Hästen går i många år - bra eller dåligt?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Queens Proctor
  • Startdatum Startdatum
Q

Queens Proctor

Inom både travet och galoppen kan man på "travsport.se" resp. "galoppsport.se" kolla in hästarnas resultat över åren.

Många avelsmatadorer har gjort en säsong som 3-åringar (galoppen i alla fall) och då sprungit in många miljoner. Sen går de i aveln och någon hållbarhet har de då inte bevisat.

Tror det är samma inom travet.

Sedan finns det då ett antal hästar som går år efter år ända upp i 10-12-åldern och år efter år tjänar in till sitt eget uppehälle och mycket mer därtill. Jag tycker dessa hästar är de verkliga stjärnorna :bump: , men när jag pratat med proffs verkar det inte alls vara den gängse inställningen. (En säker inkasserare av "kaffepengar" eller vad det lite nedlåtande brukar kallas i a f inom galoppen är väl inte det sämsta om det rör sej om många år?)

Är inte hållbarhet något att satsa på?

Ganska många f.d. travhästar gör en lysande andrakarriär inom distansritt. För att detta ska fungera måste hästarna givetvis hålla. Naturligtvis kan man inte ta fram en unge enbart för en karriär efter det den är tänkt för, det är inte så jag menar, men har man inte alls något fortsatt liv för hästen efter travkarriären i åtanke?

Det är ju ganska "på tapeten" med f d travhästars liv efter avslutad travkarriär och STC har ju blivit uppmärksammade på saken.

Intresserad av er syn på saken.

Mvh QP

Sv: Hästen går i många år - bra eller dåligt?

En bra travare startar ju tills den inte genererar pengar mer, en del går ju ända tills 12 år om dom har rätta inställningen kvar vill säga...i USA så går dom ju ofta till avel tidigt Stjärnorna, det genererar oftast mera pengar.

Men du är rätt ute, en bra hållbar häst med en bred stam är ju att föredra....dock finns det ju få såna "svenska" hingstar i aveln och dom som finns är ju oftast inte så mycket att hänga i julgranen.

Samtidigt så får ju ofta inte dessa hingstar nog bra stomaterial..

**martha som betäckt med sin egna hållbara duktiga hingst**

Det kan väl även vara så att hästägare som har sin häst i proffsträning vill se ett snabbt resultat. Får de fram en talangfull unghäst så ska pengarna tjänas in snabbt för att betala tillbaka vad hästen kostat. Detta kan ju vara lönsamt på vissa medan andra hästar aldrig får chansen att visa vad de skulle gå för med ett lite lugnare uplägg. I slutänden kanske dessa båda upplägg genererar lika mycket pengar när hästen slutat tävla...
At ha häst i proffsträning kostar ju en hel del pengar så jag kan förstå dem , å andra sidan så vill åtminstone jag ha glädje av hästen i många år.

Suck!!!
Det kan väl även vara så att hästägare som har sin häst i proffsträning vill se ett snabbt resultat.
Och det finns ingen som tar ut och tävlar med en häst som inte är starklar oavsett om man är proffs eller amatör........varför liksom? (sen om tränaren -proffs eller amatör är dålig på att avgöra om hästen är i startbart skick är en annan fråga och får diskuteras i annan tråd)
Och en häst som är i form.......varför skulle den inte startas?
Får de fram en talangfull unghäst så ska pengarna tjänas in snabbt för att betala tillbaka vad hästen kostat.
Suck igen!
Om det visar sig att hästen är talangfull-varför ska den stå i stallet och vänta för? En travhäst som är tidig bör man ge chansen att tjäna sina pengar.........för det kanske är den gör det. Det kan vara så den den är talangfull som unghäst och har inget mer att ge som äldre.
Detta kan ju vara lönsamt på vissa medan andra hästar aldrig får chansen att visa vad de skulle gå för med ett lite lugnare uplägg.
Har du rätt i, därför är det så otoligt viktigt att hästägaren ställer sin travhäst hos en erkännt duktig travtränare som känner vad det är för en typ av häst och har feeling.
At ha häst i proffsträning kostar ju en hel del pengar så jag kan förstå dem , å andra sidan så vill åtminstone jag ha glädje av hästen i många år.
Jo det kostar en slant, eftersom det är stora utgifter en travtränare själv måste ut med....så stor vinst på själva träningsavgiften blir det inte, utan det är på % som en travtränare tjänar in sin månadslön. Jag vill ochså ha glädje av mina travisar så länge som möjligt, och de är de själva som avgör när de är färdiga för start och när toppformen kommer, varför skulle jag då låta de stå i stallet och "sparas"?
gulan

Jag läste i en travtidning en jätteintresann artikel om just avel. Där sas det att ska man bedöma hästar som något att satsa på i avel så skulle man titta på vad de gjort som unghästar som 2-3 åringar. Då springer de på ärlighet och talang, sen är det mer omständigheterna som gör en travhäst bra eller dålig. Tex en travtrött 5 åring, kan om den få byta ställe, foder,skötare och träning bli en vinnare.
Men man kan ju aldrig säga hur en slutprodukt blir. En häst kan verka hur lovande som helst och hamnar hos en klåpare och dess karriär är över innan den ens börjat. Och tvärt om faktiskt, en kratta som ingen travtränare i världen skulle få till start, kan hos en travintresserad familj bli en riktigt bra häst.
Är inte hållbarhet något att satsa på?
Jo men det är svårt att säga vem som ger hållbara avkommor, eftersom jag anser att alla hästar är födda till stjärnor-det är upp till oss att bevara den. Kommer Gidde Palemas avkommor bli hållbara och Malabar Man (som bara tävlade 3 års säsongen) ger sämre hållbarhet?
Ganska många f.d. travhästar gör en lysande andrakarriär inom distansritt. För att detta ska fungera måste hästarna givetvis hålla.
Den påfrestning som en travhäst får utstå är så mycket större än innom distansritt -det vågar jag påstå och står för det. Så det är inte så konstigt att en travhäst gör lysande kariärer som distanshästar.
Naturligtvis kan man inte ta fram en unge enbart för en karriär efter det den är tänkt för
Kan man väl men varför. Travhästen är inte per automatik en hållbar hästras-det är den tidiga och genomtänkta uppträningen som de flesta unghästar får, som gör dem ovanligt hållbara.
men har man inte alls något fortsatt liv för hästen efter travkarriären i åtanke?
Man tänker på vidare travavel, inte på ok den här hästen kan sen gå till distans om du förstå vad jag menar.
gulan

Alltså ursäkta mig nu, jag uppfattar det som att du beklagar dig över vad jag skrev. :confused:
Jag menade inte att jag står för den typen av upplägg men att många gör och tänker så - kan ju inte jag rå för...

Oavsett om jag skulle få fram en riktigt talangfull unghäst eller inte, så vill jag helst att vi ska ha roligt tillsammans under många år. Och givetvis ska hästen starta när den är redo för det.
Men för många är hästen bara en "investering" som ska förränta sig snabbt, annars byts den ut mot någon annan.

Ja, jag beklagade mig över ditt inlägg. Jag blir ledsen då jag läser samma påståenden typ....travhäst som investering, tränare och ägare som ska pressa allt som går av hästen för att få igen det man lagt ut, om hästen inte presterar byts den ut mot en ny.
Jag har jobbat i proffsstall i över 13 år och min sambo är travtränare med över 40 år på nacken och min bild av trav är inte den. Visst av helt noviser så orkar jag inte längre försvara ej heller förklara hur det proffesionellt fungerar men här på trav måste jag få reagera.
Den lilla % klick du nämner, de som har trav som investering, som har noll känslor för sin egna häst, och som struntar fullkomligt i om hästen missköts och misshandlas är absolut inte repressetativ för travsporten.
Vi håller på med tävling eller hur? Om vi har en häst vi inte längre tycker det är värt hålla på med mer för den inte uppfyller våra förväntningar och säljer den till någon annan som vill prova........är vi sämre och du bättre? Eftersom du vill ha kul med din häst i många år.
gulan

Oavsett om jag skulle få fram en riktigt talangfull unghäst eller inte, så vill jag helst att vi ska ha roligt tillsammans under många år. Och givetvis ska hästen starta när den är redo för det.
Men för många är hästen bara en "investering" som ska förränta sig snabbt, annars byts den ut mot någon annan.

Håller med till 100% :bow:

Visst ska färdiga hästar ut oavsett ålder, men för mig känns det som om själen och bredden i vår fina sport kommer att dö ut när man från "högre ort" försöker styra tränare till att ta ut hästarna i tvååringslopp.
Vinna eller försvinna och ett visst svinn får man räkna med :cry:

Allt låter så enkelt när "folk" säger att endast färdiga hästar ska starta, men i verkligheten är det mycket mer komplicerat än så :crazy:

Som uppfödare vill jag inte sätta små liv till världen och sedan riskera att folk spelar rysk roulette med dem i jakten på snabba pengar.
Visst vill man ha ut hästarna tidigt (om de är klara) och höja avelsvärdet på stona, men inte till vilket pris som helst.
Vi vill ha glädjen att följa våra hästar på tävlingsbanan under många år. Som någon skrev....i slutänden kanske det genererar lika mycket pengar...det snabba är inte alltid bäst.

Vill återigen poängtera att jag inte är emot tvååringlopp, men jag ställer mig tveksam till om det är rätt att "de styrande" satsar massor med pengar på tvååringsloppen.
Jag ser nog fler förlorare än vinnare i den här satsningen :cool:

Jag vill hellre ha en häst som tjänar 100 000 kr om året i 10 år,
än en häst som tjänar 1 000 000 kr på 1 år.

Skulle jag ha hästen och hålla på med själv så skulle jag nog föredra en slitvarg som försörjer sig år ut och år in. Det är ju trots allt tävlandet som är kul?

Skulle jag däremot ha hästen i proffsträning så föredrar jag att hästen är mer talangfull och tjänar snabbare pengar, annars är det en ren förlustaffär. Då tar jag hellre de pengarna och köper en ny att tävla med.

Jag utgick ifrån mig själv såklart= amatör ,i proffsträning = snabba pengar

Skulle jag ha hästen och hålla på med själv så skulle jag nog föredra en slitvarg som försörjer sig år ut och år in. Det är ju trots allt tävlandet som är kul?

Skulle jag däremot ha hästen i proffsträning så föredrar jag att hästen är mer talangfull och tjänar snabbare pengar, annars är det en ren förlustaffär. Då tar jag hellre de pengarna och köper en ny att tävla med.

Ja...lite så resonerar jag också, men om jag skulle ha en talang som jag väljer att låta proffsen träna vill jag inte att tränaren ska frestas att ta ut en häst som ligger på gränsen till att vara klar pga höga prispengar i tvåårsloppen (eller känna press att göra det pga att h*n tror att ägaren förväntar sig en tvåårsstart).

Lopp för tvååringar = ja tack, om hästen är klar..inte för att STC vill ha fler hästar i loppen.

Det blir säkert mer omsättning och snabbare generationsskiften, men den stora tvåårssatsningen är inte något som tilltalar mig ....känslomässigt (personlig åsikt)

// en som lyssnade på "tvåårsföredraget" förra veckan och håller mer på Stig H än på Lutfi just i den här frågan ;)

KL

Tack för alla engagerade svar.

Det finns ju inte något fixt och färdigt svar på detta som så mycket annat, och det är intressant att höra alla uppfattningar.

De flesta verkar överens om att så länge hästen trivs med det och inte tar skada så spelar det ingen roll om den springer in sina 10 milj. på ett eller tio år :smirk:

Mvh QP

Visst ska färdiga hästar ut oavsett ålder, men för mig känns det som om själen och bredden i vår fina sport kommer att dö ut när man från "högre ort" försöker styra tränare till att ta ut hästarna i tvååringslopp.
De kanske kan styra travtränarna men inte hästarna. De blir färdiga då de blir färdiga! Väldigt ofta är det så här -unghästar som har lätt för sig när de är små, som bara springer och springer har chans att tjäna pengar under höst som tvååring och i början av 3 årssäsongen.....sen kommer de andra ifatt, de som fick jobba och traggla, som hade jobbigt med actionen, som var tvugna att bli starka först innan farten kunde finslipas, och de tidiga hästarna har inte så mycket mer att hämta. Att spara på en tidig häst i tron att den blir mer hållbar ju längre man väntar med start kanvara att slopa bort en ung talangfull travhäst.
Jag tycker att man ska slopa fåniga premielopp och lägga det på tvåårstarter. Det unga talangfulla hästarna ska ha chans att tjäna sina pengar då de är som bäst, inte tvingas vänta och aldrig få sinchans.
gulan

Hej,

Vill gärna lära mej vad premielopp och poäng är i travsammanhang, hoppas någon kan och vill svara i den nya tråd jag öppnar om det:bump:

Mvh QP

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
J
Ridning Hejsan! Har en varmblodsvalalck på 10 år på foder. Han är väldigt snäll och lättlärd för övrigt och super go att hålla på med...
2
Svar
22
· Visningar
3 147
Senast: zabby
·
Ridning I snart 5 år har jag haft min underbara ridtravare, Kadde. Jag hade precis fyllt 16 år och Kadde kom från travet och var då 5½ år...
Svar
7
· Visningar
1 468
Senast: Varmblod90
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 373
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka