Hästen fick igår positiva svar på Borrelia & Erlichia :(

W

weeh_

Hej! Jag har en fälttävlanshäst som jag tävlar med på CNC* nivå.
Han hade vintervila (skrittades ett par ggr/vecka) i sammanlagt 5 veckor i vintras. Detta dels beroende på att jag tyckte han var väl värd en viloperiod samt att jag var i Sälen. När jag skulle sätta igång honom i mitten av januari tog jag det väldigt lugnt, skrittade flera dagar, började småjogga honom och han kändes superfin! Under hela första veckan (månd-sönd) var han kanonfin! Månd-tisd-onsd veckan därpå kändes han lite konstig, höger bak hängde inte riktigt med. På torsdagen kollade min tränare på honom och visst markerade han på höger bak. Skrittade honom i 1 vecka och körde honom till hästsjukhuset. Han böjprovades 2 ggr / bakben och 1 g / framben, samt longerades och veterinären konstaterade att han antagligen bara sträckt sig, och fått ngn mindre muskelblödning och att detta nu gått över på den veckan jag "legat lågt" = UNDERBART!
Yes, nu kan vi köra igång igen tänkte jag! Skrittade och småtravade honom i en vecka, kändes helt okej. För att sedan åka till Tyskland i 2 veckor på praktik. En kompis skulle under tiden sätta igång honom men pga. tidsbrist från hennes sida red hon honom bara någon gång. Kändes dock ok de gångerna. Jag kom hem förra helgen och har ridet lugnt hela veckan, månd & tisd kändes han allmänt inte som vanligt, lite vinglig, men sedan onsd helt okej! Torsdag kollade min tränare på honom och konstaterade att han inte såg ngnting benmässigt. Men ändå kändes det inte hundra. Då slog det mig! Borrelia/Erlichia! Tog blodprov igår morse och visst var han positiv på båda två! Obs: Han har aldrig haft feber/febertopp under hela perioden. Nu är jag rådad av veterinärerna / labbarna att vänta tills på måndag för ytterligare analyser på proverna, och ska då även få penicillin till honom.
Skulle bli jätteglad om ni skulle vilja dela med er det ni vet om sjukdomarna, era erfarenheter, råd & tips m.m. Ja precis ALLT ni vet & även lite peppning! :angel: Såklart känns det jättetråkigt att hela tävlingssäsongen (SM m.m.) antagligen bara är att glömma, samt ev. även en planerad Tysklandsflytt (för jobb/tävlings skull) med hästen i september :( Men det är ändå en droppe i havet, för det viktigaste är givetvis att min älskade häst blir frisk! :cry: :love: TACK!

Sv: Hästen fick igår positiva svar på Borrelia & Erlichia :(

Hej! Jag har en fälttävlanshäst som jag tävlar med på CNC* nivå.
Han hade vintervila (skrittades ett par ggr/vecka) i sammanlagt 5 veckor i vintras. Detta dels beroende på att jag tyckte han var väl värd en viloperiod samt att jag var i Sälen. När jag skulle sätta igång honom i mitten av januari tog jag det väldigt lugnt, skrittade flera dagar, började småjogga honom och han kändes superfin! Under hela första veckan (månd-sönd) var han kanonfin! Månd-tisd-onsd veckan därpå kändes han lite konstig, höger bak hängde inte riktigt med. På torsdagen kollade min tränare på honom och visst markerade han på höger bak. Skrittade honom i 1 vecka och körde honom till hästsjukhuset. Han böjprovades 2 ggr / bakben och 1 g / framben, samt longerades och veterinären konstaterade att han antagligen bara sträckt sig, och fått ngn mindre muskelblödning och att detta nu gått över på den veckan jag "legat lågt" = UNDERBART!
Yes, nu kan vi köra igång igen tänkte jag! Skrittade och småtravade honom i en vecka, kändes helt okej. För att sedan åka till Tyskland i 2 veckor på praktik. En kompis skulle under tiden sätta igång honom men pga. tidsbrist från hennes sida red hon honom bara någon gång. Kändes dock ok de gångerna. Jag kom hem förra helgen och har ridet lugnt hela veckan, månd & tisd kändes han allmänt inte som vanligt, lite vinglig, men sedan onsd helt okej! Torsdag kollade min tränare på honom och konstaterade att han inte såg ngnting benmässigt. Men ändå kändes det inte hundra. Då slog det mig! Borrelia/Erlichia! Tog blodprov igår morse och visst var han positiv på båda två! Obs: Han har aldrig haft feber/febertopp under hela perioden. Nu är jag rådad av veterinärerna / labbarna att vänta tills på måndag för ytterligare analyser på proverna, och ska då även få penicillin till honom.
Skulle bli jätteglad om ni skulle vilja dela med er det ni vet om sjukdomarna, era erfarenheter, råd & tips m.m. Ja precis ALLT ni vet & även lite peppning! :angel: Såklart känns det jättetråkigt att hela tävlingssäsongen (SM m.m.) antagligen bara är att glömma, samt ev. även en planerad Tysklandsflytt (för jobb/tävlings skull) med hästen i september :( Men det är ändå en droppe i havet, för det viktigaste är givetvis att min älskade häst blir frisk! :cry: :love: TACK!

Vi hade en häst med höga värden på både sjukdomarna.. behandlade och behandlade men han blev inte bättre..Tänkte haft kvar han som endast sällskapshäst om han skulle fungerat som det men..till slut gick det inte längre.
På honom satte det sig i bakbenen.Skeletet typ vittrades sönder. Det kunde stanna upp sa dom o han kunde bara bli lite stel ibak men det gjorde det inte.
När vi märkte att han hade svårt att ta sig upp så va det dags att säga adjö..
han va dock pigg och glad under tiden.åt bra sprang i hagen osv o hade öronen framåt..

va en underbar häst.

hoppas det går bättre me din häst hållertummarna

Vi hade en häst med höga värden på både sjukdomarna.. behandlade och behandlade men han blev inte bättre..Tänkte haft kvar han som endast sällskapshäst om han skulle fungerat som det men..till slut gick det inte längre.
På honom satte det sig i bakbenen.Skeletet typ vittrades sönder. Det kunde stanna upp sa dom o han kunde bara bli lite stel ibak men det gjorde det inte.
När vi märkte att han hade svårt att ta sig upp så va det dags att säga adjö..
han va dock pigg och glad under tiden.åt bra sprang i hagen osv o hade öronen framåt..

va en underbar häst.

hoppas det går bättre me din häst hållertummarna

Tack!! Usch va ledsamt att eran hästen inte gick att rädda! :cry: Hur lång tid tror ni det gick från att han fick symtomen till att ni började behandla honom?

Putt putt...

Febertopparna kan vara lätta att missa, då hästen kan ha fått det under feber under natten. Och febern går fort upp och sedan ner igen. Och de har bara febern i början av sjukdoms tillståndet, feber topparna förvinner ganska så fort.

Vi har en 4 åring som fick Erlichia när hon gick på betet som två åring. Hon hade feber den dagen det var dags att ta hem dem från betet. Så det blev djursjukhuset på kvällen när febertopparna bara komm och gick (hög feber).
Hon fick dock inga men efter sin sjukdom, mer än i början att hon vara lite vinglig bark, men det försvann. men nu upptäcktes hennes sjukdom direckt. Har hört att de kan vara sämre prognos på de som upptäcker sjukdommen senare.

Tänk positivt!
Det behöver inte alls vara "kört" på nåt sätt.
Vissa hästar svarar jättefint på behandlingen och blir som nya igen.
Tänk positivt!

Min häst har haft erlichias 2 ggr och behandlats båda gångerna och blivit helt bra efteråt. Första gången var med förra ägarna (minst 7 år sedan..) och andra gången när jag nyss köpt henne, ca 5 år sedan. Hon var också "konstig" utan någon specifik hälta men mkt stel i bakdelen och hämmad gång. Hon blev som en helt ny häst efter jag behandlade henne! Wow, helt annan gång!

Sedan dess har hon peppar peppar inte visat några symptom och mått finemang! Vi behandlade 7 eller 10 dagar (minns inte) då veterinären kom hem och sprutade henne och därefter lugn igångsättning och några månader senare var vi ute och tävlade!

Jag ska hålla tummarna för din häst. :bow:

Vad gjordes det för analys av blodprovet? Om det var ak-titrar måste du ju ta ett prov till om två veckor för att veta om det verkligen är Erlichian som orsakar sjukdom. Titern ska vara ökande på det andra provet om det är sjukdomsorsaken.

Det tog ca ett halvår innan veterinärerna kom på vad som var fel på mitt arabsto.
Det började med att hon fick en spark på bakben och ett stort sår som inte ville läka.
Var hos veterinären många ggr men dom kunde inte komma på vad det var som var fel med henne.
Jag och min mamma föreslog att dom skulle ta ett borrelia/erlichia prov på henne men dom sa at det absolut inte kunde vara det.
Hon hade inga "typiska" symptom på sjukdomen.
Dum som man va litade man ju på veterinären.
Efter en massa olika mediciner/behandlingar/prover under ca ett halvårs tid, skulle jag klappa min häst på halsen en morgon och hon praktiskt taget slängde sig in i väggen.
Veterinären, en ny denna gång, kom tog en titt på hästen och tog ett borrelia prov på en gång.
Testet kom tillbaka positivt.
I och med att det hade tagit så lång tid att upptäcka det så hade sjukdomen förstört större delen av nervbanorna på höger sida. Vi provade med akupunktur och medicinering men det hjälpte inte så länge. så vi bestämde att hon skulle få komma till hästhimlen.
Sedan tog det ett par månader till innan försäkringbolaget gick med på att vi skulle ta bort henne.:cry:
Dom ville vara säkra på att vi hade provat alla behandlingar som gick.
Saken är väl den att upptäcks det i tid och blir behandlat så behöver det inte bli så här.
Lycka till med din häst och hoppas han blir bra igen

:cry:
Tack!! Usch va ledsamt att eran hästen inte gick att rädda! :cry: Hur lång tid tror ni det gick från att han fick symtomen till att ni började behandla honom?

det e ju alltid svårt att säga..
då jag först märkte att det va ngt fel va faktiskt på en hoppträning. Hästen förvuxen connemara på 162 (världens snällaste) hoppade alltid. jag var ganska ung och red alldeles för stor häst men han var alltid en pärla.men denna träningen märkte ja att det va ngt galet. han tog sig över kanske 50 men det fanns ingen bjudning alls. o tränaren tyckte bara han va lat o seg( vilket han va känd för) men.. jaa.. ja som ryttare kände..
arg o ledsen klev ja av hästen o gick bort med han till transporten.
hästen som hatade transporter och alltid hoppade över lemmen.gick sakta in utan protester.. så då va ju ngt fel. och då kollade vi upp det.
under hela tiden va han pigg (som vanligt) åt och allt. men gick däremot ner i vikt på vintrarna (fast han hade alltid svårt att hålla hullet då).
vi behandlade i fyra omgångar tror jag..värdena sjönk men blev aldrig bra.
Dom dömde ut han som ridhäst mm efter dom sett att skelettet i bakbenet höll på att vittras sönder men sa att har vi tur kunde det "sluta" o stelna till o han kunde då funka som sällskapshäst. Vilket vi gärna hade haft kvar honom som då min syster köpte han som tre åring o när jag red honom var han sedan tolv..

men han blev inte bättre. En dag när far skulle fodra hästarna så kom han inte upp i boxen.. pappa ringde vet o förklarade.. vetrinären hade hjälpt oss genom allt o sa att det nu inte fanns ngt att göra.. o far höll ju med...
så dom ringde en föredetta slaktare som kom hit (bodde i närheten) så fort han kunde.
Självklart hade han lyckats resa sig då...men dom visste ju att nästa gång tar han sig inte upp.. hovslagaren kunde knappt verka han längre pågrund av bakbenen..
så..

jag fick ett dystert besked när ja kom hem från skolan..ja som gått o känt ngt konstigt i magen hela dagen.
en i stallet tog hand om allt sen iaf..då han avlivades i sin box..

tufft än idag att skriva om:cry: . kan ja säga.
men detta va nu tio år sedan. tror utvecklingen gått framåt sen dess.

men vad jag förstått kan en häst ha höga värden utan att ens vara sjuk el så? jag tycker det är en otäck sjukdom..

men från att vi märkte att ngt va fel..så tog det inte lång tid innan behandlingen började.. exakt 'är svårt att säga.. men detta hände i aug tror jag...

en vi känner fick erlichia ett halvår efter hästen ungefär. han sa att det va det värsta han varit med om o började nästan gråta när han förstått vad hästen genomgått...usch..

Vad gjordes det för analys av blodprovet? Om det var ak-titrar måste du ju ta ett prov till om två veckor för att veta om det verkligen är Erlichian som orsakar sjukdom. Titern ska vara ökande på det andra provet om det är sjukdomsorsaken.

I det akuta stadiet finns bakterierna inne i blodkropparna. Man gör ett blodutstryk och färgar, därefter kan man se bakterien i mikroskopet. Görs samma dag provet kommer till lab.

Min ponny har haft borrelia.....visade sig genom trötthet+hältor i olika ben var o varannan vecka....det förflyttade sig hela tiden...tillslut tog veterinären ett blodprov och det visade sig att ponnyn hade borrelia...han fick stå 5 dagar på veterinärklinik och behandlas med antibiotika.
Efter ett par veckor åkte vi tillbaka och gjorde nya böjprov och tog ett nytt blodprov som vi senare fick svar på att borrelian va borta!!!
Sen dess har det vart bra med pollen!!!! Hoppas att det går bra för din med!!! Lycka till!!!

Hejsan !
Har en foder häst som nu är på bättringsvägar efter att han visade sig ha både borrelia och erlichia sammt anemi=) SÅ hoppet finns, tycker inte att du ska oroa dig i onödan om ni upptäckte det fort.
Han var hängig och stel under en period sedan fick han skyhög feber en kväll (41) Och vi fick ta ut veterinär akut, dom tog blod prover och det såg ju inte allt för bra ut för honom en period, fick behandla honom först 5 dagar med antibiotika villket inte hjälpte alls, sedan pencilln ca 10 dagar eftersom det inte släppte på honom, och så fick han finadyne ( smärtlindring och febernedsättande) under tiden, han var riktigt sjuk, men är nu pigg och som en helt annan häst:) han blev dock väldigt mager av alla behandlingar vi fick göra på honom.
Men kämpa på det kommer säkert att gå jättebra med din häst;)
Mvh ( en som vet hur det känns)

min förra häst fick också de båda fästingsjukdomarna. märkte det pga av att hon fick svårt med ena galoppen, sedan kunde hon inte galoppera alls och till sist ville hon inte röra sig. hon återhämtade sig men eftersom det satte sig i ländryggen så kom hon aldrig att kunna hoppa lika bra längre..:( fick gå lite lägre klasser med en junior innan hon gick i aveln...

jättetråkigt med tanke på att vi då var med i en utmanartrupp...:crazy:

hoppas inte din häst får ng men...

Tack alla som svarade på tråden! Har dock varit väldigt dålig med att följa upp den - SRY! :crazy: Kan meddela att min pålle har blivit behandlad och är nu på väg tillbaka till toppform igen. En bra bit kvar iofs, men allt känns suveränt! Pigg och glad som aldrig förr är han! :love: Hoppas på ett dundermedel mot fästingar inom en snar framtid! De jäklarna :devil: :idea:

Påbörjade behandling i fredags på min pålle för ehrlichia. Vet kommer hem och sprutar och har nu fått 3 doser. Jag hoppas verkligen att vi började behandla i god tid så att inte min pålle får några men.

Efter att antibiotika behandlingen är slut hur länge måste man vänta innan man börjar skritta igång hästen? Och hur länge dröjer det innan hästen kan tävla igen?

Kan bara säga att jag lider med dig. Jag vet precis hur tråkigt det med sjuka/skadade hästar. Även om mina hästar inte varit diagnostiserade med varken erlichia eller borelia vet jag hur det känns. Han under två år varit stam kund hos djursjukhuset.

Min kompis häst fick både erlichia och Borelia och det kom smygandes precis som du beskrev. När porovsvaren kom såg det väldigt negativt ut, de var osäkra på om hästen skulle klara av en behandling. Men de gjorde ett försöka, hästen svarade väldigt bra. Det tog ett tag, men idag är den ute på tävlingsbanorna och går medelsvår dressyr igen utan några som helst men. Trots att den var mycket illa därran gick det över!

Jag håller tummarna för att allt ska gå bra :)

Påbörjade behandling i fredags på min pålle för ehrlichia. Vet kommer hem och sprutar och har nu fått 3 doser. Jag hoppas verkligen att vi började behandla i god tid så att inte min pålle får några men.

Efter att antibiotika behandlingen är slut hur länge måste man vänta innan man börjar skritta igång hästen? Och hur länge dröjer det innan hästen kan tävla igen?

Usch, vet precis hur det känns :cry: Min fick penicillin i 10 dgr och ca en vecka efter sista dosen började jag skritta han en stund varje dag. Ta nytt prov ca 1 månad efter första provet för att se hur det utvecklat sig.
Min hade ju både Erlichia och borrelia, och jag kom nog på det i relativt god tid. Hur höga titrar(?) har din häst? Värde på erlichian alltså? 1:nånting. Om den svarar bra på penicillinet kan den säkert komma igång ordentligt igen om bara ngn månad+/-. Om den inte har väldigt höga värden förstås. Trodde hela min tävlingssäsong var körd men ser ut att starta första fälttävlan i juni, han behandlades i början av mars. Hoppas hon/han svarar bra på penicillinet! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 735
Senast: Madde_padde
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix