Hästen bara rasar i vikt.... Vet inte vad jag ska ta mig till!! :(

Jag förstår TS frustration. Man får ingen hjälp o under tiden tynar hästen bort.
Livskvalité är det som man tills syvende o sist går på.
nu hade hästen ont i kroppen så jag tror egentligen inte at TS tänkte praktisera sin TANKE.

Hoppas hoppas att de hittar felet!

Jag avser inte att vara otrevlig alls men jag undrar forfarande varför man öht ber om råd på sociala media när ens djur /ens människa står under vård ? Du jobbar inom vården och är sjuksköterska ? Upplever du att man tar råd av sociala media ifråga om hur man ska agera /råd/tips oavsett vad läkare/sjukvårdande ordinerat osv ????

Om man upplever allt stannat upp/ är missnöjd osv så byter man klinik /veterinär i fråga om djur . Inom humanvården kan man också byta .

Varför skulle man inte? Ibland kan det vara bra med inputs som man kan lämna vidare till behandlande veterinär, saker som kanske inte är solklara. Då är det också lättare att vet om behandlande veterinär gör ett bra jobb eller inte.

Då var vi på väg hem med min Prisma.. Njursvikt troligen. Så nu vet vi utgången av allt detta.. Ska skicka in ett urinprov bara så dom kan räkna ut hur många procent av njurarna som fungerar, men vad spelar det för roll egentligen..? :cry::cry:

Då var vi på väg hem med min Prisma.. Njursvikt troligen. Så nu vet vi utgången av allt detta.. Ska skicka in ett urinprov bara så dom kan räkna ut hur många procent av njurarna som fungerar, men vad spelar det för roll egentligen..? :cry::cry:

Nej, vad tråkigt.

/L

Fy så tråkigt, men antar ändå skönt att fått svar?

Har läst det jag har hittat.
Trolig infektion ger njursvikten. Är den akut eller kronisk?

Vi tänker på dig:cry:

Skit i mackan, människan har en naturlig fallenhet att ifrågasätta allt och alla och haka upp sig på diverse mest konstiga saker. ( ja @mackan jag väntar mig nu ett lång utläggning om detta ifrån dig )
Som jag sagt tidigare, om vet säger att det är ok så nej, hästen dör inte av att skrittas 10 minuter om det får tillbaka livsgnistan, dock om den ömmar i huden så skulle jag avråda och fortsätta med promenader i stället tills just hudproblemet är löst ;)

Nä du får ingen utläggning öht och borde inte förvänta dig ngn heller . Du korsade nog dock rätt gravt linjen för det du argumenterar emot iom detta inlägg i fråga om omotiverad otrevlighet och personligt agg mot ngn användare .

Oavsett detta : Tur att hästen inte reds eller ordinerades att den gott kunde motioneras uppsuttet nu när vet ställt diagnos eller hur ?

TS : det är alla fritt fram på sociala media att skriva i samtliga ämnen oavsett vad TS anser om det osv såvida man håller en hyfsad ton och följer forumregler .

kl

Ang veterinära råd på sociala media så har det skrivits rätt mycket om just problemet och trenden att konsultera sociala media sista åren . Ridsport bl.a. Hade en tvåsidig artikel om just detta i höstas där veterinärerna uttryckte problematiken och hur tokigt det blir . Även Bukefalos illustration om vad forumet Hästvård är avsett för, förtydligar att veterinär alltid är det gällande i fråga om medicinska råd/skador på häst/sjukdomar etc .
Med det givetvis inte sagt att inte råd eller diskussioner bör förekomma eller kan vara av nytta . Men inte utan en diagnos veterinärt i fråga om råd hur hästen bör vårdas/hanteras , det är en självklarhet .

@Yohab tråkigt men bra att ni ändå fått diagnos :(

Kl

Ang min tidigare kommentar om nålade förklaringar vad forumet Hästvård innebär att veterinär alltid ska ha kontaktats för diagnos osv så är det tydligen borttaget nu ser jag när jag kollade , liksom samma nålade förklaringar på övriga forum vad resp. forum avser för ämnen osv . Det var väldigt bra att ha som guidelines och väldigt bra motiverade allmänt .

Fy så tråkigt :( Även om man vill ha svar så är det inte sådana svar man vill ha.
Vad händer nu? Går det att göra något?
Håller verkligen tummarna för er.

Beklagar beskedet TS! Vet inte om det gör någon skillnad för er men jag skriver ner ett alternativ ifall någon får samma problem och hittar denna tråd i letandet efter lösningar:
En häst jag känner var likadan när den var två är gammal. En dag började den äta sämre, åt nog kraftfoder men inte mycket grovfoder. Efter två veckor fick den bara i sig 4 kg grovfoder per dygn (storhäst) och hade genomgått tandkoll, munhåleendoskopi, gastroskopi, träckanalys, blodprov etc. Alla värden var bra, inget fel hittades förutom att hästen inte åt. Två veckor till och hästen fick bara i sig 1,5 kg grovfoder per dygn, var mager, apatisk och ägaren var desperat.
Ägaren fick tips om en hästtandläkare som skulle vara duktig och allt skulle provas förstås. Tandläkaren kollade på hur hästen åt, tittade den i mun och konstatera: Den har käken ur led. Därefter masserade han huvudet och manipulerade käkarna och 20 min senare äter hästen som om den aldrig skulle fått hö förut. Den har aldrig haft några sviter sedan dess.

Tusen tack för era kommentarer underbara människor!! <3

Jag skulle försöka samla urinprov och skicka in till veterinären på Strömsholm så att dom kunde räkna ihop protein-kreatinin-kvoten för att kunna se hur stor procent av njurarna som fungerar och för att på så vis kunna ge en prognos.. Urinen verkar jag få tvärglömma då hon totalvägrar att kissa när jag är i närheten.. gick i hagen och styrde i flera timmar, inget kiss.. satt i boxen i över en timme direkt efter insläpp då hon brukar kissa annars men icke, och så fort jag gick ut ur boxen så kissade hon! :cautious: Ska ringa i morgon och höra med dom om det verkligen är någon mening med att räkna ut detta. Med tanke på hennes skyhöga njurvärden och att det pågått så länge (hon drack runt 80-100 liter och kissade massor redan när jag köpte henne, dom tror att det hade börjat redan då, trots att jag 1 vecka efter att jag fick hem henne fick taget njurvärden på henne då jag misstänkte just njurproblem men de var bra då) så är det kronisk njursvikt dom pratar om. Annars hoppas jag att dom hade satt in behandling om det var akut, för som det var igår så fick vi åka hem utan något.

Hon hade en bra dag idag på dagen. Var som sagt i hagen hos henne flera timmar och hon gick och pulade med hösilaget och grävde efter rötter och hade sig. Ganska så nöjd med livet verkade det som. Sen blev det sämre.. inne vräkte hon i sig kraften och småtuggade lite på höet, sen ställde hon sig i ett hörn med huvudet och stod och trampade och bytte ben (misstänker att fång är på g) och hade märkbart ONT överallt på/i kroppen! Fick inte röra henne någonstans utan att hon drog öronen bak, högg i luften och sparkade (inte åt mig men liksom markerande). Ringer det första imorn till Strömsholm.. såhär kan hon inte ha det! Hon lider!! Märkligt att hon inte fick något smärtstillande utskrivet...?

Ang smärtstillande så är tex NSAID oftast kontraindicerat vid nedsatt njurfunktion, så kan nog vara därför de inte satte in något i detta läget.

Sa de inget om "vad som händer nu"? Katt och hund kan man ju åyminstone i viss mån behandla, både med kost/foder och medicin - men ingen aning hur det är på häst?

På en del kliniker finns ju dom som kan få hästar att kissa på kommando om prov måste tas. Kolla med kliniken om dom har nån om prov måste tas. En vän till mig var med om just det, jättesmidigt var det.

Alla mina kan kissa på kommando.
Bekvämt när man ska tävla eller när man behöver få prov.
Jag visslar o säger -Kissa! o de får en morot.

De kissar ogärna sen de lärt sig utan väntar o håller sig i det längsta.
Fölet är den som lärt sig snabbast. På några dagar.

@Yohab tråkigt men bra att ni ändå fått diagnos :(

Kl

Ang min tidigare kommentar om nålade förklaringar vad forumet Hästvård innebär att veterinär alltid ska ha kontaktats för diagnos osv så är det tydligen borttaget nu ser jag när jag kollade , liksom samma nålade förklaringar på övriga forum vad resp. forum avser för ämnen osv . Det var väldigt bra att ha som guidelines och väldigt bra motiverade allmänt .

Det är inte alls borttaget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka