Hästen blir så tung!

Iris71

Trådstartare
Jag försöker ibland rida till vårat Gotlandsruss eftersom det mest är yngre barn som rider. Det har gått väldigt bra på sista tiden, men nu var det tyvärr ganska länge sen jag red henne. På grund av underlaget är det bara vägarna som gäller för oss och då är hon så pigg och stark!! Jag får henne att gå i låg form och höja ryggen i trav, men hon tar stöd på bettet och blir så tung! Och ger jag eftergift så går det fortatre, jag lyckas bromsa upp lite med rösten, men kan ändå inte ge efter.

Hon har gått på travet mycket (innan jag köpte henne) och jag får en känsla av att hon använder samma teknik som med uppkäk fast nu i låg form, hon liksom lägger sig på bettet. Om jag höjer händerna blir hon störd och kör upp med huvudet och så får jag börja om.

Hur göra??

Vidare undrar jag hur man bygger muskler på bogen? Går det? (Ja, jag vet anatomin är inte bra här, men jag är vetgirig :angel: )

Sv: Hästen blir så tung!

Tömköra kanske? Jag tycker det är bra mot det mesta. Jag skulle fästa tömmarna i bettring OCH nosgrimman, så att det inte blir hårda ryck om hästen är känslig.

Annars brukar det vara svårare att bygga muskler på rygg och rumpa, bogen brukar komma av farten bara...:)

En häst hamnar lätt på bogarna när den inte har muskulaturen för att hålla balansen. De lägger då all vikt framåt och all balans i din hand. Om man då som ryttare kanske sitter lite i framvikt så bjuder man till problemet ännu mer.

Så sitt upp! Mycket gångartsväxling, tempoväxlingar och halvhalter, det kan ta tid och hårt arbete att få den att bära sig själv och låta drivningen komma bakifrån men man tjänar på att gå den långa vägen..

lånar tråden lite..

Ok, mycket halvhalter mm.. Men om hästen är som min då?? Kan gå bra i skritt, ja oftast iaf, men så i trav antingen går hon alls inte eller så ligger hon tokigt i handen. Jag tar massa halvhalter, men det är svårt när hon ligger i handen och när jag släpper lite går det hemåt i en rasande fart. Min tjej tar gärna kommandot när vi är på väg hem, vissa dagar kan man få henne att lyssna med rösten och vikten, men oftast fladdrar hon bara på ännu fortare.. Ber jag henne stanna blir hon skitsur och ska bita sönder mina skor i frustration...Hon är mycket rastlös när man rider, men lustigt nog helt cool när jag leder. Just nu blir det mest promenader, för jag orkar inte riktigt bråka med henne...

Hon är lika "skojig" när man tömkör. jag har en jätteduktig tjej som hjälper mej lite, för jag har ingen koll alls längre och då jobbar häst ok, men ligger på som om livet hängde på det.. Vad gör man??

/ Lavinia... idag något trött på allt..

Ja det där lätt ju inte särskilt skoj!

När du säger att hon ligger på, läger hon sig på bogarna eller tar hon bettet för dig?

jag skulle fortsätta med tömkörningen, gör ett intensivträning i några veckor ihop med den duktiga tjejen. Be henne att du får övningsköra för henne så du lär dig du med.
Jag skulle nog strunta i trav och galopp på hemvägen tills hon får som vana att på hemvägen är det lugn ridning som gäller.

Det jag skrev om halvhalter osv är inget som hjälper direkt för stunden som tex ett skarpare bett skulle göra med det är ett långsiktigt planerande i rätt riktning.

Och du, ha skor med stålhätta så inte tårna rycker också! :)

Tack för svaren!!

Jag tömkör ibland och då blir hon inte alls lika stark. Varför inte?? Och tempoväxlingar gör jag väldigt ofta!! Men jag känner liksom för att bibehålla formen så vill jag inte "störa" henne hela tiden utan låta henne jobba rätt en lite längre stund. Men om hon går på bogarna är det fel i alla fall? Eller?

För så fort jag ska sakta av eller göra halt så kör hon upp huvudet, naturligtvis beror det på att hon inte orkar. Så det är väl bara att jobba på! Det är synd att det är så ont om duktiga små ryttare. Det är min 7-åring och en 12-åring som rider henne annars och det märks på en gång när jag inte ridit på ett tag. Hon är sååå stel och hård i munnen då!

Nu ska hon snart betäckas och sen vågar jag inte rida henne på bra länge, så det får bli tömkörning.....

Hej!

Inser att jag skrev lite luddigt. jag travar och galopperar mycket sällan hemåt, vilket ger ganska långa och tråkiga skrittpass, för vi har inga bra ridvägar i närheten, bara asfalt..
Fröken lägger sej i handen och jag antar att hon ligger på bogarna också, för hon vill liksom inte alls lyssna.

Tömkörningen ska jag ge mej på igen, men jag vill ha häst lite mer "med" på vad det handlar om, just nu finns bara framåt, framåt...

Skarpare bett är inget jag tänkt på, funderar på att byta till ett med rörliga bettringar och såna skojiga bettplattor, så hon inte får skav..

/Lavinia

Jag föreslog inte ett skarpare bett utan tog det som ett exempel! Vill bara klargöra det!

En häst som är otränad och har mer motor bak än den kan hantera hamnar lätt på bogarna, sen om den är byggd lite i nedförsbacke (inte högrest alltså) så blir lätt problemet ännu större.

Lavinia och Iris: När hästen dyker ner på bogarna så ge den inte en chans att stanna där utan ge den en uppgift. Växla mellan att ställa innåt och utåt, öppnor och slutor. Var noga med sitsen, en framåt sits gör det bekvämare att lägga sig på. Var noga med eftergifterna så du verklingen lättar i handen (inner alltså) och kan möta på med drivning.

Tack för svaret!!

Då vet jag vad jag har att göra.... om det bara kunde torka upp nu då!! Men det kommer ju mest att bli tömkörning för min del kommande året med tanke på betäckning..... Tack!!

hej!

Kan du förklara "framåt sits" för mej.. Blir som lite osäker på hur du menar..

Men jag ska försöka sysselsätta tant mer.. Förstog att du inte menade att jag skulle sätta på skarpare bett, ville bara klargöra att jag inte ser det som ett alternativ, har vi klarat oss hittills tror jag det löser sej nu med..

/ Lavinia (ok lite motståndare till skarpare bett)

Spiggen skrev:
Tömköra kanske? Jag tycker det är bra mot det mesta. Jag skulle fästa tömmarna i bettring OCH nosgrimman, så att det inte blir hårda ryck om hästen är känslig.

Annars brukar det vara svårare att bygga muskler på rygg och rumpa, bogen brukar komma av farten bara...:)

Håller med, men det där att hon har gått på travet innan kan nog spela in lite oxå..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka