Hästen bara rasar i vikt.... Vet inte vad jag ska ta mig till!! :(

Sätta igång hästen hade jag inte gjort, den behöver sin energi till att gå upp i vikt. Gå promenader för att den ska få se något annat och få bättre livskvalitet.

Och då bytt ut kraftfodret till riskli och annat. Det svåra tycker jag är att få upp energin i fodret så att de kan använda proteinet, därav brukar inte muskelfoder hjälpa enbart i ditt läge. Kanske är hon som mina har varit, inte förrän jag la till havre som resultatet kom.

Vilka värden har ensilaget? Bor du i Skåne kan du köpa med värden som passar dig från Katslösa.

Ett alternativ till gastroskopi/Gastrogard som du kunde diskutera med din vet är andapsin. Är det magsår det handlar om borde det åtminstone ge viss lindring. Vet dock inte om det förskrivs till häst i sverige (bor i Finland och det är en del skillnader)

Senast ändrad:
Ett alternativ till gastroskopi/Gastrogard som du kunde diskutera med din vet är andapsin. Är det magsår det handlar om borde det åtminstone ge viss lindring. Vet dock inte om det förskrivs till häst i sverige (bor i Finland och det är en del skillnader)

Andapsin hjälper inte jättebra mot befintligt magsår. Och blir med de doser som krävs rätt dyrt det med, samt att det bör helst ges på fastnade mage, och tre ggr per dag. UDS ger dock gärna andapsin i kombo med gastro vid konstaterat magsår, och som förebyggande.

Jag hade provat med gastrogard innan gastroskopi jag med. Ja det är äckligt dyrt, men jag hade provat en vecka. Man kan ju göra en gastroskopi efter den veckan oavsett om man ser förbättring eller ej. Om gastro hjälper, så brukar det hjälpa FORT. Men jag är allmänt anti svälta de som redan misstänks ha magsår och ffa de som äter knackigt redan innan, just för svälten gör ett ev magsår värre och kan få dem att skippa ätandet helt. Så hellre se om man kan få igång ätandet på dem och få effekt av gastrogard och sen göra en ev gastroskopi. Men båda sätten är ju lika okej, så det är ett djurägar och veterinärval (i samråd)

TS - hoppas det snart vänder, man känner sig otroligt liten och maktlös när de inte vill äta och vikten är i fritt fall =(

Det var inte magsår.. Hade lite styngflugelarver i magsäcken men det var inte orsaken till problemet sa dom. Dubbelkollade munnen igen men ingenting där heller.

Hon har nu gått ner 150 kg sedan oktober.

Utredning på Strömsholm på måndag.. 29 mil enkel resa. Wohoo!

Stackars er.
Nu kanske jag är ute o cyklar men har ni kollat så hon inte har cushing.
Det kan ju vara bra o utesluta, det är tydligen vanligare än man tror då 20% av hästar har det.
Vi har 2 här fast de är iof inte magra men det kanske visar sig på olika sätt.

Hoppas ni får hjälp o det blir bra med hästen.

Det var inte magsår.. Hade lite styngflugelarver i magsäcken men det var inte orsaken till problemet sa dom. Dubbelkollade munnen igen men ingenting där heller.

Hon har nu gått ner 150 kg sedan oktober.

Utredning på Strömsholm på måndag.. 29 mil enkel resa. Wohoo!

Men så tröstlöst :( Håller tummarna stenhårt!

Hur är hästen i psyket? Lugn, nervös? Hade nog studerat hästen noga för att se om det är något den inte trivs med. Hästar som inte mår bra psykiskt kan sluta äta oxå.
Med min matvägrande häst hjälpte hönät mycket, hela givan i ett stort nät så de alltid har utan att det trampas ner o ströet o blir "äckligt"
Min häst slutar äta så fort det är något som inte är bra, då står han och "sover" ser det ut som men i själva verket är han helt inåtvänd och okontaktbar. Stressad alltså. Och rasar i vikt.

Hästen har varit sjuk i omgångar och avslutade senaste penicillinkuren i mitten på januari, äter upp både kraftfodret och det hösilage den får ute dagtid. Den har haft en ny svacka i hälsan nyligen. Jag skulle gissa att tarmfloran är lite ur balans samt kanske att hästen inte helt kommit till ro i sin hemmiljö. Är det en svårfödd häst så rasar de i vikt på ett ögonblick men tar flera månader innan de lägger på sig igen.

Jag hade försökt att sluta pilla med kraftfoder och tillsatser så mycket utan ta bort kraftfodret en period (olika typer av spannmål främjar olika typer av bakterietillväxt) erbjuda fri tillgång till torrare hösilage och sedan ha lite is i magen och vänta. Få magen i balans. Proviva/yogurt om den äter sånt, annars medicin för att återställa balansen. Täcka ordentligt så inget energi tappas den vägen.

Det konstiga är att den äter ute, men inte inne? Oro? Stressad?

Har själv varit på utredning med sån häst mitt i vintern, och enda förklaringen var stress och nedsatt matlust vid den utredningen. Det vände av sig självt framåt vårkanten.

Den hästen har faktiskt varje vinter haft en tendens till att äta mindre och rata fodret varje februari de senaste 15 åren.... Helt oförklarligt.

Stackars er.
Nu kanske jag är ute o cyklar men har ni kollat så hon inte har cushing.
Det kan ju vara bra o utesluta, det är tydligen vanligare än man tror då 20% av hästar har det.
Vi har 2 här fast de är iof inte magra men det kanske visar sig på olika sätt.

Hoppas ni får hjälp o det blir bra med hästen.
När min fick cushing kunde jag trycka i honom jättemycket mera än förut och han ökade inte ett dugg i vikt. På den foderstaten skulle han normalt ha rullat fram. Sen orkade han inte äta så mycket utan ledsnade på mat, då tog jag bort honom då han även fick fång.
Så jag håller med , ta ett blodprov.

När min fick cushing kunde jag trycka i honom jättemycket mera än förut och han ökade inte ett dugg i vikt. På den foderstaten skulle han normalt ha rullat fram. Sen orkade han inte äta så mycket utan ledsnade på mat, då tog jag bort honom då han även fick fång.
Så jag håller med , ta ett blodprov.

Fast PPID-hästar, brukar de krångla med aptiten?

TS - sorry om jag frågar något du besvarat, men har du provat olika foder? Min bestämde sig för ett år sen att äta var överskattat. Åt alldeles för lite både sett till TS och energi. Rasade i vikt. Behandlades för magsår, men ingen större skillnad. Provade "allt" kändes det som, men utan resultat.
Tillslut handlade det om att få kraken att äta och "strunta i resten". När jag hade provat byta grovfoder så åt han första dan, men sen inte. Så jag fick rotera fyra olika grovfoder, bytte varannan dag. Dessutom åkte jag och hämta kosilage (sånt som är ensilerat med tillsattsmedel och luktar sådär skarpt-syrligt). Det åt han nämligen.

Jag vet inte varför han slutade äta men det hade varit mycket innan (förlorat kompis, varit sjuk osv) och dessutom började det töa så han gick och noppade efter saker i hagen (som inte fanns, men). Jag vet inte varför det vände heller men har varit livrädd det ska återkomma. Han kastrerades även för att minska ev dold stress.

Peppar, peppar, ta i trä men såhär ett år senare har jag snarast problem med att han äter för mycket. Ironiskt - för ett år sen åt han 1.5 kg silage per dygn och jag slet mitt hår - idag äter han 12 kg silage per dygn och jag sliter mitt hår ;) (Det är en B-ponny)

Men om ni inte får rätt på vad det är, så kanske prova bjuda "ny" mat kan hjälpa? (Jag blev tjenis med halva bygden, var runt och knackade på i varenda bondgård och tyckte "hej, kan jag få köpa lite hö/hösilage/silage?" I jakten på att hitta något han ville äta).

Det höll i sig nästan 2 mån för min, men när det vände så gick det bara uppåt. Men det tog ett tag hämta igen vikten även om han var hjälpt av att vara ponny.

@Alexandra_W Jag har aldrig haft nån cushinghäst i nåt stall så jag har ingen aning om hur de äter. Min som aldrig haft problem med aptiten fick det då , men det kan ju ha berott på annat också. Men för att vara på den säkra sidan om veterinären också tycker det så ett blodprov inget svårt.

Fast PPID-hästar, brukar de krångla med aptit?
Min PPID-gubbe hade dålig aptit och var kräsen i maten de sista 6 åren
Tappade ifrån 642 kg till 578 kg de sista året.

Om hästen har gått ner 150 kg är varje timme som den äter av vikt.
Vad kostar ett klinikbesök?
Nåväl. Hoppas att de hittar det... lättåtgärdade felet

Jag har också tänkt på PPID och har föreslagit det för min vet. men han trodde inte det var det. Det är en massa prover tagna men inga som visar något förutom att hon är anemisk nu.
Det har inte hänt något speciellt runt henne. Samma hästar i stallet, inga förändringar.
Hon verkar ha ont i hela kroppen, blir sur och sparkar så fort jag rör henne över magen, ryggen eller rumpan.. Drar bak öronen om man står vid hennes boxdörr. Har även försökt nafsa flera i stallet. Detta är något hon absolut aldrig gjorde innan hon blev sjuk!! Hon hade lite svårt med tilliten för människor när hon kom i våras, fick jobba mycket med det. Hon skyggade och backade in i hörnet av boxen när man skulle gå in till henne osv. Men när hon lärde känna mig och de andra i stallet mm blev hon världens gosigaste som ville stå med huvudet i famnen...

Har haft henne inne sedan vet.besöket i fredags och haft koll på hur mycket hon äter.. kraften äter hon upp men hon äter otroligt sakta. Hon har ätit ca 2-3 kg grovfoder ts (gett både hö och hösilage för att se om hon föredrog något av det), detta sammanlagt på TVÅ DYGN! Hon bajsar ponnypluttar. Dricker bra.

Hon har som sagt gått ner från ca 600 kg till 450 kg på 4,5 mån!

Om jag har lite is i magen och väntar, är det någon fara? Ska jag ta en ny runda och låta distriktarn ta nya prover (på ALLT tänkbart) och strunta i kraftfodret??

Tänker igen på det här med försiktig ridning.. bra dåligt?
Tänker om hon nu skulle vara deprimerad eller liknande.. märker ju att hon blir lite piggare tillfälligt när jag varit ute och gått med henne eller bara pysslat i stallgången..

Jag har också tänkt på PPID och har föreslagit det för min vet. men han trodde inte det var det. Det är en massa prover tagna men inga som visar något förutom att hon är anemisk nu.
Det har inte hänt något speciellt runt henne. Samma hästar i stallet, inga förändringar.
Hon verkar ha ont i hela kroppen, blir sur och sparkar så fort jag rör henne över magen, ryggen eller rumpan.. Drar bak öronen om man står vid hennes boxdörr. Har även försökt nafsa flera i stallet. Detta är något hon absolut aldrig gjorde innan hon blev sjuk!! Hon hade lite svårt med tilliten för människor när hon kom i våras, fick jobba mycket med det. Hon skyggade och backade in i hörnet av boxen när man skulle gå in till henne osv. Men när hon lärde känna mig och de andra i stallet mm blev hon världens gosigaste som ville stå med huvudet i famnen...

Har haft henne inne sedan vet.besöket i fredags och haft koll på hur mycket hon äter.. kraften äter hon upp men hon äter otroligt sakta. Hon har ätit ca 2-3 kg grovfoder ts (gett både hö och hösilage för att se om hon föredrog något av det), detta sammanlagt på TVÅ DYGN! Hon bajsar ponnypluttar. Dricker bra.

Hon har som sagt gått ner från ca 600 kg till 450 kg på 4,5 mån!

Om jag har lite is i magen och väntar, är det någon fara? Ska jag ta en ny runda och låta distriktarn ta nya prover (på ALLT tänkbart) och strunta i kraftfodret??

Tänker igen på det här med försiktig ridning.. bra dåligt?
Tänker om hon nu skulle vara deprimerad eller liknande.. märker ju att hon blir lite piggare tillfälligt när jag varit ute och gått med henne eller bara pysslat i stallgången..

Jag skulle varken avvakta eller rida ens försiktigt i det läge du beskriver. Dvs där hon är anemisk på blodprov, verkar ha ont/ha obehag i kroppen, inte äter och är (antar jag?) underviktig.

Jag skulle nog ställa på klinik faktiskt. Nu vet jag inte vad allt heter, men det finns en hel massa prover och utredningar, inkl ultraljuda tarmväggarna, ta biopsier osv. Dessutom kan de utreda anemin.

Hoppas verkligen du får svar snart - och att det vänder!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka