hästen drar------

C

C F

heej

när ja hoppar min ponny så är han väldigt konstig..

efter varje hinder så skenar han.. va ska jag göra så att han ska ta det lugnt? ja vill inte krasha in i nån vägg eller så.

har ni nåt tips? :confused:

Sv: hästen drar------

Rid mera lydnad. En lydig häst i markarbetet drar inte i hoppningen sen. Träna mycket lydnad när du har hinder runt omkring dig, men hoppa inget förrän du har koll på hästen. Börja sedan med lätta låga hinder, kanske en galoppbom på volt, drar han gör halt direkt, fatta ny galopp och drar han igen stannar du. Håll på tills du kan med lätt hand galoppera/hoppa över bommen utan att han ändrar tempo. Var hela tiden konsekvent utan att bli arg. Troligtvis måste du börja om med samma sak nästa dag.

Min tränare gör så med hästar som går för fort efter hinder att han lägger ut en bom kanske 30 m efter hindret man ska stanna innan funkar inte de så är nog kracha in i en vägg det bästa eller försöka lägga han på en liten volt tills han lugnar sej efter varje hinder.. annars tycker ja att du ska ta råd av nån duktig tränare

Då är han iallafall inte tillräckligt lydig ! Vi har också en ponny som får bråttom efter hindren, vi rider väldigt mycket lydnadshoppning med henne, dvs små hinder i serier, enkelhinder som man hoppar åttan i trav, lydnadsövningar i form av halt mellan koner efteråt. Osv.

Du borde tänka på skillnaden mellan skenar och galopperar! ;)

Men som de andra säger, övningar...
Har ni kollat så han inte har ont av sadeln eller så? Eller ont någon annanstans som märks av när han hoppar? Kan ju vara att sadeln kanske kniper vid manken i landningen eller så?

hoppa ett litet hinder oxh gör halt direkt efter, sen gör du om det flera gånger tills du till slut (kan ta lång tid) bara behöver göra en halv halt för att h*n ska lyssna!

träna hästen lydig, allt från skritt till halt, trav till skritt osv. När du känner att hästen 'aha' var det de här du ville, så kan du kanske prova med lite bommar, en bå varje långsida. Sakta men säkert ökar du svårigheten på övningen sakta utav efter varje bom gör en halt, beröm hästen. Upprepad träning ger färdighet.
När sedan det funkar så kan du ju prova med ett exepelvis krysshinder, lyssnar hästen i framridningen? ställ alltid frågorna själv i ditt huvud...
Om du känner att hästen lyssnar prova att trav hoppa hindret några gånger och gör en ahalt efter utan att slita och dra så att hästen får det som en posítiv upplevelse. Öka sedan svårigheten och prova med galopp emot gör sedan halten efter åt, (kom ihåg att efter halten så får du rida framåt och berömma hästen) När det också funkar så prova med ett hinder till, gör samma prosidur i trav och halt efter sista hindret beröm och rid på framåt. ÖVNING GER FÄRDIGHET!!!!

var det inte du som sa att du skulle tävla på djursholm snart?
tycker inte du låter redo att tävla om du inte har koll på hästen på träning :crazy: du utsätter både sig själv och hästen för fara om du inte har koll på den.

har sett skräckexempel på tävling där det är tjejer som haft absolut noll koll på hästen, utan den skenade runt lite hur som helst och tjejen styrde in i väggen så fort hon fick möjlighet. Jag satt bara och väntade på att hon skulle fara rakt in i väggen med huvudet före. Det kan inte varit roligt för någon av dem.

Många bra tipps på träning! Det jag har upplevt med hästar som reagerar liknande är att dom är rädda, upplever o behag av ngt slag. Vad händer om du ger tygeln efter hindret, kan vara så att den springer för att den väntar sig en "hård" inbromsning?(med risk för att va tjatig) Dressyr runt hinder o så småning om över bommar, men det kan ta lång tid att omprogramera. Hoppas det går bra för dig!:)

travhoppa mycket. det låter ju nästan som om din ponny "flyr" hindrena. och gör halt efter hindrena innan du rider an på nästa. drar han innan hindrena oxå så "låtsas" rida an mot hindret men lägg en volt framför. och så voltar du allt närmare hindrena tills ponnyn väntar på dig och när han inte drar rider du an och voltar innan nästa osv.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 836
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: Rugge
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30