Hästen bara rasar i vikt.... Vet inte vad jag ska ta mig till!! :(

Yohab

Trådstartare
Vet inte vad jag ska ta mig till... gör ett försök att skriva av mig och se om någon av ER har några tankar kring detta..

Har en häst som varit sjuk hela vintern (läs här för att få info om vad som hänt osv: http://www.bukefalos.com/threads/underviktig-hast-ater-inte-upp-grovfodret.1299532/).

Hon blir bara smalare och smalare.. trycker i henne mat (Fibergi muscle up, olja, betfor, fri tillgång till hösilage) och ändå blir revbenen mer och mer synliga, synliga kotor osv osv.. Hon ser riktigt sjuk ut!!
Hon har alltså haft först tarmhaveri, direkt efter att det ordnat upp sig efter inläggning på djursjukhus och massa behandling så upptäckte jag att tänderna var i dåligt skick (köpte henne i maj och hon var veterinärbesiktad u.a. innan jag köpte henne (idiotveterinär??!)), dessa fixades akut dagen efter upptäckten. Sen fick hon svår Streptotrikos och har fått penicillin och smärtstillande i flera veckor för det... på bara några veckor tappade hon 100 kg i början av allt och har efter det bara fortsatt tappa.
Ikväll hade hon 38,4 i temp (normaltemp 37,3 ca). Har varit feberfri sedan i dec..
Veterinären har varit inkopplad under hela tiden och har gjort allt han kan. Blodprover är ok. Avföringsprover är ok. Tänderna är nu ok.

Hur reagerar hästar om dom är deprimerade?
Kan jag börja sätta igång henne lite smått och testa om det funkar?
Varför går hon inte upp i vikt?
VAD SKA JAG GÖRA?! VAD GÖR JAG FÖR FEL?!

Har ärligt talat ingen som helst erfarenhet av sjuka hästar.. har alltid haft friska välmående hästar hela livet... Aldrig varit med om detta!! Hon var i kanonform i höstas och så hände allt detta och allt bara rasar (kanske är jag som är deprimerad med?!)..

Jag vet att under inte sker på en dag... men hur länge ska det dröja?

Även om träckprov visar på ingenting så kan det vara annat som gäller när hästen mår dåligt. Om hästen är sjuk passar parasiterna på och kan ligga i stadier där de påverkar hästen men ännu inte syns på prov. En avmaskning t.ex. med Cydectin Comp som tar även en del inkapslade larver av lilla blodmasken och även bandmask skulle jag höra med veterinären om. Iom tarmhaveriet så kanske det är något annat man måste tänka på innan man avmaskar.

Hej!

Hur ser näringen ut i höet? Att hon inte äter är självklart en del av problemet, men kan ett annat vara att höet inte har så mycket näring, eller kanske för mycket protein (vissa hästar går ju ner i vikt när de får för mycket protein). Vad händer om hon inte får fri tillgång, äter hon bättre då (har varit med om flera hästar som varit smala och inte ätit upp när de fått fritt/extrema mängder men som kommit tillbaka och börjat äta när maten hunnit ta slut mellan fodringarna)? Hur mycket mat sätter hon i sig/dag?

Jag vet att vi fick lära oss i skolan att lätt motion är bra för hästens hull, många går ner när de inte rör sig, men din är ju sjuk från början så jag skulle kolla med behandlande veterinär vad de tycker. Skritt tror jag inte kan skada, men jag vill inte rekommendera det utan koll med veterinär.

/Lavinia

Oj vad jag lider med dig!
Det är så oerhört jobbigt med sjuka djur. Har inga råd att ge. Vill bara skicka en STOR styrkekram och hoppas att det löser sig för er båda!

Vet inte vad jag ska ta mig till... gör ett försök att skriva av mig och se om någon av ER har några tankar kring detta..

Har en häst som varit sjuk hela vintern (läs här för att få info om vad som hänt osv: http://www.bukefalos.com/threads/underviktig-hast-ater-inte-upp-grovfodret.1299532/).

Hon blir bara smalare och smalare.. trycker i henne mat (Fibergi muscle up, olja, betfor, fri tillgång till hösilage) och ändå blir revbenen mer och mer synliga, synliga kotor osv osv.. Hon ser riktigt sjuk ut!!
Hon har alltså haft först tarmhaveri, direkt efter att det ordnat upp sig efter inläggning på djursjukhus och massa behandling så upptäckte jag att tänderna var i dåligt skick (köpte henne i maj och hon var veterinärbesiktad u.a. innan jag köpte henne (idiotveterinär??!)), dessa fixades akut dagen efter upptäckten. Sen fick hon svår Streptotrikos och har fått penicillin och smärtstillande i flera veckor för det... på bara några veckor tappade hon 100 kg i början av allt och har efter det bara fortsatt tappa.
Ikväll hade hon 38,4 i temp (normaltemp 37,3 ca). Har varit feberfri sedan i dec..
Veterinären har varit inkopplad under hela tiden och har gjort allt han kan. Blodprover är ok. Avföringsprover är ok. Tänderna är nu ok.

Har ärligt talat ingen som helst erfarenhet av sjuka hästar.. har alltid haft friska välmående hästar hela livet... Aldrig varit med om detta!! Hon var i kanonform i höstas och så hände allt detta och allt bara rasar (kanske är jag som är deprimerad med?!)..

Jag har inga direkta råd annat än att ett varmt täcke sparar energi.
Hoppas att ni hittar felet.
Lider med er båda:(

Har fått tid idag för gastroskopi nästa vecka. Veterinären misstänkte magsår eller ämnesomsättningsrubbning.

Hon äter nu sedan hon fått hösilage, dock har hon mer och mer börjat ställa sig i hagen och vila. Ibland i flera timmar. Det gjorde hon inte innan. Inne äter hon inget hösilage alls på natten, bara kraften. Har provat att bara ge lite eller ingen kraft för att se om hon äter hösilaget men icke.

Täcke har hon och tyvärr är hon helklippt pga Streptotrikosen men pälsen är på väg tillbaka nu..

Det är inte för mycket protein. Det är analyserat och var bra balans på innehållet.

Det gör så ont när man vill och försöker göra allt för sin häst men inget hjälper! :(

Försök att få tag på ett grovfoder av avelskvalitet om du inte redan har det. Annars måste jag (som vanligt :o) tipsa om riskli. Det är det enda som (i kombination med tillräckligt med protein) har lyckats få upp hullet på alla svårfödda hästar jag provat det på.
Hoppas att det hittas någonting veterinärt för det låter helt klart inte bra.

Har fått tid idag för gastroskopi nästa vecka. Veterinären misstänkte magsår eller ämnesomsättningsrubbning.

Hon äter nu sedan hon fått hösilage, dock har hon mer och mer börjat ställa sig i hagen och vila. Ibland i flera timmar. Det gjorde hon inte innan. Inne äter hon inget hösilage alls på natten, bara kraften. Har provat att bara ge lite eller ingen kraft för att se om hon äter hösilaget men icke.

Täcke har hon och tyvärr är hon helklippt pga Streptotrikosen men pälsen är på väg tillbaka nu..

Det är inte för mycket protein. Det är analyserat och var bra balans på innehållet.

Det gör så ont när man vill och försöker göra allt för sin häst men inget hjälper! :(

Usch vad jobbigt, då har jag inga fler ideér på lager utan hoppas på att de hittar nåt på gastroskopin. Svårt när hästen är så smal att man inte kan "svälta ut" den för att få den att äta igen. Usch. Hoppas ni hittar nåt!

/Lavinia

En tanke som slår mig är att det analyserade anpassade fodret inte passar henne. Olika hästar har ju olik behov så hon kan behöva ett helt annat innehåll.

Sedan själva orsaken är min första gissning magsår. Med tanke på allt hon varit med om borde det vara konstigare om hon inte hade det eller början till det. Är det så kan kraftfoder vara helt fel till henne. Det är ju bra att det ska undersökas nu men det borde nog ha gjorts tidigare.

Att kolla upp henne med gastroskopi och för ämnesomsättningsstörningar låter smart. I övrigt kan det väl vara så att hon varit med om en hel del och även om hon inte är deprimerad är hennes kropp säkert stressad och därför har hon svårt att vända utvecklingen och börja äta normalt igen. Det kan ta lång tid.

Om det nu inte är magsår eller nåt annat medicinskt ni hittar blir det i alla fall vår snart och färskt gräs kommer säkert att hjälpa henne. Vi hade en helt utmärglad häst i stallet för ett par år sedan - stress och smärta skulle jag tro - och hon blev väldigt fin under sommaren. Vi är ju vana vid hästar med väldigt gott hull också - i många länder jag varit ser man revbenen på de flesta hästar, det ser inte kul ut men hästarna lever trots allt vidare på det vise.

Förstår att det här måste vara väldigt jobbigt - hoppas det vänder snart!

Jag skulle som någon skrev ge mer betfor samt även blanda i rejält med lusern (typ ett par kg, tre ggr/dag) i betforn så det blir en gröt. Lusern är ju ett grovfoder och det är ju inte helt ovanligt att gamla hästar i slutet får leva nästan uteslutande på lusern pga dåliga tänder så för att få i henne mat så hade jag provat det ett tag. Samt avmaska som Madick skrev.

Om hon inte äter något ensilage/hö alls på natten så hade jag gett henne fritillgång på betfiber till natten. Betfiber finns med eller utan tillsatt melass och är din häst inte sockerkänslig så kan melassen till och med vara bra för att den ger en liten sockerkick som kanske får henne att orka äta mer. Betfiber räknas som grovfoder och det kan hästar leva på helt och hållet. Betfor innehåller tillsatt melass medans speedibeet och kwikbeet är utan tillsatt melass. Jag hade inte gett henne lucern eftersom proteinhalten är så hög att du då riskerar att hamna så högt i proteinet att hon gör åt energi för att omvandla proteinet till energi.

Jag hade lagt henne exakt på behovet av protein så att du inte ökar proteinet ikapp med energin bara för att kvoten ska vara 6. Kvoten 6 är något man utgår ifrån när man räknar foderstat men din häst behöver mer energi än snitthästen och då ska du strunta i kvoterna och istället enbart fokusera på att tillfredsställa behoven. Lägg henne alltså inte på mer protein än vad hon ska ha så att hon absolut inte gör åt mer energi än nödvändigt på att omvandla proteinet. Om du vill så hjälper jag dig gärna att räkna foderstat till din häst. Det är bara att skicka ett pm isåfall :)

om hästen nu är mager vete Katten om jag skulle fasta den o utsätta för undersökning. Bara fastan kan ge kolik på det.
Prova att ge Gastrogard . Om hon svarar kan man göra undersökningen senare eller bara dra slutsatsen. Sen avmaska...

Varför säger inte veterinärerna något om detta? Faran med fastan, avmaskning...?
Varför måste jag hela tiden ta reda på allt själv?

Hade velat göra gastroskopin för länge sedan men har inte varit läge pga behandlingen för Streptotrikos. Och när det väl vart läge så hade inte bästa kliniken närmast oss sitt gastroskop hemma då de delar den med annan klinik tydligen.. Därav en veckas väntetid. Dessutom är hon subfebril, ligger runt 38,3 grader (normaltemp runt 37,5).. Och hängig.. Inte slö så men otroligt trött.. Och sur som ättika! Hon mår inte bra!!

Om hon fått penicillin kanske hon behöver äta något som återställer bakteriefloran i magen, t.ex, "bakterietillskott" från apoteket, filmjölk, yoghurt eller gödsel frän en frisk häst.

Sover hon bra? Ligger hon och sover? Annars kanske hon är för trött att orka äta ordentligt.

Varför säger inte veterinärerna något om detta? Faran med fastan, avmaskning...?
Varför måste jag hela tiden ta reda på allt själv?

Hade velat göra gastroskopin för länge sedan men har inte varit läge pga behandlingen för Streptotrikos. Och när det väl vart läge så hade inte bästa kliniken närmast oss sitt gastroskop hemma då de delar den med annan klinik tydligen.. Därav en veckas väntetid. Dessutom är hon subfebril, ligger runt 38,3 grader (normaltemp runt 37,5).. Och hängig.. Inte slö så men otroligt trött.. Och sur som ättika! Hon mår inte bra!!
Jag har och befinner mig i en liknanden situation som dig och förstår din frustration över att behöva ta reda på saker själv. Jag vet precis hur det känns! Min häst har haft Streptotrikos,fick det efter avmaskningen, fick antibiotika, fick en allergi reaktion på antibiotikan, fick kortison och en hemsk obalans i magen och gick ner massor i vikt trots fina "bollar" i avföringen. Proviva är bra, det är från första börja innan det blev ett "människopreparat" faktiskt framtaget för häst. Goda bakterier i den som hjälper tarmen att återställa sig. Sen linfrön, och där kom den stora skillnaden, min blev mycket trevligare när hon började få det, det ser till att tarmarna hålls igång samt att gelen som bildas smörjer mage och tarm. Min häst vägen 400kg nu och får 2 dl stöpta linfrö varje dag och hon har börjat gå upp igen. Jag säger inte att det är lösningen för dig men jag fick testa ganska mycket innan jag hittade det som funkade för oss.
I efterhand har veterinärerna berömt mig för att jag tog reda på och fixade det själv, jag hade ju å andra sidan inget val när dom inga direktiv gav mig eller råd och hänvisade till att "bollarna" var fina ....

om hästen nu är mager vete Katten om jag skulle fasta den o utsätta för undersökning. Bara fastan kan ge kolik på det.
Prova att ge Gastrogard . Om hon svarar kan man göra undersökningen senare eller bara dra slutsatsen. Sen avmaska...
Det halva dygnets fasta som krävs för gastroskopi spelar nog ingen roll, varken från eller till, i sammanhanget. Jag skulle göra precis tvärtom, undersöka först och behandla sen. Gastrogard är inte direkt billigt att provbehandla med...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka