Hästen blir knäpp!

H

Himitsu

Min foderhäst, som jag tillika har varit medryttare på sen början av året är en jättemysig häst - när han inte blir knäpp. I går var ett typiskt sådant exempel. Jag hämtade honom från sommarhagen, han följde snällt med och stog helt stilla när jag borstade honom (för en gångs skull). Sedan gick allt bra tills vi kom bort till sandvolten. Då blev han heltokig. Hela hästen darrade och andades snabbt, varenda flyktinstinkt var på och han varken kände, såg eller hörde mig.

Vad jag vet är han hemskt rädd för älgar, så kanske var en älg i krokarna? Men han blir sådan här ibland, helt utan någon anledning. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra - några tips? :confused:

Sv: Hästen blir knäpp!

Jag tror nog att det kan vara saker/djur han känner lukten av och hör. Hästar har otroligt mkt bättre hörsel och luktsinne än vi människor så han kan märka om en älg är några hundra meter ifrån dig.

Är du säker på att han inte har ont och att det förstärks av vissa rörelser?

Mycket troligt att det var en älg eller liknande i närheten. Svårt att säga vad man skall göra åt det, det är ju inte direkt så att man regelbundet kan leta reda på en älg och "miljöträna" hästen.

Försök arbeta på att få hästen att se dig som en trygg ledare, och låt ditt eget lugn smitta av sig på hästen. Håll pulsen och adrenalinet under kontroll även under "läskiga" situationer, och ge massor av beröm så fort hästen slappnar av och blir uppmärksam på dig istället.

Hm, ja, kollar honom jämt för skador eftersom han har haft lite otur senaste tiden...men han är frisk och kry. Det stryker ju omkring en hel del älgar runt stallet där han står, så det är mycket möjligt att det var en älg. :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har kommit rätt långt sen jag skrev här senast. I veckan hörde en från mitt stall av sig och undrade ifall jag kan börja rida...
Svar
9
· Visningar
2 046
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som...
2
Svar
25
· Visningar
4 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka