Hästen äter upp bädden (halmen)

Sv: Hästen äter upp bädden (halmen)

Bukigheten du upplever hos din häst kommer inte halmen hjälpa dig att bli av med snarare tvärtom, mycket och näringsfattigt grovfoder kan ge en viss bukighet, dock inget som är farligt för hästen. Att få bort bukigheten (inte fetma) är rent kosmetiskt.

Jag skulle börja med att lägga in lite mindre halm, inte tre balar utan några kakor. Men då måste du ha något annat strö i botten. Fortsätter hon äta så behöver det ju i sådant fall inte kosta dig allt för mycket pengar.

Min förra foderhäst åt pappersspån! Fast bara om vi spred ut höet då var det väldigt lite spån kvar på morgonen;)

Idag tyckte jag att det var ganska mycket halm kvar i boxen, men det syntes att hon hade ätit... :(

Halmen är i rundbalar, så det är svårt att uppskatta hur mycket jag lade in.

Hur tränar man annars bort bukighet? Jag har hört att det kan vara proteinbrist, bör jag ge mer soja till hästen?

Svårt, jag vet inte om jag skall ta bort halmen helt. Det vore trist om hon blev ännu tjockare nu när vi håller på att träna bort det. Samtidigt ger halmen henne sysselsättning (hon brukar bli väldigt rastlös), så jag är kluven...

/Marie

Man får inte glömma att skilja på bukighet och fetma. En häst kan vara bukig men mager.

Hur är det med hullet över revbenen? Har hon ett rejält fettlager över revbenen (lite småfet...) eller är det bara bukigheten du vill få bort?

Om hästen inte är fet men bukig och generellt omusklad kan det vara lite för lite protein i foderstaten. Det kan också bero på generellt dålig muskulatur - t.ex. hjälper en välutvecklad bukmuskulatur till att hålla upp och in magen. Du skrev att hästen hade en gammal senskada - var det nyligen, så att den inte hunnit muskla på sig ännu?

Om hästen är fet bör du dra ned på energiintaget. Utan att veta om din foderstat är i balans och/eller hur det är med proteinintaget skulle jag säga att det är bättre för hästen att ta bort kraftfoder än grovfoder. Är det lite sämre med proteinintaget kan det dock vara problem att ge halm eftersom det innehåller lite energi men knappt något protein alls.

Jag skulle ha fortsatt pröva halm ett tag och se om ätandet lugnar ned sig. Gör det inte det och hästen fortsätter ha problem med övervikt skulle jag fundera på vilka åtgärder som behövs för foderstaten. Behöver du hjälp med att se över foderstaten får du gärna PM:a mig.

Dom brukar äta mycket halm precis i början. Min teori är att dom behöver dom grova fibrerna som finns i halmen. Mina äter alltid mycket när dom precis kommer in efter sommaren. Halmbegäret lägger sig alltid efter ett tag. Dom brukar inte bli feta, men kan få buk. Däremot har du en lyckligare mage på hästen..:smirk:

Jag har varit med om två hästar som åt upp sin halm.

Den första var min egna. Hon åt och åt och åt. Efter några eller någon vecka fick hon kolik och vi tror att det berodde på halmen. Efter det fick hon ingen mer halm.

Den andra var ett sto i vårat stall, hon åt i början efter installningen upp vartenda strå. Oavsett hur mycket halm vi la in. Efter ett tag slutade hon dock att äta och halmen fick ligga kvar.

Så det borde ju vara lugnt så länge det inte är bamsemängder så att de får ont i magen om de är ovana.

/ Maris

Astriden skrev:
Idag tyckte jag att det var ganska mycket halm kvar i boxen, men det syntes att hon hade ätit... :(

Halmen är i rundbalar, så det är svårt att uppskatta hur mycket jag lade in.

Hur tränar man annars bort bukighet? Jag har hört att det kan vara proteinbrist, bör jag ge mer soja till hästen?

Svårt, jag vet inte om jag skall ta bort halmen helt. Det vore trist om hon blev ännu tjockare nu när vi håller på att träna bort det. Samtidigt ger halmen henne sysselsättning (hon brukar bli väldigt rastlös), så jag är kluven...

/Marie

Jag skulle hellre sätta upp hönät vid fodring av hö osv mer vistelse i hagen mm för att få hästen sysselsatt om jag skulle veta med mig att hästen lätt blir rastlös och i stället skippa halmen om du vill få bort bukigheten..

Det där med hönät är ingen dum idé, för visst borde inte hästen kunna äta upp sitt hö lika fort då? Min häst glufsar i sig sitt hö fortare än de andra hästarna, trots att en del får mindre än min.

Angående halmen är jag kluven, jag vet inte hur jag skall göra.
Hästen stod tidigare på vetehalm i två år och det funkade bra. Havrehalm gick inte alls. Nu provar jag kornhalm. Det är svårt att få tag i halm där jag bor så man får ta det man kommer åt.

Nåväl, denna halm är gul och fin så det borde inte bero på halmen.

Hur skall jag göra om jag vill prova halmen ett tag till? Jag vill inte att hon skall vråläta som hon gör nu, men om det beror på att det hela är "nytt" för henne (hon har trots allt stått på spån de två senaste åren) så kanske hon lugnar sig? Vad tror ni? Hur skulle ni göra?

Vissa mornar när jag kommit upp är all halm borta, vissa är lite grann kvar. Hur lång tid brukar det ta innan de lugnar sig med ätandet? Hur har det varit för er?

Ledsen för ett halvlångt inlägg med många frågor men nu är jag desperat! :crazy:

/Marie

Fröken_Skåne skrev:
Mitt sto är likadan, jag har bara halm nu och kommer ha det till sommarbetessläppet (puh världens längsta ord?)
Vad jag vet så kan väl inte hästen bli direkt fet av halm utan det blir mer utfyllnad eller vad man ska säga :p
Kanske du kan ha spån och sen lägga in ett par skivor halm med höet?
Eller strö lite lätt över spånet så hästen kan pyssla omkring lite?

Halmen ger energi och protein precis som höet. Detta måste räknas med i fodersataten annars kommer din häst att bli tjock!

Det kanske är lite väl hårt (eller rent opassande) men kan man spraya krubbitningsmedel i halmen för att få hästen att sluta vråläta?

Något annat tips som man kan prova för att få hästen att inte finna halmen lika smaklig?

:confused:

Mvh Marie

min förra pålle åt allt som kunde tuggas ;)

halmen åt hon upp massor av, till slut tog jag 7balar halm och slängde in alla, nästa dag 3 till, då hann hon inte äta upp allt på en gång, för den redan använda halmen äter dom ju oftast inte, så då äntligen fick jag bädden kvar. men jag hade i början på halm väldigt mycket och ofta...
jag varvar även med spån.

min nya pålle har också ätit halm, men inte lika mycket phu....

att dom pillar i sig under natten tycker jag är ok, men inte ALLT

Jag sprayade krubbitningsmedel i hamlen och då var det plötsligt inte lika gott - hon åt inte lika mycket. Frågan är bara - är detta skadligt för hästen, på något sätt?

Mvh Marie

Jag såg i denna tråden ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=477301&highlight=halm%E4tande ) att en användare tipsade att man kunde spraya jodopaxlösning i halmen för att få dem att äta mindre av halmen - är det ett bra alternativ?

Jag sprayade ju med krubbitningsmedel upplöst i varmt vatten - kan det vara skadligt? Vilket tror ni mest på jodopax eller krubbitningsmedel?

Sedan kan det ju diskuteras om det är lite väl desperat att spraya halmen för att göra den oaptitlig för hästen, men det min häst behöver som minst nu är en större mage (bukighet). Hon är inte fet, men bukig så det heter duga.

Att jag övergick till halm från spån är mestadels en kostnadsfråga då det är väldigt mycket billigare med halm.

/Marie

Har du provat vetehalm, inte lika smaskigt som havre-och kornhalm. Halm innehåller inte så mkt näring, ca 3-6 MJ/kg och inget protein om den inte är specialbehandlad. Jag tycker din foderstat verkar ok om man gissar att höet är "normalkvalitet" och du ska inte tillsätta kalk då hon får miner blå som innehåller tillräckligt mkt. Det verkar bäst att låta henne stå på spån som tidigare och fodra med ca 2-3 kg halm per dag. Kan det bero på något annat om hon blir rastlös? Kanske får vara ute för lite i hagen... testa att ge henne lite grenar att gnaga på och så finns det ju leksaker för hästar man kan hänga upp i boxen... du får använda din fantasi :)

Vetehalm har jag försökt att få tag i (det har hon stått på förut och det funkade bra) men jag har inte lyckats hitta någon häromkring. Korn- och havrehalm är det enda jag fått tag på, men det mumsar hon i sig. I natt har hon dock inte ätit så mycket eftersom jag sprayade krubbitningsmedel i, men kan det vara skadligt/farligt för hästen att göra det?

Hon är ute ca 10 timmar om dagen såhär på vintern, sommartid går hon ute dygnet runt. Jag köpte en "jollyboll" till henne för en månad sedan, som jag har hängt upp i boxen. Hon buffar med den.

Spånet vi köper är kutterspån som kostar 42 kr/bal. En bal räcker knappt en vecka, så dyrt blir det. Halmen betalar jag 50 öre/kg, dvs 75 kr för en storbal med 150 kg i. Det är alltså bra mycket billigare med halm så HELST vill jag ju hitta en lösning för att få henne att äta mindre (och fortsätta jaga vetehalm).

Men det är klart - är det skadligt för hästen att spraya krubbitningsmedel i (alternativt något annat medel?) så självklart så slutar jag med det och låter hästen övergå till att stå på spån igen, trots att det är ett mycket dyrare alternativ. Hon ju min ögonsten och vill bara hennes bästa!

/Marie

Låter inte så bra med att speja halmen.....bättre ställa på spån och strö över mindermängd halm då...men grenar och leksaker var klokt tips tycker jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är bara glad över att se mina ponnier äta halm, då har jag gott samvete på natten över att de har något att pyssla med. Hellre en lite bukig men glad häst än en anorektisk stackare som troligen är på väg att få magsår för att den står utan mat en hel natt:(
Jag skulle fortsätta att ha halm och istället se över foderstaen och se om du kan ta bort något annat.

Welsh skrev:
Hellre en lite bukig men glad häst än en anorektisk stackare som troligen är på väg att få magsår för att den står utan mat en hel natt:(
Jag håller med! :bow:

Tyvärr är hästen lite väl bukig. Med min "nya" foderstat som jag nämnt tidigare i tråden har jag lyckats få magen att bli lite mindre, men nu är jag rädd för att den skall bli större igen. :(
Hon har en gammal senskada i ett ben som då och då blommar upp, så veterinären vill att hästen skall gå ner lite i vikt för att inte benet skall "överbelastas". Det här var dock något veterinären rådde mig till under sommaren då hästen gick på sommarbete så då var magen ännu större än den är nu. Hästen är inte tjock, men har stor buk.

Självklart skall hästen kunna gå runt och pilla i halmen, det tycker jag är en stor fördel med halm, men när hon vråläter blir jag orolig.

/Marie

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 215
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 457
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI
  • Guldfasanerna