Hästen fet av för LITE mat??

Polle

Trådstartare
Någon som kan komma med lite synpunkter på det här dilemmat.
Min kompis häst står just nu bara på grund av diverse saker, med andra ord, hon kan inte alls motionera honom. Kraftfodret har tagits bort och grovfodergivan har sänkts och allt han behöver får han, men hästen blir bara fetare. Det är alltså inte frågan om proteinbrist, utan han är fet, det är inte att han är bukig, utan han är fet över hela kroppen: nacken, rumpan, man känner inte revbenen m.m. och hela kroppen bara dallrar då han rör sig.
Analys finns på grovfodret, och enligt detta så ligger han till och med på minus sidan på energi, men ändå blir han bara fetare. Hur kan det komma sig? Att dra ner ännu mer på grovfodret går inte, då han redan ligger i underkant och man märker på honom att han inte mår speciellt bra av att få så lite mat (ständigt sur och grinig, hungrig och så vidare) Min kompis är ju förtvivlad och vet inte vad hon ska börja ta sig till... :crazy: Någon som varit med om liknande? Någon som har ens en liten fundering om vad detta kan bero på? :confused:

Sv: Hästen fet av för LITE mat??

Så blev min älskade ponny för ett gäng år sen (då var hon såld sen länge, jag hälsade på). Hon gick på knappt något foder alls, det var svältföda och så gick hon lektioner och hon var fettbobbig på ett sätt jag aldrig sett förrut. Den ponnyn hade ändå varit ganska rund emellanåt men blev då fin, nu såg hon hemsk ut.

En fjording i vårt stall blev likadan. Där ändrade vi foderstaten och gav mer näring och det blev stor skillnad! Nån sorts svältreaktion tror jag den där konstiga svullnaden över kroppen är.

Står han på halm? Men en mer proteinrik foderstat vet jag att min stallägare förespråkar både för tunna och feta hästar och vad jag sett tycks det fungera. Jag har dock inga vetenskapliga artiklar ell dyl att stötta det påståendet med.

En häst, arbetande eller ej, ska aldrig få för lite mat. Blanda kanske ut maten med halm så att hästen slipper vara grinig över matbristen. Försök också hitta en medryttare som kan hjälpa ägaren att motionera hästen. Näringsbrist är inte en bra bantningsmetod.

mmm, det är det jag har suttit och lite funderat på också, om det är någon sorts "svältreaktion" från kroppen, då han blir bara större och större, fast han får minimalt med mat, stackarn. Kanske man skulle försöka andra vägen istället, ge lite mer mat, och se om det ändras och han kanske slimmar av lite :confused:

Hästen kan inte motioneras, därav så har också matintaget dragits ner (står i mitt första inlägg) Så en medryttare gör knappast någon skillnad i den här frågan.
Alla saker är uträknade, det är bara MJ som ligger 2 under, och det har de nu gjort på grund av att han bara blir större, för att se om det skulle bli någon skillnad.

Ingen aning. Vad är symptomen på en sådan sjukdom? Jag har själv ingen som helst erfarenhet av det, vet knappt vad det handlar om :crazy:

Får man för lite protein så kan man samla på sig vätska i kroppen så hästen behöver mer mat, främst protein för att ändra viktökningen.

för att lösa problemet med för lite tuggtid o.s.v. hönät med 3x3 cm maskor, perfekt! Min tar ca 1 h/kg hö. :D Funkar även med dubbla nät och det är nog väldigt individuellt också

En fjording i vårt stall blev likadan. Där ändrade vi foderstaten och gav mer näring och det blev stor skillnad! Nån sorts svältreaktion tror jag den där konstiga svullnaden över kroppen är.

Ja, det var förmodligen en svältreaktion och berodde sannolikt på att båda hästarna var insulinresistenta. Båda raserna (ponny och fjording) har en gen som gör att de kan överleva även under mycket bistra förhållanden. Ger man en IR-häst för lite foder reagerar den ofta med ändrad metabolism. Kroppen läser av det minskade foderintaget och tyder detta som en svältsituation. Detta leder till att den går ner i metaboliskt lågvarv. Istället för att bränna kalorier samlar den på sig så mycket energi/kalorier den bara kan och lagrar dessa i form av fett i fettdepåer på kroppen i väntan på bättre tider.

Det finns även andra negativa effekter med att dra ner på foderintaget. Ett grovfoder är hästens viktigaste källa för protein, mineraler och vitaminer. Drar man ner på grovfodret så minskar inte bara energiupptaget utan hästen får även protein-, mineral- och vitaminbrist.

Man ska därför aldrig hårdbanta en IR-häst. Hästen ska ha en foderstat baserad på sin ideala vikt. Sen ska man ge hästen rätt sorts energi.

Man blir därför lite bestört när “Sveriges ledande expert på fång” som någon kallade en person från SLU som tydligen reser omkring och håller föredrag om fång och ger följande råd:

“Man bör upprätthålla foderintaget men försöka minska energiintaget med 70-75 procent.”

Hur bär man sig åt för att “upprätthålla foderintaget” och samtidigt minska energiintaget med 70-75 procent?

Jag vet inte om det kanske är en konstig fråga men du är så kunnig att jag frågar ändå. Kan detta hända med människor i förstadie till diabetes också? Att man helt enkelt blir fet av för lite mat? Eller är det helt skilda metabolismer?

Jag vet inte om det kanske är en konstig fråga men du är så kunnig att jag frågar ändå. Kan detta hända med människor i förstadie till diabetes också? Att man helt enkelt blir fet av för lite mat? Eller är det helt skilda metabolismer?

Nej, människan blir aldrig fet av att äta "för lite" mat. Typ 2 diabetes, som på vissa sätt kan jämföras med hästens metabola syndrom uppkommer på grund av övervikt och högt sockerintag. Insulinresistensen i sig gör tvärt om en människa smalare, vilket medför att diabetiker som börjar medicinera med insulin ofta går upp i vikt. Total brist på insulin, som vid diabetes typ 1, gör att man dör av svält om man inte får insulin tillfört utifrån.

Hästar som utvecklar metabolt syndrom skiljer sig från människor på det sättet att de kan utveckla nämnda "fettkuddar" på nacke och rumpa pga en defekt kolhydratmetabolism (detta förekommer dock vid Cushing hos människor, en sjukdom som ju även hästar kan ha och ger förhöjt blodglukos). Dessa hästar är som regel för övrigt feta även i resten av kroppen. En sådan häst måste få kost med låg kolhydrathalt och gott om motion för att vända metabolismen på rätt håll. Men den blir inte fet av "svält", utan för att den får i sig för mycket kolhydrater. Det är inte cellbiologiskt möjligt att svälta sig tjock.

SpaderÄss, du skriver att hästen får metabolt syndrom pga för lite foder. Hur tänker du där? Enligt all litteratur jag känner till får man metabolt syndrom av fetma och det ger i sig en patologisk kolhydratmetabolism - dvs det är inte svältreaktionen som gör att fettkuddarna utvecklas utan det är övergödning. Finns det magra hästar med fettkuddar? Du har alltså rätt i att dessa raser är lättfödda som en följd av evolution, men det metabola syndromet är inte en naturlig svältreaktion utan en patologisk reaktion pga övervikt och obalans i glukosintaget. SLU-forskaren du citerar måste ha menat att man ska behålla foderintaget (volym) men minska på sockerarterna. Det finns ganska mycket forskning om insulinresistens hos både människor och djur samt insulinresistens/fång hos hästar, jag tror inte att SLU ligger bakom resten av världen där.

Intresserade kan läsa mer exempelvis här: http://stud.epsilon.slu.se/286/1/lindback_m_090702.pdf - en litteraturstudie i ämnet!

Tillägg! För att inte öka kolhydrat-hatet som råder i samhället (kolhydrater är fantastiska i många lägen) måste jag också skriva att kolhydrater bara är "farliga" för människor OM man har metabolt syndrom. Inte annars! Smala och friska människor kan glatt smaska i sig kolhydrater utan att få insulinproblem. Hästar måste dock hålla sig lugna med gräset eftersom de kan bli direkt sjuka av högt blodglukos (fång) även om de inte redan har fetma.

Har haft flertalet pony men även sett stora raser och ännu fler olika ponnyraser, både de man vetat om är sjuka och de som man sett som friska som blir dallrigt feta av för lite näring. Upptäckte detta redan för en femton-tjugo år sen.

Min nuvarnade EMS pony blir (liksom mina tidigare) smällfet om han får för lite näring, inte ens en uträknad foderstat alt minimalt är tillräcklig, då dessa siffror bara är ett referensvärde, man bör ha full koll på hur ens egna häst fungerar och blir utifrån vad man stoppar i dem samt referensvärdet man har att gå på. Min behöver ha ett mycket högre proteinintag än vad alla program anser att han ska stoppa i sig för att hålla sig frisk och smal.

Wow! Vilka intressanta svar! Tusen tack! :bow:
Jag är inte så bra på det här med "facktermer" och liknande, men försöker i alla fall förstå det ni har skrivit. Förstår dock inte riktigt allt men... :grin:
Ni som känner till det här från tidigare, vad ska min kompis göra nu riktigt? Ska hon öka på maten istället till hästen, och se hur det blir, eller vad rekommenderar ni? Varken hon eller jag har några som helst erfarenheter av detta, så vi är lite så att säga "in the dark" och famlar runt :(
Hästen blir ju uppenbart fetare och fetare ju mindre mat han får. Min kompis drog ju ner på det eftersom han inte kan motioneras, så att han inte skulle bli fet, men det blev ju lite omvänt :crazy:

Hästen kan inte motioneras, därav så har också matintaget dragits ner (står i mitt första inlägg) Så en medryttare gör knappast någon skillnad i den här frågan.
Alla saker är uträknade, det är bara MJ som ligger 2 under, och det har de nu gjort på grund av att han bara blir större, för att se om det skulle bli någon skillnad.

Att dra ner matintaget är en sak, men fortfarande måste näringsintaget säkras. Hästen har fortfarande ett näringsbehov som måste bli tillgodosett.

Men hon skriver ju i första inlägget att hästens näringsbehov är uppfyllda, sånär som på 2 mj. Att hästen sedan har ett högre behov än vad tabellhästen har är inte lätt att veta i förväg.

Det här är inte helt lätt att förstå om man inte läst cellbiologi, fysiologi och liknande. Du får gärna fråga specifikt om det jag skrev var otydligt :)

Utifrån mitt tidigare inlägg om metabolt syndrom finns det två konkreta råd: hästen behöver foder med högt proteininnehåll/lågt sockerinnehåll samt motion. Det är troligt att hästen behöver mer protein och mindre energi jämfört med en vanlig standardtabell. Angående motionen skriver du att hästen inte får motioneras. Har hästen metabolt syndrom (insulinresistens och störd glukosmetabolism) är det direkt skadligt för den att inte få motion. Du har inte skrivit varför den inte kan motioneras, men i det läget får man fundera och kanske omvärdera hästhållningen. Hästen blir sjuk av att inte kunna röra på sig, kanske har den någon annan skada/sjukdom i botten (du har inte skrivit vad). Är hästen sjuk och blir sjukare fysiskt av att stå still, plus att den också är missnöjd mentalt, är det kanske inte rätt att behålla en sådan häst om det inte rör sig om en kortvarig situation, med tanke på hästens väl.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 907
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 710
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama