Hästen äter upp bädden (halmen)

Sv: Hästen äter upp bädden (halmen)

Tyvärr har jag inte det men jag skall försöka låna en digitalkamera och ta kort på henne ut lite olika vinklar.

Den enda förklaring jag kan ge för att ge en uppfattning hur hon ser ut i kroppen är att man känner revbenen om man "trycker" händerna och drar längsmed kroppen. Längre bak, vid buken, ser hon dock ut som en köttbulle. Det "putar ut" ganska rejält på båda sidorna vilket syns bäst om man står mitt framför eller bakom henne.

Jag rider/kör nästintill varje dag så motion får hon. Dessutom innehåller ju foderstaten lite mindre energi och mer protein än vad hon behöver (har jag fått förklarat för mig av er duktiga Bukefalister) vilket också resulterat i något mindre mage (som jag nu är orolig för att den skall växa igen).

Hon är rastlös och hittar gärna på rackartyg inomhus om hon inte blir sysselsatt, så nu har jag inköpt en jollyboll och skaffat halm igen. Jag vill ju att hon skall kunna gå och plocka i halmen, men inte vråläta som hon gjort nu... :( Krubbitningsmedlet sprayat i halmen har funkat - hon går då mest och plockar i halmen, men om det är skadligt/farligt för hästen så är det inte värt det!

/Marie

Det är skillnad på halm och halm. Havrehalmen är mycket god om man är häst. Efter den kommer kornhalmen som inte är så grov och lätt att tugga. Den halm som är minst god är vetehalmen, den är också så grov att många hästar inte äter av den. Råghalm är en het potatis när det gäller hästar. Vissa vill bara ha den till sina hästar andra anser att den är direkt farlig. Själv vet jag inte hur det är med den, men min granne en gammal hästkarl som hållit på med hästar i hela sitt liv på hög nivå vill bara ha råg till sina.

Ok, ja jag vet inte vad jag skall göra.
Jag bor i Västmanland på gränsen till Dalarna. Häromkring har jag inte hittat någon vetehalm, så tyvärr... :(

specialbehandlad halm? Vad skulle det vara?!

_Runaway_ skrev:
Min häst vrål-åt av halmen i början. Rena paradiset för honom, åt nästan upp hela bädden på en natt :crazy: Men han lugnade sig, nu går han mest och plockar lite. Man ser små gulliga hål i halmen när man ska mocka, där han har dykt ner och fifflat med halmen, de är perfekt utformade för hans mule :D :love:

Har inte med tråden att göra, men såna hål hittar jag hos min häst också :p :love:
Där hon har stått och snörvlat runt efter små kvarglömda frön ;)

Astriden skrev:
Den enda förklaring jag kan ge för att ge en uppfattning hur hon ser ut i kroppen är att man känner revbenen om man "trycker" händerna och drar längsmed kroppen. Längre bak, vid buken, ser hon dock ut som en köttbulle. Det "putar ut" ganska rejält på båda sidorna vilket syns bäst om man står mitt framför eller bakom henne.

Det LÅTER ju som proteinbrist, men eftersom du säger att hon får lite mer än vad hon ska ha så borde det ju inte vara det.
Kanske hon blir lite "uppsvälld" av att hon käkar så himla mycket halm (som ju ibland är väldigt grovt, massor av fibrer).

Kom på en sak till, kan inte vara så att hon käkar så mycket halm att kvoten Smrp/MJ blir för låg?
Halm sänker ju ofta kvoten eftersom det innehåller så litet protein.

Jag hade nog ställt hästen på spån (eller annat oätbart strö), strött en begränsad mängd halm uppepå, hängt upp höet i nät, samt hängt in grenar och/eller leksaker i boxen.

Senast ändrad av en moderator:

Usch det var ju rätt dyrt förstås. Du kan inte få tag i torvspån de brukar vara billigare än kutterspån.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara farligt att spraya krubbitningsmedel på halmen, men blir inte det oxå dyrt i längden det går väl åt mkt att spraya hela boxen.

Man kan ammoniakbehandla halm så att den får ett högre näringsvärde, men varför man skulle vilja ge det till hästar har jag inte förstått...

Nu har jag gjort som så att jag tagit ut all halm (den som var kvar efter natten) och bytt ut mot spån igen. Jag tvivlar på att jag kan hitta vetehalm, men skulle jag kunna så blir det väldigt mycket billigare än kutterspånet jag använder nu.

Tyvärr bor jag på en liten ort där det finns begränsat med möjligheter att hitta både halm och spån, man får "ta det man får tag i". Spånet kostar 42:-/bal och en bal räcker knappt en vecka.

Jag hoppas jag får tag på vetehalm då, men det ser inte ljust ut. Jag har kollat annonser men det verkar inte finnas just halm av vete. Halmen är annars för mig ett bättre alternativ då det ger min rastlösa häst sysselsättning och dessutom är mycket billigare än spånet.

Det känns rätt hopplöst nu... :(

Astriden skrev:
Nu har jag gjort som så att jag tagit ut all halm (den som var kvar efter natten) och bytt ut mot spån igen. Jag tvivlar på att jag kan hitta vetehalm, men skulle jag kunna så blir det väldigt mycket billigare än kutterspånet jag använder nu.

Tyvärr bor jag på en liten ort där det finns begränsat med möjligheter att hitta både halm och spån, man får "ta det man får tag i". Spånet kostar 42:-/bal och en bal räcker knappt en vecka.

Jag hoppas jag får tag på vetehalm då, men det ser inte ljust ut. Jag har kollat annonser men det verkar inte finnas just halm av vete. Halmen är annars för mig ett bättre alternativ då det ger min rastlösa häst sysselsättning och dessutom är mycket billigare än spånet.

Det känns rätt hopplöst nu... :(

men om du lägger in MASSA halm (flera balar)så han "inte hinner" käka upp allt då? så att det blir kvar en del i boxen..
begagnad halm efter mockning brukar dom ju inte käka.
funkade bra med mit matvrak som jag hade iallafall. till slut tröttnade hon på att käka halm.

Jag har provat att lägga in både mycket halm och lite halm. Hur jag än gör så äter hon det som hö. Det är tydligen väldigt smaskigt.

Hästen skulle gärna få äta halm om det inte vore så att hon redan är väldigt bukig. Den där bukiga magen vet jag inte vad jag skall göra med. Jag tycker jag motinerar henne bra, varje dag - ändå får jag inte bort magen.

Tyvärr, lite besviken är jag allt... :(

Bukigheten borde förvinna iom att hästen får muskler ffa runt magen. Som någon annan skrev - blanda inte ihop bukighet med fetma - två helt olika saker. Kan du lätt känna revbenen längs sidan? = inte fetma.
Viktigt är att hästen jobba i en bra form - då stärks magmusklerna. Och musklerna kommer inte över en natt. Det kan ta någon månad innan du ser skillnad.

Lycka till!

Om jag säger såhär: revbenen känns om man "trycker" händerna emot kroppen på hästen.

Hur skall jag bästa träna hästen för att få bukigheten att försvinna? Är det enbart galopper som gäller?

Att få hästen att jobba i rätt form är lite svårare. I skritt kan hästen gå ner på tygeln och jobba fint, traven är det sisådär med (ofta vill huvudet åka upp) och i galoppen helt omöjligt. :( Det märks att hon varit travhäst, speciellt som hon vill gå med huvudet högt upp i skyn ibland.

Hur lång tid skall det i regel ta innan man märker någon skillnad, innan buken sakteliga försvinner?

Mvh Marie

Du får nog ta hjälp av en instruktör att få hästen att gå i rätt form... det måste tränas upp successivt.

Att den kan gå i rätt form (är du säker på det?) är en bra början.

Har hon haft FÖL nån gång?

I mitt förra stall (som jag flyttade från för cirka två år sedan) red jag för en instruktör, men det har jag fått sluta med. Där jag bor finns knappt något hästfolk kvar (iaf inte ridfolk, det är nästan bara trav som gäller här) så instruktörer finns inte att få tag i. Visst kan man säkert få tag i någon några mil härifrån, men ack sy dyrt det skulle bli att både betala själva lektionskostnaderna och dessutom reseersättning. TYVÄRR!

När jag red för denna instruktören (jag hr ridit för fler) så fick vi henne att gå riktigt fint - trots att hon då (när jag började rida lektioner) ridits drygt tio år på hästens villkor (ryttaren har mest bara "hängt med").

Hon är ganska stel i höger sida, men när man ridit ett tag och mjukat upp henne med övningar främst i skritt så börjar hon sänka huvudet och gå mer avslappnat. Så fort det skall travas vill hon dock höja huvudet och galopp är det inte tal om att gå i rätt form.

Hur skulle ni definiera "rätt form"?

Nej, hon har inte haft föl någon gång. En somamr försökte vi, vi betäckte henne tre gånger men det blev inget. Dock var det folk som hörde talas om att vi betäckt henne och kunde komma med kommentarer som "det ser ut som tvillingar" etc. I själva verket var hon bara bukig! :crazy: :smirk:

Jag skulle så gärna vilja få henne i god kondition, minska magen och få henne allmänt fin i kroppen. Det skulle vara så skoj att se!
Är det några problem att hon är 17, snart 18 år?

Motion i kombination med rätt foderstat har jag förstått är viktigt, men vilken typ av motion är "rätt motion" för oss för att minska bukigheten? Bör jag dra ner på kraftfodret för att "banta" henne under en tid, för att se om det märks någon skillnad?

Mvh Marie

jag skulle inte dra ner på kraftfodret om den inte var fet.
hur länge har du provat att ströa med halmen?

Ok. Jag har provat att ströa med halmen i snart två veckor, men idag gav jag upp. :(

Har du analyserat hö????

Ja, jag har analys på höet...

Torrsubstans 84 %
Smältbart råprotein 37 g/kg foder
Energi, foder 7,4 MJ/kg foder
Kalcium 1,7 g/kg foder
Fosfor 1,5 g/kg foder
Magnesium 0,9 g/kg foder
Kalium 15,4 g/kg foder

Men eftersom jag är nybörjare på det här med foder så säger den mig inte så mycket. (Jag har i alla fall bättre hö än förra året - 8 g smrp/kg foder. :eek: )

/Marie

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 849
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama