Hästen är sne!

Z

zana

Alla sadlar glider över år höger och jag tycker att vänster bogblan kanske är något mer musklat än höger, annars kan jag inte se/märka något speciellt med henne. Vad kan jag göra,borde jag ta ut en kiropraktor?

Det kan eventuellt hjälpa med en kiropraktor, men ett annat tips är att tömköra och kanske longera henne. Det för att träna upp den omusklade sidan och under tiden inte belasta ryggen snett med en sadel. Muskler går relativt snabbt att träna upp, ett par månader kanske. Du kan också ställa dig bakom henne och titta om höftknölarna sitter lika högt. Obs, viktigt att hon står med fötterna bredvid varandra och belastar dem lika.

Jag skulle ta ut en massör, innan kiropraktorn. De brukar även ge tips på övningar för att bygga upp den sneda sidan.

Hej!
Ett bra sätt att muskla upp höger sida på hästen kan faktiskt vara att sitta upp på den sidan. Det är även bra träning för dig.

Tycker även att du ska göra som de andra tipsar.

Men det var bara ett litet tips, även för er andra som vill att hästen ska få jämnare muskulatur.

Det kan inte vara så att det är du som sitter snett i sadeln och att hästen därav blivit sned? :)

så du tror att det är enbart musklerna som är snea då? borde de inte blivit snea av en anledning i sådana fall, eller kan det bero på fel träning?

Jag hade en massör ute för bara 3 månade sedan och hon märkte inget!? Sedan dess har min häst nästan bara vilat pga skador.

Jag trodde också det, att jag hade gjort sadeln sne, men vi håller på att prova ut en ny allroundsadel till henne nu och alla är snea åt samma håll! (även när jag inte sitter i)

Då kanske du borde se över möjligheten till en kiropraktiskt behandling, att hästen musklar sig snett kan också bero på fysiska blockeringar som kan komma från enbart ryggen eller i kombination med rygg, bäcken, höft och eller saccralled.

Jag har en häst som är sned och dessutom halt.
Jag började med att ringa vet. som gjorde hältutredning.
Vet. hittade inget fel så då ringde hon en kiropraktor som fick undersöka hästen.
Han hittade ett ryggskott som han behandlade en gång. (Han påpekade att man behandlar bara EN gång)
Sedan dess går hästen mycket bättre, svänger med höfterna friare men är dock fortfarande halt..
Jag har fått börja om från början med pållen nu, bygga om från grunden liksom.. ;)

Mitt råd till dig är alltså att ringa kiropraktorn..
Lycka till!

(och stallkatten)

Då får det bli så att jag letar rätt på en kiropraktor! önska mig lycka till

Han hittade ett ryggskott som han behandlade en gång. (Han påpekade att man behandlar bara EN gång)

Vid akuta tillstånd, men oftast är inte tillstånden akuta när det kommer till behandling. Och då krävs efterkontroll så att hästen inte skapar kompensationer, dessa kan om de blir kvar skapa nya problem för hästen.

Okej, då var det inte det som var felet.... :) Ville bara fråga i fall du kanske inte tänkt på det själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar