Hästen behöver nu skor bak, men får EJ ha brodd i hagen!

E

Eddas

Har en 05:a som hittills har gått oskodd bak, men nu behöver hon bak eftersom hon rids mer och sliter bakhovarna. Både hovslagaren och jag ville lägga på skor men fick ett rungande NEJ från hon som bestämmer i stallet. Jag förstår att hon är rädd för broddsparkar men det är tråkigt att vi inte kan komma på någon lösning som fungerar för alla parter. Jag valde i nuläget att fortsätta ha henne oskodd bak och hålla tummarna för att det inte sliter mer. Vill ju inte ha skor på en häst som jag inte får brodda. Hur skulle ni göra?

Sv: Hästen behöver nu skor bak, men får EJ ha brodd i hagen!

Gör som jag! Sätt upp staket och låt hästen gå ensam om de är rädda för skador. Det är klart du ska få sko din häst som du vill!

Jag förstår stallägaren. Jag hade inte vågat släppa ihop hästar som är broddade bak, kan ju bli jättefarliga sparkskador.

Jag hade skott henne men inte broddat, iof har vi nästan alltid plusgrader och därmed inte så halt här nere i södra halland. Alternativt hade jag skott, broddat och sen satt i en egen hage.

Håller med de andra.
klart du måste få bestämma själv hur du ska sko osv, men riskera inte att de andra hästarna blir skadade.
Fixa en egen liten hage åt hästen. Det är ju inte vinter så länge till..

Jag hade gärna satt henne i egen hage. Men vi står i ett pyttelitet stall där redan stallägarna börjar dra öronen åt sig ang. utsläpp av hästarna för att det tar för lång tid med täcken!! Tråkigt, för annars trivs jag jättebra, men det är svårt för mig att begära att de då ska ta min till en annan hage som kommer ta ÄNNU längre tid.
Jag törs inte ha skor utan brodd eftersom det lätt blir isgata här från och till hagen främst men även på vissa ställen i hagen...

Är inte så sugen på att flytta från stallet för jag tycker mycket om människorna, omgivningarna och att det bara är 5 min hemifrån.

Om jag vore du skulle jag sätta hästens hälsa i första hand, åk dit själv och ta in/utsläpp om du bara har fem minuter dit. Lätt värt det än att hästen ska skada sig för att du inte kan sko den som du vill.
Så, egen hage, sko den som du vill och ta in/utsläpp själv:)

Kan ju bara stå för mina egna erfarenheter.
Är själv stallägare och vill gärna att mina inackorderingar sätter i brodd runt om.
Här kan det bli blankis och då är det farligt för både mig och hästarna framförallt vid in och utsläpp.

Har under tre år aldrig haft en sparkskada där brodd ställt till det, däremot ett par sparkskador där hästarna varit obroddade.

Men som sagt det är mina erfarenheter....
I ditt fall hade jag nog gjort som någon annan föreslog, att satt hästen i en egen hage brevid de andra.

/Zelma

Ni har självklart rätt. Nu valde jag att fortsätta ha henne oskodd för stallfridens skull, men om hovarna slits ännu mer MÅSTE jag ju sko om jag ska kunna rida öht och då måste det ju kunna gå att hitta en lösning.

Det som stör mig mest är väl attityden blankt NEJ utan att försöka hitta någon lösning som passar alla när det bara är fem hästar.
PS. Hon som bestämmer över stallet är inte stallägaren. De har överlåtit ansvaret på henne...

Om jag vore du skulle jag sätta hästens hälsa i första hand, åk dit själv och ta in/utsläpp om du bara har fem minuter dit. Lätt värt det än att hästen ska skada sig för att du inte kan sko den som du vill.

:bow::bow::bow:

När jag hade tre hästar i samma stall gjorde jag detta!

Nu har jag som sagt bara en där och han får gå ensam så länge han har brodd i och får hö i hagen. Blir massa tjafs annars. Dock finns det gått om hagar i vårt stall så han har en hage som är ganska stor.

Tanken är god. Jag får ha det som sista utväg. Jobbar heltid på annan ort plus två småbarn, så tiden finns eg. inte. Men den får jag ju ta mig om det inte finns någon annan lösning...

Guldskor kanske?

Detta är DITT val INGEN annans, din häst=ditt val...självklart ska hästen skos speciellt om dessutom hovis säger så...jag förstår dig med att flytta men kan man inte möta upp till allas behov då kanske man måste fundera på det (från en som sj flyttar imorgon för att kunna träna så mkt som jag vill, trots att jag trivs i mitt nuvarande stall) SKO hästen...sen får hon lösa problemet har dem dessutom inte sparkats hittils varför ska de börja sparkas nu

Ni har ju rätt. Jag har bara svårt att lösa det som det ser ut nu. Betalar extra mot de andra för att slippa ha pass i veckorna... Men det är väl så det är att ha häst, när man tycker att man får ihop livspusslet med alla dess tusen bitar, så dyker det upp något nytt... Vill ha vår!!!

Jag har varit i de andra hästägarnas ställe. Fick en stor broddsparkskada med två stora hål på bakbenet. Hästen fick sys och blev konvalecent en bra tid. Hur kul var det?

Det enda jag fick ut av det var en skadad häst och en veterinärräkning. :devil:

En lösning är väl att din häst kan gå med andra broddade hästar så löper ni samma risk och är där på lika villkor.

Lycka till/G

Guldskor kanske?
frågade faktiskt hovis om det, men han sade att det blev samma skador av dem också. Själv har jag ingen erfarenhet. Frågade om det fanns något jag kunde sätta i som inte ger sparkskador:grin: men han kan ju inte trolla tyvärr.

n33Lu: Det värsta är ju att min kickar lite mot hennes ohängda unghäst, vilket min gör rätt i eftersom den lilla är helt odräglig. Men jag förstår ju självklart hennes oro om skador.

Jag hade inte stått kvar i ett stall där en person ska få bestämma hur som helst!

Som hästägare måste jag se till mig och mina hästars behov i första hand.
Jag har aldrig varit med om att man inte diskuterar saker gemensamt och kommer fram till en lösning alt majoritetsbeslut gäller.
Gillar jag inte att bli nerröstad så får man nog hitta ett annat stall.

Vad säger dom andra som står där?
Finns det någon som vill stå med din häst om den har broddar för då kan ni kanske dela hästarna i två grupper.

Där jag står nu har vi sju hästar med fyra ägare delat på tre hagar.
Vi turas om att släppa ut alla på morgonen och det är aldrig nåt strul.

Om en vill ha sin häst själv så löser vi ju det på smidigast sätt, antingen har vi en tom hage eller så får vi dela av den befintliga. det är inte så svårt!

Det är ju en ganska lugn flock i övrigt. Ska höra om min får gå med en av de andra märrarna.

Detta är DITT val INGEN annans, din häst=ditt val...självklart ska hästen skos speciellt om dessutom hovis säger så...jag förstår dig med att flytta men kan man inte möta upp till allas behov då kanske man måste fundera på det (från en som sj flyttar imorgon för att kunna träna så mkt som jag vill, trots att jag trivs i mitt nuvarande stall) SKO hästen...sen får hon lösa problemet har dem dessutom inte sparkats hittils varför ska de börja sparkas nu

Så du tror att det fungerar att köra över stallägare/stallansvarig på det sättet?
Med den attityden hade du inte blivit långlivad i mitt stall iallafall.

hhj- tillåter brodd bak så länge det inte är en som är känd för att ladda bak

Våra hästar är delade i 5 hagar=) 2 hästar i 2 av dem och tre går ensamma. Dels pga matbråk och dels pga broddar. Men så finns det gått om hagar hos oss!

Tycker det låter som en bra idé!

:bump::bump: Jag har precis fått ok från en annan hästägare att ha min häst med hennes. Nu gäller det bara att övertala dem att släppa ut hästarna i två hagar. INGET svårt eftersom vinterhagen redan är avdelad, så det är bara att sätta på grinden. Men det blir ju lite längre att gå eftersom den ligger längre in i den befintliga hagen. Hoppas de går med på att göra det. Är inte jättesugen på att ta in och ut min häst varje dag i dagsläget...

*håller tummarna*

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 946
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar