När min fick cushing kunde jag trycka i honom jättemycket mera än förut och han ökade inte ett dugg i vikt. På den foderstaten skulle han normalt ha rullat fram. Sen orkade han inte äta så mycket utan ledsnade på mat, då tog jag bort honom då han även fick fång.
Så jag håller med , ta ett blodprov.
Fast PPID-hästar, brukar de krångla med aptiten?
TS - sorry om jag frågar något du besvarat, men har du provat olika foder? Min bestämde sig för ett år sen att äta var överskattat. Åt alldeles för lite både sett till TS och energi. Rasade i vikt. Behandlades för magsår, men ingen större skillnad. Provade "allt" kändes det som, men utan resultat.
Tillslut handlade det om att få kraken att äta och "strunta i resten". När jag hade provat byta grovfoder så åt han första dan, men sen inte. Så jag fick rotera fyra olika grovfoder, bytte varannan dag. Dessutom åkte jag och hämta kosilage (sånt som är ensilerat med tillsattsmedel och luktar sådär skarpt-syrligt). Det åt han nämligen.
Jag vet inte varför han slutade äta men det hade varit mycket innan (förlorat kompis, varit sjuk osv) och dessutom började det töa så han gick och noppade efter saker i hagen (som inte fanns, men). Jag vet inte varför det vände heller men har varit livrädd det ska återkomma. Han kastrerades även för att minska ev dold stress.
Peppar, peppar, ta i trä men såhär ett år senare har jag snarast problem med att han äter för mycket. Ironiskt - för ett år sen åt han 1.5 kg silage per dygn och jag slet mitt hår - idag äter han 12 kg silage per dygn och jag sliter mitt hår
(Det är en B-ponny)
Men om ni inte får rätt på vad det är, så kanske prova bjuda "ny" mat kan hjälpa? (Jag blev tjenis med halva bygden, var runt och knackade på i varenda bondgård och tyckte "hej, kan jag få köpa lite hö/hösilage/silage?" I jakten på att hitta något han ville äta).
Det höll i sig nästan 2 mån för min, men när det vände så gick det bara uppåt. Men det tog ett tag hämta igen vikten även om han var hjälpt av att vara ponny.