Hästen hård i munnen!

C

cambodja

Hej jag har ett hbl sto på 16 år men hon har blivit jätte hård i munnen.. Rider henne på tredelat just nu! Skritten funkar ganska bra efter ett tag när man har fått jobba ihop henne lite, men sen i traven (värst i galoppen) så lägger hon sig bara i handen. Hon vill liksom inte riktigt släppa och slappna av. Finns det någon som har några "mjukgörande" övningar man kan göra? Hon har ganska korta framben så det kan ju va att hon tycker det e jobbigt att lägga bak all tyngd på bakbenen att det e därför hon tjabbar så.. Tacksam för all hjälp!:)

Sv: Hästen hård i munnen!

Övergångar övergångar och ännu mera övergångar!
Försök att rida mest för sätet och var snabb med eftergiften i handen om du behöver ta i tygeln för att förstärka, så hästen inte får ngt att lägga sig emot.

instämmer med föregående talare och tillägger en fråga. har detta kommit nyligen? då kan det vara lämpligt att låta vet. kolla hältor i ben o rygg o en koll i munnen.

annars är det ju kanske lämpligt att kontakta en tränare som kan komma med lite konkreta tips. eftersom det är svårt utan att sett ekipaget live....

lycka till!

Först och främst kontakta vet. så dert inte är något fel på hästen.

När det är gjort bör du ta hjälp av en tränare!
Det gäller att rida mycket med sitsen, ha mjuk hand och stämma av med halvhalter för att hästen inte ska hänga i handen.
Träna gärna på sitsen medan nån longerar dig och ger tips på hur du ska sitta.

asså jag har inte haft henne så jätte länge och vet kollade henne innan jag hämtade henne.. men dom som hade henne innan red henne mycket på kandar.. det kan inte va att hon e så van vid det att hon tycker ett tredelat e för "löjligt"?

Min erfarenhet är att de flesta hästar går att få mjuka i mun genom att rida mindre på bettet. Varför ska hästen bli känslig i munnen när ryttaren alltid drar i den? Det är ju aldrig bra att "dra ihop" en häst så att den kröker på nacken om den då spänner sig o stretar imot. Då är ju hela grejen med bjudningen förlorad, man får en stel häst, som är hård i mun och kanske till och med svår att styra och i värsta fall svår att stoppa.

Ett kandar används ofta på hästar som vill gå högre med huvudet, och att ha ett "tränsbett" på en sådan häst kan göra att huvudet åker upp, just för att det inverkar mer på det viset. Det går att göra hästen känslig för vanligt bett med, men det kan ta lite tid.

Jag tycker nog som föregående talare att du ska försöka låtabli att ta så mycket i munnen o börja öva på att rida mer med sätet. Öva start, stop, svängar och back med bara säte och ben. Då kan man inte i början utgå från att hästen ska gå i "form" utan man är mest glad om den lyssnar på hjälperna.

T ex kan man i början jobba med korta sträckor med nästan hängande tygel. Sätta gång i skritt, följa med ordentligt i skritten med sätet och sedan göra halt efter ca 10 steg, och för att göra halt sitter du lixom till i sadeln, sitter emot till stopp, och gör en förhållning i tygeln så att den fattar att det är stopp, och mycket beröm vid halt. (förhållningen ska hellre vara pulserande än att man drar hårt och håller i)
När man gjort detta några gånger går man vidare med att sakta göra mindre och mindre förhållning i tygeln och försöker att bara sitta till och sitta "stelt". Det kan ofta i början ta nästan fyra fem steg innan halten kommer. Om den inte alls kommer så släpper man den halten och förbereder en ny, nu med förstärkning av tygeln igen. Så håller man på så...

Att "lära om" hästen till att lyssna på sätet tar olika lång tid, men ge det iallafall MINST en vecka. Det är ju då viktigt att man ALLTID vid halt gör just så. Du ska vara glad och mycket nöjd om du bara får EN halt med bara sätet efter en vecka. Sedan går man vidare på samma sätt med svängar och ryggning.

Lycka till!!! :)

Jag har samma problem som du.
Jag har kollat tänderna på min häst, har du det på din? ET kommer om 2 veckor och skall kolla över honom.

Jag har haft jätteproblem med att rida honom, har ridit serpentiner, mkt sidvärtsrörelser, volter mm. Men ju äldre dom blir ju stelare, iaf på min.

Hoppas det löser sig med din häst.

Om hästen är riden mycket på kandar kan det vara svårt att få den uppmärksam på tränsbett ett tag tills den har "vant om sig". rid mycket lösgaörande, flytta bakdelen med olika ställning mm och försök att själv vara lätt lätt i handen även om hon känns stark och tung i handen. Lycka till!

Rid med fågelungar i händerna! Min häst mjuknar direkt när jag påminner mig sälv att inte hålla hårdare om tyglarna än att ett par fågelungar skulle "trivas".

Från Sally Swifts bok "Ett med hästen"

Kompisen red min i 10 min sa då att han är hård i mun o tyckte jag skulle ha skarpare bett. Har inte själv känt att han är hård i mun. Tycker själv att det verkar bättre att träna övergångar el någon annan träning vill helst inte ha skarpare bett har ett tredelat bett nu

tack så mycket för ditt tips :smirk: min tränare har också gett mig dom övningarna så vi håller på för fullt.. men vi får väll se om det blir någon förbättring..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 541
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka