Hästen har skaffat dreads! Hjälp!!

Septicemia

Trådstartare
Jag kan omöjligt vara ensam om det här problemet. Min ponny har tjock man, svans och päls och framför allt MYCKET man och svans.
Den är av modell svinto och självklart lite fet i sig. De här varma månaderna innebär det alltså att framför allt manen tovar ihop sig och det understa skiktet formar sig i vackra dreads, blandade med lite mossa, svett och grus.

Hur får man bukt på sån här man? Jag borstar ut den noggrannt, kammar och sprayar på (till hästens förtret) pälsglans, men dagen därpå ser det ut som att hon gått och blivit vildhäst igen.

Det är främst det faktum att manen slits mycket som gör att jag undrar om det finns något man kan göra. Utöver att göra riktiga dreads av resten av manen också. :p

Bild på luddbollen
27028307.jpg

Sv: Hästen har skaffat dreads! Hjälp!!

Jag flätar manen på min shettis :D Det är det enda som fungerar mot dreads

Hur funkar det i hagen? Hon går på lösdrift året runt och har träd, stenar och annat i hagen som hon gärna kliar sig mot. Finns det ingen risk för att flätan (eller flätorna, brukar få gör dubbla ardennerflätor för att det inte ska släppa man ifrån dem :rofl: ) trasslar ihop sig och/eller "slits" av?

jag har haft min shettis på lösdrift året om (står nu inne 12h/dag för att hon inte ska äta heeeeela tiden :p) och det har inte varit några problem. Visst hon kliar sig mot träd etc och flätorna blev lite trassliga men inte så att det slets av så mycket... I och för sig har jag inte brytt mig så mycket eftersom shetisen har en sån tjock man så det gör inget om hon tappar lite hår :angel:

Eller jo, en gång måste hon ha fastnat för då kom hon in med en tuss som stod rakt upp ur flätan och så hade hon en liten kal fläck :(

Sånt har min ettåring också! Fast mest i svansen... Allvarligt funderat på att använda plattång... :p

Samma här.
Har en D-ponny med svea rikes tjockaste svans :p
Svansen är typ lockig också så ja.. jag sprejar o sprejar o sprejar varje dag i den förbaskade svansen men (nu på sommaren) är den lika nästa dag.
Han har även jättetjock outborstlig man men nu har ju klippt den till 1 ½ decimeters längd o då kan man kontrollera den .. ;)

:ur söt häst du hade:love: jag har aldrig haft en häst med tjock man har dock två apintar med lååång man som dom kliarsig och förstör den :cry: det är ju skönt för dom att itne gå med fläta pga myggen men antar att det är det eller vildhäst manen som gäller..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka