer oss.
Mamman finns även att se på gården.
Så nu är ju det om man ska strunta i att besikta den?
Jag skulle få ta över hennes försäkring på fölet!

Om du ska strunta i det eller ej kan bara du avgöra. Det är dock lika dyrt att ha en sjuk fölunge oavsett om den kostat 12 000 kr eller 120 000 kr i inköp.

Och om du INTE besiktigar så har du ytterst små chanser att häva ett ev köp OM den skulle visa sig ha dolda fel sen.

Så, du måste avgöra själv helt enkelt. Jag både har besiktigat i den prisklassen, och låtit bli att besiktiga.

Och om du INTE besiktigar så har du ytterst små chanser att häva ett ev köp OM den skulle visa sig ha dolda fel sen.

För att inte tala om att den som sagt kan skada sig hos köparen & det vore trist om det var säljaren som fick ta skiten.

ringde och tjattade lite på veterinären där ner, dom skulle klämma in en besiktning i morgon em :) "Fast dom inte hade tid!"
Det kallar ja gudomligt snällt av dom!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 784
Senast: Lobelia
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 842
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka