Hästen är rädd för andra hästar, hur göra på träning?

SmultronSorbet

Trådstartare
Nu har jag efter x antal gånger på träning börjat få nog, jag rider en liten welsh cob på 154 cm. Han är en känslig individ som lätt blir spänd och stressar upp sig, sedan är han rent ut sagt livrädd för andra hästar. Kommer det ens närmare än 4 meter så stryks öronen bakåt och han spänner sig och är beredd på att fly. Nu har jag haft tur men i förra veckan så fick min häst nog då en häst som stod 3 meter bort i hans tycke kom för nära så han strök öronen bakåt och gjorde utfall.
Den andra ryttaren började förstås skrika och gorma och sedan så fortsatte denna när vi red fram att rida upp i rumpan på min häst som fick panik och försökte sticka.
Alltså satt jag där med en häst som var rent ut sagt panikslagen och började stressa upp sig, han blir att se att ut men det knns i honom hur obehagligt han tycker det är.
Jag har sagt hur många gånger som helst att de ska hålla avstånd, men icke. De verkar inte lära sig heller.
Har funderat på att börja sätta en röd rosett i hans svans, så att de håller avstånd.
Han brukar måtta att sparka men träffar aldrig.
undrar om ni på buke har några tips och ge? :/
 
Sätt röd rosett i svansen så har du varnat.
Tyvärr är det många som inte har vett att hålla avstånd, man får göra vad man kan..

Ja, jag tycker att folk borde inse, det är samma ridande varje gång. Tycker att de borde komma ihåg det,
det förstör ju för mig och hästen. Han blir ju tittig och stressig resten av passet.
Jag försöker hålla avståndet, men det blir svårt när alla ska försöka rida upp i rumpan på honom.
Har inte haft rosett för inte tyckt att det ska behövas.
Om jag berättat att han blir stressad och rädd och kan sparkas, är det då mitt fel om han försöker vända om och göra utfall/sparkar emot en annan häst som kommer för nära?:/

Jag som ryttare ska ju inte behöva tillrättavisa honom för att han blir rädd. Det känns inte rätt. :/
 
Om han är rädd så tror jag faktiskt att ni behöver öva mer!
Samla ihop ett gäng vettiga människor med coola hästar och rid ihop.
Se till att alla har koll på dig och var du är även om dom gör sina egna grejor.
Sen rider ni närmre och närmre varandra och flippar han ut så får ni ju backa ett steg och börja om.
Det finns ju individer som alltid är känsligare än andra men man brukar kunna öva bort det värsta.

Det blir ju ingen vettig ridning om han springer omkring och stressar och sparkar och det är inte kul om han skulle lyckas träffa någon med en spark oavsett vems felet är.

Ha alltid röd rosett.
 
@Kallebus Det är det som är problemet, han tillåter inga hästar att komma nära, oavsett om det är ridskolahästarna som han går med eller privathästar.
Han är ju väldigt känslig, dessutom låg i rang i hagen och blir hackad på. Han är lugnare med mig än med andra som rider.
Vet att alla kommer säga att rosetten inte behövs.
Men det behövs ju tydligen. :/.
Han är inte beroende av andra hästar heller, han är dessutom ljudkänslig.
Vad ska jag göra om han sparkar eller försöker?
Jag brukar bara andas lungt, klappa honom/klia på manken. Då åker öronen fram och han slappnar av. Gör jag fel genom att klappa honom eller?
 
@Kallebus Det är det som är problemet, han tillåter inga hästar att komma nära, oavsett om det är ridskolahästarna som han går med eller privathästar.
Han är ju väldigt känslig, dessutom låg i rang i hagen och blir hackad på. Han är lugnare med mig än med andra som rider.
Vet att alla kommer säga att rosetten inte behövs.
Men det behövs ju tydligen. :/.
Han är inte beroende av andra hästar heller, han är dessutom ljudkänslig.
Vad ska jag göra om han sparkar eller försöker?
Jag brukar bara andas lungt, klappa honom/klia på manken. Då åker öronen fram och han slappnar av. Gör jag fel genom att klappa honom eller?

Generelltbrukar jag låta såna hästar "jaga" andra. Dvs jag rider efter andra för att hästen ska börja lära sig vara nära utan att den känner sig trängd.
När det funkar kan man rida möten med lite mer avstånd.

Jag tycker inte du bör klappa hästen då den sparkar. Det blir ju lite överdrivet att berömma den för att den slåss. För det är vad du gör då.
Det är en grej att man är rädd. Att slåss behöver man inte göra.
Man måste se till att en sån häst inte känner sig så trängd att den behöver slåss. Är det någon som rider helt idiotnära så hästen slår av rädsla får man nog bara ignorera det i ett sånt här skede. Men klappa och dutta inte. Dels blir det beröm. Och dels visar du att det faktiskt var något läskigt och konstigt.
Bara ignorera och rid vidare. Fokusera på att hästen ska göra den övning ni håller på med etc.
 
@tuaphua Det är rätt, har själv insett att jag gjort fel. Så kommer inte fortsätta med det nu, känns ju idiotiskt. Jag vill att beteendet ska bli mindre tydligt och inte att det förvärras.
Imorgon blir det jag som sätter en röd rosett i svansen, sedan så får jag väl påpeka att de inte ska komma för nära.
Det är ju trist om våra träningar som vi ändå betalar väldigt mycket för ska bli förstörda för att vi inte kan rida ordentligt utan att behöva avbryta alla övningar och rida åt sidan för att hästen får panik.

Förra veckan var det även en som red en häst denne inte klarar av, gubben är helschysst men han for runt som ett yrväder och hans häst och min avskyr varandra, slutade med att de nästan red på oss, så då vart det lite smått kaos. Har sagt 10 gånger åt denne att inte rida för nära, men det ändrar ingenting.:banghead:

Har planerat att tävla i slutet av Februari med honom, undrar om det går att få vara inne på banan/Collecting ensam?:meh:
 
@tuaphua Det är rätt, har själv insett att jag gjort fel. Så kommer inte fortsätta med det nu, känns ju idiotiskt. Jag vill att beteendet ska bli mindre tydligt och inte att det förvärras.
Imorgon blir det jag som sätter en röd rosett i svansen, sedan så får jag väl påpeka att de inte ska komma för nära.
Det är ju trist om våra träningar som vi ändå betalar väldigt mycket för ska bli förstörda för att vi inte kan rida ordentligt utan att behöva avbryta alla övningar och rida åt sidan för att hästen får panik.

Förra veckan var det även en som red en häst denne inte klarar av, gubben är helschysst men han for runt som ett yrväder och hans häst och min avskyr varandra, slutade med att de nästan red på oss, så då vart det lite smått kaos. Har sagt 10 gånger åt denne att inte rida för nära, men det ändrar ingenting.:banghead:

Har planerat att tävla i slutet av Februari med honom, undrar om det går att få vara inne på banan/Collecting ensam?:meh:
Jag skulle oroa mig mer för framridningen. Har också en häst som är lite mötesskygg, inget extremt men det är ovant för henne att ha andra hästar tight inpå men ändå lyssna mer på ryttaren än ev hästspråk. Tror det är en träningsgrej, utsätta hästen för det läskiga men inte göra en grej av det öht.
 
@Cherarriduracell Exakt det också, framhoppning/framridning kommer vara det mest riskfyllda. På tävling så är det ganska många som inte har koll på sina egna hästar eller var de nu är. Dessutom så borde man få ta körkort för att få rida på framridningen ibland :p.
 
min häst är/var tidigare ganska skygg/sur mot hästar som kom nära henne, lösningen för henne var att rida tättt efter en annan, dvs hon jagar och blir inte jagad. hon avskyr fortfarande då hon blir omsprungen och kan kicka om hon känner sig trängd, men låter man henne sköta sig själv och gå näst längst fram så är det inga problem att rida i en grupp om 20 hästar i full galopp. kickar bara då hon tycker att jag är jobbig (t ex om man försöker driva henne framåt då hästen före fått motorstopp). men hon kickar aldrig mot andra hästar (om de inte gjort ngt för att förtjäna det dvs).

på framridning så skrittar vi helst fram själva utanför banan, så att det bara är snabb kontroll av gas och broms på framridningen och sen tar vi resten på framhoppningen där det är mindre hästar oftast.
 
@Buck Brukar låta honom vara bakom som du/ni sagt i tråden, men han blir fortfarande lika arg/rädd. Igår så försökte han jaga en av hästarna när jag satt på. Tror det är skräck blandat med ilska emot de andra hästarna. Ikväll ska jag rida med rosett i svansen, så kanske vi slipper bli överridna.
Ska i varje fall se till att jag håller mig på min kant, är ju lite rörigare på hoppträningen då man får rida i båda varven på framridningen.
Han litar i varje fall på mig mera nu, när jag ridit honom mera. Så han kunde slappna av igår, jogga igenom kroppen och frusta. :D
Så känner att det är ett framsteg i varje fall. :D
 
Vad säger din tränare då?
Mina tränare har alltid varit noga med att hjälpa till så att alla får en bra och fungerande framridning.
Fungerar inte framridningen så att man har en varm,lydig, lösgjord och avslappnad häst så blir det ingen större kvalitet på hoppträningen heller.

När min häst var yngre så fick alla ställa sig i mitten när jag galopperade honom första varven eftersom han bockade helt galet mycket och jag hade fullt upp med att hålla mig kvar :D
Han fick inte komma ut på en tävlingsplats förrän vi hade hittat en metod att hålla honom lite mer på jorden!
 
@Buck Brukar låta honom vara bakom som du/ni sagt i tråden, men han blir fortfarande lika arg/rädd. Igår så försökte han jaga en av hästarna när jag satt på. Tror det är skräck blandat med ilska emot de andra hästarna. Ikväll ska jag rida med rosett i svansen, så kanske vi slipper bli överridna.
Ska i varje fall se till att jag håller mig på min kant, är ju lite rörigare på hoppträningen då man får rida i båda varven på framridningen.
Han litar i varje fall på mig mera nu, när jag ridit honom mera. Så han kunde slappna av igår, jogga igenom kroppen och frusta. :D
Så känner att det är ett framsteg i varje fall. :D
Men om folk är så j#kligt ignoranta mot er på träning, varför tränar du med dem? Hade hellre lagt pengar på att rida i en mindre grupp med vettigt folk och en tränare som ser till allas behov än att behöva ägna 99% av träningen åt att lugna en stressad och rädd häst.
 
Idag så gick det mycket bättre, alla var förstående då jag än en gång förklarade läget med hästen. Fick allt utrymme jag behövde och han kunde till och med stå bredvid sin "ärkefiende" i 3 sekunder utan att någon av oss tänkte på det (ryttarna alltså).
Han var helt enkelt jätteduktig. Inget stressande bara glad och lite trött i fötterna. Men som sagt, riktigt duktig var han :)
 
@SmultronSorbet Säg att han är en hingst så håller folk sig undan ;) Skämt åsido... det är jäkligt irriterande att folk inte kan hålla avstånd när man förklarat för dem varför. Skönt att det gick bra igår.
Däremot skulle jag låta bli att tävla tills dess att det fungerar på hemmaplan. Folk på tävling (och speciellt hoppning där det blir trångt) har ofta inte så bra koll på framridningarna, och de känner ju inte till din häst. Även om den har en röd rosett så brukar man generellt inte räkna med att hästen gör utfall om man håller sig 4m ifrån. Jag tänker att hästen inte kommer uppleva tävlingen som nåt roligt, det är nog bättre om ni väntar med det tills han blivit trygg med andra hästar på hemmaplan.
 
@stjarnfrugt Hahaha, eller hur. Dock så spricker den "myten" ganska snabbt då han är väldigt smal och så "ohingstig" som man kan bli :p.
Jag håller med om att det är en dum idé att åka ut och tävla förens det här fungerar, dock som tycker min tränare (som är otroligt kompetent) att jag/vi borde komma ut och tävla snart då vi gör klockrena rundor ihop nu på träning. Så jag har börjat planera lite smått för att starta den 22/2 på klubben på en Pay and Jump. Blir lite tävlings känsla men i samma ridhus så han behöver inte byta miljö.
:)
Om det blir värre nästa tisdag så tävlar jag inte, är det bättre så tävlar vi. Det får ridpassen nästa vecka avgöra :D.
 
Är det en hemmatävling och dessutom på klubbnivå så är ju saken i en helt annan dager. Då är det väl bara att köra på din plan :)
 
@stjarnfrugt Det kommer ju ryttare utifrån också förstås, privathästar men oftast så håller de reda på sina hästar. Dessutom så tror jag de tyvärr kommer få lära sig snabbt att de inte ska komma nära Libertys bakdel:o.
Men ska självklart sätta dit rosett:up:.

Byta miljö blir ett annat problem senare, han blir ju helt "knasig" när han tävlar på klubben. :D
 
Nu har jag inte lusläst alla svar @SmultronSorbet men eftersom du verkar rida med en del människor utan hänsyn så måste du träna din häst för att det ska vara säkert. Jag skulle aldrig våga lita på att andra har koll för att min häst är på ett särskilt sätt. Jag måste träna och utsätta in häst för det jobbiga och visa att det inte är farligt.

Sätt hästen i arbete när den reagerar på andra, fyra meter är ju jättelångt avstånd. Få den att flytta fokus från det jobbiga till det du vill göra. Efter ett tag kommer den att inse att när den krånglar får den arbeta och att det kan vara trevligt med en paus ibland. När den inser att det blir arbete kommer den att reagera på närmare håll och inser samtidigt att andra hästar inte är något att bry sig om.

Jag är van vid att det inte är några problem på framridningar eller tävlingar att rida nära (jag rider klasser där man måste rida om de andra ekipagen och man blir diskad om man rider en cirkel eller vänder över ridbanan). Att ryttaren inte gör någon stor sak av hästens reaktion utan fortsätter med det som var tänkt brukar också hjälpa, står man stilla är det arbete som gäller.

Oavsett är det träning som gäller och det kommer att ge med sig :)
 
@Cilva Jag rider honom alltid till arbete, ser till att han är sysselsatt och inte ska fundera på annat än den uppgift jag ger honom, får han chans att tänka själv så blir det sällan bra då han är så pass känslig och lättstressad. Vet att 4 meter är jättelångt men han är som sagt fånig, det beror nog till stor del till att han är en av "hackkycklingarna" i hagen och är väldigt lättstressad och spänd av sig.

Förstår precis vad du menar med det du skriver Cilva, var själv likadant för mig tidigare innan jag började rida honom. Nu håller jag långt avstånd för jag vet själv hur jobbigt det är. Vi arbetar nu på att få honom avslappnad och sluta fokusera och tänka på andra hästar, han har blivit lite bättre. Men det handlar också om att han och jag ska arbeta ihop oss också som ett team.:)

Som du säger träning ger färdighet :D.
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: MiniLi
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 187
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp