Hästen får ingen vinterpäls

JeaNette__

Trådstartare
Hejsan! Har en arabvalack på 14 år som nu andra året knappt lägger vinterpäls! Han har gått på lösdrift flera år men nu har han jätte dålig vinterpäls blir blöt av lite snö och fryser redan vid-10. Varför? Han går på ett sämre hö nu för att hagkompisen bantar.
Min teori är dålig foderstat och vill öka mängden hö. För känns som att får han inte nog med mat orkar kroppen lagra päls. Han är inte mager eller så. Är jag ute och cyklar?
Hagkompisen är en islänning och min är en arab.

Du måste naturligtvis ge en foderstat som passar din häst och hans behov, utan tillräckligt med energi fryser han och utan tillräckligt med protein blir det ingen päls. Analysera höet, räkna ut en foderstat och se till att han får det han behöver. Och täcka hästen i vinter.

Ni kan behöva separera hästarna del av dygnet, så att din fåŕ äta.

Se till att alla hans behov tillgodoses. Att mineralerna är i balans och att han får tillräckligt. Sedan är det bara så att vissa hästar har babyfjun till päls och även om en sådan päls blir tjock så blir de blöta igenom och då fryser de såklart och behöver täckas.

Är han inte mager/tappar hull så får han tillräckligt med energi, då är det övrigt du behöver balansera och täcka upp för. Proteinbrist när pälsen tillverkas, dvs. några månader innan pälsen syns gör att pälsen blir undermålig och även mineralbrist/obalans gör pälsen sämre.

Tack för svar! Då tänker jag helt rätt! Tyvärr tycker hagkompisen att han borde klara sig på de han får eftersom han inte är tunn och islänningen är fin i pälsen.
Han har börja äta lucern för 2 veckor sen plus microvital kur och lite mash på de.

Kan tillägga att han tidigare gått på fri tillgång och inge kraftfoder dom kalla månader tills ifjol. Så är väl så enkelt att han har nog behövt de. Så mer mat och motion får de bli

Hejsan! Har en arabvalack på 14 år som nu andra året knappt lägger vinterpäls! Han har gått på lösdrift flera år men nu har han jätte dålig vinterpäls blir blöt av lite snö och fryser redan vid-10. Varför? Han går på ett sämre hö nu för att hagkompisen bantar.
Min teori är dålig foderstat och vill öka mängden hö. För känns som att får han inte nog med mat orkar kroppen lagra päls. Han är inte mager eller så. Är jag ute och cyklar?
Hagkompisen är en islänning och min är en arab.

Hoppas att du täckar honom ordentligt så att han slipper lägga energi på det!
Och en arab får ju generellt sett inte speciellt mycket päls öht och framförallt inte i jämförelse med en islänning, det är ju som natt och dag!

Hoppas att du täckar honom ordentligt så att han slipper lägga energi på det!
Och en arab får ju generellt sett inte speciellt mycket päls öht och framförallt inte i jämförelse med en islänning, det är ju som natt och dag!
Ja självklart får han ha täcke
Nu jämför inte jag pälsen med islänningen utan att han har fått dålig vinterpäls mot vad han brukar ha och det är i samband med att han har sluta ha fri tillgång på hö under vintern!

Ja självklart får han ha täcke
Nu jämför inte jag pälsen med islänningen utan att han har fått dålig vinterpäls mot vad han brukar ha och det är i samband med att han har sluta ha fri tillgång på hö under vintern!

Då får du se till att hitta ett sätt som gör att han kan få möjlighet till detta helt enkelt! :)

Liknande trådar

Hästvård Nu börjar det bli lite kallare och hästarna börjar sätta vinterpäls. Vissa börjar raka de för att de inte ska bli svettiga, och andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 510
Senast: Aionee
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar