Hästen har varit på kurs

M

mårran

:bump:
Min 4-åring har varit på kurs i 10 dagar, en instruktörskurs i NH där hon fick vara övningsobjekt. Jag fick också komma dit 2 halvdagar och lära mej lite :) .

Det har varit jättebra för min sturska häst och nu känner jag att jag kan hantera henne mkt bättre. I förrgår flyttade jag på henne i hagen när hon åt hö genom att bara peka på hennes bringa. Det hade inte gått tidigare då hade hon försökt att hoppa på mej när jag kom för nära när hon käkade. Jag gjorde även några övningar men det gick sisådär jag måste öva mera och så var det så mkt mygg så när jag rätt som det var viftade bort myggen så blev hon så osäker på vad jag ville, stackarn. Jag måste bli mer tydlig i mitt kroppspråk.

Och det har blivit stor förändring i stallet, tidigare var hon jättesur i boxen och gjorde utfall mot mej när jag gick utanför det gjorde hon inte alls i går och hon verkade lugnare i boxen inte lika vaksam på mej hela tiden.

Jag är verkligen jätteglad att jag skickade henne på kursen, och jag ska fortsätta att träna för NH-instruktör så jag blir bättre på att hantera min häst enligt NH-metoderna.

Jag gjorde förresten några övningar med vår gamla ponny också, snacka om skillnad det tog fyra ggr innan han kunde backa bara genom att jag viftade på fingret. Stoet gör det inte ännu fast dom har hållit på i tio dagar, hon vet precis vad jag vill men hon ger sej inte så lätt bara, men skam den som ger sej.

Ja jag känner mej bara så glad att jag ville dela med mej av det :) :bow: :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästen har varit på kurs

Vad roligt!!

Ja, det gäller att alltid göra på samma sätt och vara konsekvent, så de tydligt förstår vad som förväntas v dem.

Det som är häftigast för er tycker jag är att hennes surhet i boxen är borta.
Betyder det att hon varit osäker, eller vad säger tränaren?

:banana:
 
Sv: Hästen har varit på kurs

Nja borta och borta men hon gjorde inga utfall då jag tror inte på mirakler ännu hon har ju bara varit inne en gång ännu.
Tränaren sa att hon är osäker, och att hon inte vill låta någon annan bestämma. Men i boxen så ska jag ha en käpp eller pinne så jag kan komm aåt och peta henne på baken om hon vänder den mot mej men så jag är utom räckhåll för henne. Jag hade ju naturligtvis inte förberett det så när jag skulle ta ut henne i fredags så vände hon ju naturligtvis baken mot mej men jag smackade på henne och pekade på rumpan och då vände hon runt ett par gånger och sen ställde hon sej i ett hörn med huvudet mot mej och spetsade öron, det var jättekul och då kunde jag bara gå in i boxen och ta henne.

Den instruktören som jag hade i torsdags sa att jag måste gå på henne direkt om hon visar dålig attityd mot mej (lägger öronen bakåt tex) det har jag inte tänkt på förut jag har ju bara liksom accepterat att hon är en grinig typ och inte mer med det. Men nu ska här bli andra bullar minsann. Inga sura miner här inte.

Har du fått mitt Pm förresten?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 127
Senast: cassiopeja
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 145
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp