Hästen är så stressad

A

Aia

Hej

Jag undrar om det finns någon som har lite råd att ge mig om min travare. Jag har haft henne i några månader. När hon kom till mig var hon väldigt jag vet inte hur jag ska uttrycka det men hon kom inte till mig i hagen, ville helst inte bli tagen, så fort det var nya grejer var hon otroligt misstänksam, kunde tex inte ens smörja på henne salva mot myggen då hon blev jätte stressad. Till slut kunde jag genom att inte använa tvång få henne att gilla att bli borstad när hon var lös i hagen, inga problem att få på grimma dvs en ganska stor förändring.
Nu har jag stallat in henne och problemen har accelererat, det började med att hon tydligt visade att hon stressade upp sig (när jag tar ut den andra hästen, när hon vill gå ut, när det är konstiga ljud osv), främst genom att dra tänderna på boxgallret. Väldigt stressad när jag ska borsta henne inne i boxen (har ett mini stall så det finns ingen plats att binda upp henne). Dessutom försvarar hon maten mot mig (hitills bara genom att lägga bak öronen). Häromdagen gjorde jag misstaget att ryta till på henne samt ta ett par arga kliv mot henne när hon stod och sparkade i boxdörren och ville ut. Sen dess har hon varit rädd för mig när jag kommer in i boxen.
Jag tror inte på att använda våld annat som en absolut sista utväg och jag har ALDRIG slått henne om det nu är någon som tror det.
Jag har tänkt tanken på lösdrift men pga av hennes dåliga hull samt att hon bli extremt stressad av regn, att vi inte hinner bygga något nu, så är det tyvärr inget alternativ, även om jag tror attt det skulle kunna dämpa hennes stress. Jag ger henne "massage" men det lugnar henne bara för stunden. Detta är en väldigt känslig häst och det är jobbigt när man ser henne "lida" utan att kunna hjälpa henne. För övrigt är hon pigg, har en himla livsglädje, gillar att busa i hagen, den oräddaste hästen jag varit med om.

Jag tror att problemet är att hon inte känner förtroende för människor, (???) men hur kan jag göra för att få henne att göra det? Tror ni det är att fortsätta så som jag gjort, vilket känns rätt hopplöst eftersom det känns som ett steg fram och två bak. Eller är jag helt fel ute i mina tankar??
 
Sv: Hästen är så stressad

KOmmer hon från banan så skulle jag tro att din hantering gör henne stressad. Missförstå mig rätt nu.
PÅ banan binder man alltid upp hästen i gången vid skötsel osv.

Hon kanske tycker du är "konstig" och känner sig störd när du gör det i boxen.
 
Sv: Hästen är så stressad

Vad får den för mat och hur mycket får den röra på sig? Min erfarenhet av travare säger mig att den är understimulerad. Sådär var vår travare när vi fick henne, då gick hon på havre :crazy:
 
Sv: Hästen är så stressad

Hej Aia!

Det är bara tiden som kan bygga upp ert förtroende för varandra. Och givetvis att du hela tiden behandlar henne på ett sätt som inger förtroende. Jag tror att du är på rätt väg men var beredd på att det kan ta lång tid.

Att byta från travliv till ridhästliv kan vara väldigt stressande för många hästar för det är ganska stor skillnad på både träning och hantering. Låt henne vänja sig vid sitt nya liv i lugn och ro och ställ inga särskilda krav på henne mer än att hon ska uppföra sig vettigt mot dig.

Gå gärna promenader med henne, det är ett jättebra sätt att lära känna varandra och lära henne läsa ditt kroppsspråk. Använd gärna repgrimma så får du lite mer kraft ifall hon blir stark. Visa att du är flockledaren genom att gå först, gärna lite snett framför så att du samtidigt kan se hästen. Låt henne inte köra om dig, stanna i så fall och backa tillbaks henne, och gå fram igen. Stanna genom att räta upp ryggen och vinkla ut armbågarna lite. Om hon stannar bakom dig beröm ordentligt. Om hon kör om dig backa tillbaks henne, gå några steg till och stanna igen. Detta låter kanske jättetöntigt enkelt men är ett väldigt bra sätt att visa henne att hon ska vara uppmärksam på dig och läsa ditt kroppsspråk. Du kommer att ha igen det i ridningen så småningom.

Du skriver inte ifall du har börjat rida henne än, men eftersom hon verkar så stressad skulle jag vilja råda dig att vänta med det tills hon verkar tryggare. Det är ju ingen brådska med att lära henne allt nytt, huvudsaken är att det blir så bra som möjligt för både dig och hästen.

När ni promenerar kan ni göra olika förtroendeövningar som går ut på att du visar henne vilken trygg och värdsvan flockledare du är. Ni kan gå förbi läskiga saker som tex postlådor, plastpåsar, får, kor, traktorer (eller vad hon nu är rädd för). Du den trygga ledaren går först och visar henne att du är helt oberörd av den där traktorn, kossan, etc. När hon går förbi lika oberört som dig vet du att hon litar på ditt omdöme. Ni kan även öva på trånga passager, något som de flesta hästar ogillar, genom att gå mellan träd som växer tätt eller mellan två staketstolpar på stallplan. Vartefter hon blir säkrare kan du minska bredden på passagen tills stolparna nästen snuddar henne. Du kan även öka svårihetsgraden genom att skicka henne framför sig.

Hoppas det går bra för er och Lycka till!
 
Sv: Hästen är så stressad

Hmmm...

Det som slår mig direkt är frågan - hur mycket får hon arbeta?

Om du inte rider eller verkligen arbetar hästen på annat sätt så är det inte konstigt om den får massor av överskottsennergi och blir jättestressad.

På din beskrivning kan man nästan misstänka att hästen går i hagen, pysslas med, kanske tas ut på någon liten promenad då och då... men jag kan ju ha helt fel här..
 
Sv: Hästen är så stressad

Måste hålla med Dan_W.:bow:

Precis så hade jag själv gjort.

Kan lägga till en sak. Umgås med hästen i hagen oxå. Sitt och läs en bok i hagen eller nåt. (kanske inte den bästa säsongen just nu :crazy: ) Bara du är tillsammans med henne. Förhoppningsvis kommer hon bli mer och mer nyfiken på dig och självmant söka sig närmare dig.

Men huvudsaken att du spenderar tid med hästen. Dock så tror jag oxå att du ska hålla det relativt kravlöst. Som du skriver verkar det vara en väldigt känslig häst, troligtvis tar det lååång tid innan hon aklimatiserar sig till ett nytt ställe.

Och var konsekvent i all hantering. Så att hästen vet vad som händer i alla situationer och inte blir osäker på vad som gäller. Tydliga regler tror jag är bäst. Snäll men bestämd brukar vara mitt motto! :)

//Sara
 
Sv: Hästen är så stressad

Tack för alla bra svar!!!!!:love:

Ska försöka svara er alla på en gång. Först kan jag tillägga att hon är tretton och har inte gått på travet eller blivit arbetad på många år. Alltså hon har gått på travet men inte på många år.

älgen:
När jag var och tittade på henne band vi upp henne i gången och även då visade hon ett obehag (smackade med läpparna)

skuggi:
Jag ger henne just nu 1,5 kg Hippo Breed (proteinbrist) och ungefär 6 kg hö vi har fortfarande ganska mycket gräs i hagen, B-vitaminer, mineraler, saltsten förstås. Måste bara säg hur roligt det är att se hur hästen förändras, hon är som en ballong som man blåser upp, man känner fortfarande revbenen lätt men hela hon har ändrat form, när jag köpte henne tänkte jag att hon var en liten speta nu har hon borjat bli stor. Tror tom att hon blivit högre. Understimulerad är hon säkert läs nedan.

Dan_W
Tack för ditt konkreta svar. Jag ska prova det. Nu så ska skogsvägen bakom huset röjas upp så där kan jag gå ifred med henne utan att bli störd av bilarna som kör 90 på vår lilla väg. nej jag rider henne inte, hon går bara som sällskap till nordisen. Jag skulle vilja rida in henne eftersom jag är säker på att hon skulle må bra av det men hon måste få förtroende för mig först(och muskler). Jag vågar inte rida henne nu och hon skulle antagligen må dåligt av det med.
Problemet med den sista övningen är att jag faktiskt inte har sett något hon varit rädd för. Vi snackar om hästen som jagar ut älgar från hagen *upplysa*Så fort hon ser något som verkar farligt springer hon bara rätt fram till det. Har kört sådana övningar med Nsv och lite med henne, de har funkat jättebra på honom, han tycker att jag är en gud nuförtiden så jag vet att de funkar, men hon verkar vara för självständig, hon behöver inte mig utan hon tar hand om faran själv.

Zeli:
Nej din iaktagelse var helt rätt...

Isafold:
Ja det är helt rätt. Innan höll jag som sagt på med henne lös i hagen men nu sen stallet blev klart så har jag inte gjort det, det ska jag göra. Hon verkar liksom upptäcka att hon faktiskt tycker om att jag pysslar om henne när hon är lös och kan gå iväg. Jag har blivit inställd på att det ska funka i boxen att jag glömt bort "träningen" i hagen. Jo känslig är hon, I morse när jag släppte ut henne var hon lugn men i går kväll när jag gick in i boxen slängde hon sig mot ena boxväggen och såg allmänt trängd och strykrädd ut, bara för att jag röt till på henne för någon dag sen... jag är inte van vid det, nordisen lyssnar ju på mig men på honom behövs det ett HÖRRU för att få honom att fatta, sen är det bra, han vet vad han gjorde fel och så är det bra med det, (han är ju inte okänslig men han är absolut inte den nerviga stissiga typen) därför röt jag till på henne av bara farten. :cry:

Jag tycker att har man tagit på sig ett djur ska man se till att det mår bra med och jag hoppas att jag kan hjälpa henne. Nu när man läst vad ni skrivit så känns det inte så hopplöst längre. Ni har faktiskt hjälpt mig tänka positivare och på saker som jag kan göra med henne. Tack ska ni ha:bow:
 
Sv: Hästen är så stressad

Aha... ja, det är väl bara att fortsätta med din mjuka linje och visa henne att det inte "är farligt".
Har själv haft en "gammal travare" som var ungefär som din låter att vara.. med tålamod och lite mer tålamod så kan man komma långt.
Min dam var iof väldigt "nervös" av sig resten av sitt liv.. lättskrämd och tålde inte att man röt i åt henne... men hon var fin att hantera, rida o pyssla med...

Men ett tips är faktiskt att se till att aktivera henne.... rid henne så att hon får ordenligt med fysisk aktivitet, få henne att fundera och tänka över olika uppgifter så att hon har något att grunna på...
 
Sv: Hästen är så stressad

Kanske inte stämme rin på din pålla men en hel del efter Grandprè smackar med läpparna när de har tråkigt och inte vill stå still och vänta längre..
 
Sv: Hästen är så stressad

Jag har också två travare som "smackar" med läpparna när de är "på", en på gången och en när man jobbar med henne.

Ingen av de hästarna är direkt stressad.
 
Sv: Hästen är så stressad

Har ni paddok eller liknande?

Hade provat att med grimma (repgrimma) och grimskaft lekt "följa John". Har gjort det en del på ett väldigt nervöst sto som jag red för ett tag sedan. Det bygger upp förtroendet mellan dig och hästen.:)

Hästen ska i princip "gå fot". Ungefär som en hund. Går du rakt fram ska hästen följa med bredvid (snett bakom) på den sida som du bestämt. Stannar du så ska hästen stanna i samma position som när ni gick. Hästen ska inte hamna framför dig (då leder hon ekipaget) gör då så att du placerar henne rätt innan du fortsätter. Sväng höger och vänster och backa osv.

Prova lite i paddoken och se hur hon reagerar. Försöker hon gå förbi dig? Går hon långt efter? Lyssnar hon på dig och försöker förstå? Ta det väääldigt lugnt och i hästens takt så hon verkligen har en chans att fatta vad det handlar om. Det nervösa stoet jag hade innan ville till en början inte alls vara med o "leka" gick lååångt bakom mig. Då får man dra i grimskaftet lite och så fort hästen tar ett steg mot en - ge eftergift och beröm, verkligen vara övertydlig med var man vill att hästen ska vara placerad.

Kan tänka mig av vad du skrivit om din "dam" så lyssnar hon väldigt mycket på rösten. Så ha ett ord för berömm och använd det direkt när hon gjort något rätt.

Mitt eget sto följer mig nu utan problem ( om det inte finns alldeles för mycket gott gräs i närheten!) och jag kan även backa henne på kommando.

//Sara
 
Sv: Hästen är så stressad

Har märkt att hon gör det när hon oglillar något, jag trodde först det var liksom kom igen nu jag har tråkigt... men efter att ha lärt känna henne mer och sett vilka situationer hon gör det i så är det i situationer som hon inte tycker om.

Nej jag har ingen paddock (Vill ha...), hade en plätt av paddock mått som jag hade och red på men nu är det bara lervälling där iom vädret. Jag skulle ju iofs vara med henne i en del av hagen som är avstängd nu, om det inte nödvändigtvis måste vara nåt paddockliknande?
 
Sv: Hästen är så stressad

Har vi samma häst du och jag?;)

Har ett 6 årigt travarsto (amerikansk stammad). Känlig som valpig i psyket. Inte spec lättskrämd beroende på var det är. Vattenslangen tex är skitfarligt. Men vi kan möta bilar traktorer osv utan problem.

Hon äter mycket mindre än vad Moses gör och är alltså klar först.
Springer då runt i boxen, stressar upp sig, drar tänderna mot boxdörrskanten och sparkar i väggarna:crazy:
Tar ut henne först och då har hon alltid bråttom ut.

När hon kom kunde hon inte stå lugnt i gången men det har blivit bättre. Var tunn och omusklad och sned i ryggen (är under behandling). Nu är hon mycket bättre i hullet och även i musklerna även om det är mycket kvar.

Men hon rids inte heller (ont i ryggen). Men vi jobbar med annat, vänja henne vid läskiga saker, gå promenader, tömköra osv.

Men hon stressar ändå lätt upp sig och man får inte tappa humöret för då blir hon sjövild. Vilket jag tyvärr gör allt för lätt:o Jobbar på det.

Är det nåt hon ogillar så visar hon tänderna och blir skitsur.
Så det där med att skicka en förfrågan i 14 ex till ett sto stämmer klockrent på henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen är så stressad

Usch trist det där med stressiga hästar, har en själv :(

Därför lånar jag tråden och ber alla se hit!

Idag vart mitt sto panikslagen som vanligt i stallgången då hästkompisen försvann, hon nästan satte sig på baken.
Det läbbiga är att hon började skaka.. som om det vore något elepilepsianfall ne men något sånt!
Halsen vibbrera som en tvättmaskin.
Självklart vart jag rädd och började massera där.
Såg jag inte i syne vart det bättre men kom tillbaka.

Gick ut med henne så hon fick se hästarna, hon var fortfarande stirrig med skakandet försvann.
Det var inte något rädsla-skakeri.. det här var något annat..uscha..

något förslag på vad det kan vara???
 
Sv: Hästen är så stressad

Tar bort detta inlägg som krävs vara längre än bara orden raderad* ;)
 
Sv: Hästen är så stressad

Ja¨jag tror också vi har samma häst. Har din också varit travtränad?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 218
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp