Hästen har ont i ett ligament!

jenneliewiden

Trådstartare
Hej!
För ca 1 vecka sedan åkte jag och min ponny till en equiterapeut och hon hittade ett ligament vänster om korset som han hade väldigt ont i. Hon tyckte det var konstigt att det inte hade märkts något i ridningen för man såg verkligen på honom hur ont han hade. Terapeuten kunde inte säga NÄR han hade gjort något eller vad han hade gjort. Hon trodde antingen att han sträckt sej eller fått en smäll av någon kompis i hagen.
Hon sa att han skulle få vila i ett par dagar och att jag skulle testa och rida honom sen och att jag skulle klämma lite på honom (ska göra det idag) Och om han inte reagerar så var det nog bara ett blåmärke han fått. Men om det är en sträckning eller en inflammation så kan det väl ta rätt lång tid att bli bra? Jag har hört att ligament läker långsamt. Hon sa att om han fortfarande reagerar lika mycket så bör han gå på butta ett tag. Men jag gillar inte att det är JAG som ska avgöra om han är "frisk" eller inte. Men man vill ju inte lägga ut hur mkt pengar som helst i onödan och ta ut veterinär/terapeut!
Jag har lite smått panik just nu faktiskt.
HJÄLP!?:(:confused:

Sv: Hästen har ont i ett ligament!

Men har hästen ont så är det ju inte "i onödan" du tar ut en veterinär. Och är det inget fel så vet du det iallafall :)

Om du inte själv kan avgöra om han har ont så kan du väl be nån kunnig att hjälpa dig.
och ja, det kostar pengar när hästar skadar sig och är sjuka.

Det var inte så jag menade..
Jag klämde lite på honom igår iallafall och han reagerade mycket mindre än hos terapeuten , dock vet jag ju inte om han kanske tröck mycket hårdare. Men iallafall så ska vi ta det lugnt i några dagar till, bara skritta för att hålla igång blodcirkulationen. Sen om det inte verkar ha blivit bättre tar vi ut veterinär.
Asså det jag menade med "onödan" vara att jag är VÄLDIGT osäker på om han är i huvudtaget berörd av det när han rör sej. Alla har väl ont på vissa ställen om man trycker, men att det inte känns annars? För igår var jag ute och travade lite med honom och 1 gång drog han iväg i en lång bockserie helt överlycklig att få komma ut och röra på sej. Vad ska man tro liksom? Han visar ju inget täcken på att ha ont förutom när man trycker just där...

Det svåra är att man inte kan säga att hästen inte har ont när den rör sig. Vissa hästar visar inte alls att det gör ont och kan gå länge med ganska allvarliga skador innan de får hjälp.

Min förra häst visade bara att hon hade ont vid tryck och palpering. Det som sedan visades vid röntgen var stora skador och att hon sannolikt hade väldigt ont även vid vila. Hon togs bort efter att behandlingarna inte hjälpte.

Jag skulle åka till veterinär direkt om min magkänsla är osäker på om något är galet. Du kanske bli ett par tusenlappar fattigare men då kommer du får svar på hur hästen mår.

Tack för ditt svar Leah! Jag det får nog bli så att vi tar ut en veterinär. Men jag måste bara fråga, hur fick du reda på att något var galet med din häst?

Jag åkte till en hästklinik, ett antal gånger. Hon röntgades och ultraljudades.
Man får liksom börja någonstans..

ja menade hur du upptäckte du att du behövde in till en klinik? Vad visade h*n för symptom? Vad fick dej att tro att allt inte var som det skulle?

Tack för ditt svar Leah! Jag det får nog bli så att vi tar ut en veterinär. Men jag måste bara fråga, hur fick du reda på att något var galet med din häst?

Rent spontant skulle jag säga åk till klinik istället för att ta ut hemmaveterinär, om inte den veterinären har röntgen och ultraljud med sig. En häst i mitt stall skadade ett ligament uppe i korset och det syntes bara med ultraljud. Ägaren åkte in med hästen för att han rörde sig orent på böjt spår. Han fick enbart skritta i 6 månader.

Okej.. men tror du inte att veterinären kan avgöra om vi behöver åka till en klinik? :) Det som är så himla svårt är ju att han verkligen inte visar något tecken alls på att ha ont när han rör sej. Han springer och busar precis lika mycket i hagen som innan och han är hur pigg som helst när jag är ute och går med honom. Men tack för ditt svar.

Men då får du ju betala dubbelt arvode? Först för att ta ut en veterinär o sen för att åka in till klinik. Måste ju vara bättre både rent ekonomiskt o för hästen att åka in direkt...

Sen som de andra skriver så är hästar enormt smärttåliga djur. Det är inte alls säkert du kan se nåt i hagen utan det kanske bara syns om han böjs eller vid ett ultraljud.

okej.. tack för hjälpen alla. Jag ska verkligen tänka på saken och det är nog stor chans att vi åker in!
Är det någon som har någon aning om vad det ungefär skulle kosta att göra en sån undersökning på klinik? Skulle vara bra o veta!

Omöjligt att säga tyvärr. Dels tar olika kliniker olika betalt för samma sak, dels är det omöjligt gissa vad som är felet och hur mycket som behöver göras. Tusenlappar dock.

Men är inte hästen försäkrad? Är den försäkrad i en fullständig veterinärförsäkring så ersätter ju försäkringsbolaget utom självrisken.

Håller med övriga som säger att åk in och titta istället för att ta ut en vet. hem.
Sen tycker jag det är jävligt oseriöst av en kiropraktor att säga att en häst har ont, inte rekomendera att ev. åka in,
föreslå butta (som en vet. ändå måste skriva ut) om det inte går över och att lägga över det på hästägare att avgöra
om eller när det ska vara bra. Jag vet inte vad jag hade tyckt om det faktiskt...

okej! Men om veterinären tar med sig röntgen/ultrajud , skulle han inte kunna göra en lika bra undersökning hemma eller? :)
Jo det är lite kämpigt faktiskt..

okej! Men om veterinären tar med sig röntgen/ultrajud , skulle han inte kunna göra en lika bra undersökning hemma eller? :)
Jo det är lite kämpigt faktiskt..

Då ska du först HITTA en veterinär med portabelt rtg och ultraljud. De flesta har det inte.

Det är en otrolig skillnad i faciliteter på en klinik. De har en löpargång lång nog att springa i och plan, och alla kliniker jag vet har longeringsmöjlighet på både mjukt och hårt underlag.

Sen då rtg, ul osv.

JAG personligen vill heller inte sticka hästar i leder i hemmastallmiljö utan på klinik, alltså om leder behöver bedövas/behandlas. Dessutom brukar de iaf på 'min' klinik vara två st vid bedövning, och lyfta ett motstående ben eller liknande för att minska risken hästen hoppar till eller något när de sticker. Det är två på röntgen med, en håller plåten, en sköter rtgapparaten.

Om man råkar ha/stå i ett stall med lång fin plan stallgång, olika jämna underlag att longera på osv så visst om du kan hitta en veterinär med portabel digitalröntgen och ultraljud så absolut kan du ta ut veterinär hemma. Men annars kommer du som flera sagt SPARA pengar på att åka direkt till klinik.

åk in, förstår inte varför folk är så sega med det. det är dyrt att ha häst men man får svälja det.
som Alex säger, spruta i hemmamiljö - njaeh, känns inte så där superduper.

Okej hörni . Men jag tänker faktiskt ringa och rådgöra med min hemmaveterinär som är en mycketmycketmycket klok man.
Jag tror inte att han sprutar hemma så det kan ju bli att han säger att de är bäst att vi åker till klinik. Men om han alla möjligheter som en veterinär på klinik har så har vi iallfall lång plan stallgång och olika longeringsmöjligheter!

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
2 015
Senast: Fibusen
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 388
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10