hästen är på djursjukhus.

C

cerrox

hästen min blev akut dålig i lördags kväll. han fick plötsligt väldigt hög feber, över 41 grader, va hängig, slö, stel, ovillig att röra sej, ville inte gärna äta. så i samråd med veterinär åkte vi in akut till djursjukhuset. där togs endel prover & först idag fick vi svaret & diagnosen är en kraftig infektion av erlichia. :( så nu ska han stå där på djursjukhuset i 7 hela dagar & bli behandlad för detta.

det jag undrar är hur & med vad dom behandlar honom? är det säkert att han blir bra direkt efter denna behandligen? kan erlichia komma tillbaka igen efter behandlingen? vad ska jag tänka på när han har kommit hem? mm... jag är ju så orolig över min bäbis. :( så jag skulle gärna vilja veta så mycket som möjligt om erlichia. någon kanske har eller har haft en häst som vart infekterad av erlichia? vore intressant att höra om det.

tacksam för svar. :bow: / från en mycket orolig matte :cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästen är på djursjukhus.

usch ja, det är verkligen jobbigt med dåliga hästar. :(

tack för den tråden. men finns det något man kan göra för att minska risken att dom blir smittade av erlichia?

Tyvärr finns ju inget vaccin, men nåt som hjälper bra mot att hålla fästingarna borta är Switch. Har det på min pålla under betessäsongen och det är minimalt med fästingar som sätter sig på henne. I år har hon inte haft en enda. Förra sommaren tog jag bort 5 st på 3 månader mot 2-3 om DAGEN(!) då hon INTE hade Switch på sig.
Annars vet jag inte, vitlök fungerar INTE på min iaf!

Lycka till med din häst, han är säkert som ny snart. Febern brukar ge med sig på nåt dygn när behandling har satts in (ett preparat som heter engemycin).

Mvh Petra

tråkigt att det inte finns något vaccin mot det. men jag använder switch också, men tydligen har inte det fungerat alls. :( grejjen är ju att han inte har haft EN ENDA fästing heller, som jag har sett då, men har ändå blivit smittad. vitlök har jag däremot inte provat att ge. det kanske vore något??

hästen kom hem igår. lite omtumlad & trött, men annars ganska ok. hur har ni gjort med era erlichia hästar efteråt? har ni tagit om proverna igen? jag ska tydligen ta om proverna om 10 dagar. nu ska han ha minst 3 veckors konvalecens. sen får ju dom nya proverna svara för hur vi ska gå vidare med honom osv. men varför tar man ett nytt prov så snart efter? berätta gärna hur ni har gjort med era hästar efter erlichia behandlingen.

Vad tråkigt och hemskt! vet tyvärr ingenting om erlichia. men det blir nog bra

Vitlök sägs hålla fästingar och annat skit som bits borta, men på min hjälper det inte som sagt.Dom tycker om henne lika mycket i alla fall :devil:

Att han är trött får du nog räkna med ett tag, det är ju ändå en infektionssjukdom han han haft.
En kompis häst hade samma symptom som din och behandlades för 4 veckor sedan.Han var trött och hängig ett par veckor efter behandlingen, sen blev han som ny igen :)
Min häst gick ju länge med sin infektion innan hon fick behandling (hennes historia finns i tråden jag länkade till), och på henne satte det sig i alla leder. För henne tog det ca ett år efter avslutad behandling innan hon var ok igen, det gick väldigt upp och ner. Stel och ovillig till att röra sig vissa dagar, tipptop andra dagar. Så i nästan ett års tid så gick jag bara promenader med henne, och tömkörde de perioder hon var fräsch. Vissa dagar fick hon stå helt, när hon visade att hon inte ville.
Jag red igång henne i okt-04, och peppar peppar så fungerar det alldeles utmärkt! Har dock tagit det väldigt försiktigt, skrittade 4 månader innan jag började lägga in lite trav och senare galopp. Och jag rider fortfarande ytterst sparsamt på böjda spår. Rider mycket i skogen som jag anser är bästa stället att bygga upp förlorade muskler på ;) Och jag tömkör fortfarande en hel del, 2-3 ggr/vecka.
Så återhämtningstiden varierar, men i och med att din fick behandling såpass fort, borde ni inte få lika långdragna följdproblem som vi fick.
Jag håller tummarna för det i alla fall!

På min togs inget parprov. Jag bad aldrig om det heller (fick tjata mig till att få första blodprovet taget, och senare för att få henne behandlad), och i och med att hältorna och det ryggonda försvann några dagar efter behandlingen så nöjde jag mig så.
Jag vet varför man tar parprov, men är ingen höjdare på att förklara :o , därför lägger jag in en länk där du kan läsa om det:

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=565

Hoppas din pålle piggnar på sig snart!

/Petra

tack tack för tummarna & allt. ;)

jag kan ju prova vitlök iallafall, får se om det fungerar.

jo, han är verkligen fortfarande jätte trött & så, men det är ju inte så konstigt egentligen. jag har honom inne på nätterna nu, han får gå i en gräs hage själv på dagarna & han är så lugn så. jag vet inte om man 'vågar' släppa ut honom på betet ännu tillsammans med dom andra hästarna?? han kanske inte orkar med det??

är det 10-14 dagar det ska vara mellan det första & det andra provet?? eller räknar man från sista behandlings dag & 10-14 dagar framåt??

vad jobbigt du & din häst hade. men tur att det går framåt nu.

tack för länken, då förstår jag, tror jag iallafall. :D

Som jag uppfattar det tar man andra provet minst 10 dagar från det att man tagit första blodprovet. Men jag kan ha fel. För rent logiskt så tycker jag att det borde vara 10 dagar efter själva behandlingen?
Nån annan kanske som vet?

Jag skulle fortsatt att ha hästen inne på nätterna tills han är pigg nog. Hur är det ute på betet, är det lugnt? Du kanske kan prova att släppa honom där om det inte går alltför vilt till där, och se om han orkar. Annars verkar det ju funka att ha han själv i egen hage också, men kanske kul med lite kompisar?

Min kompis häst som precis blev behandlad gick på bete som vanligt, men å andra sidan så går bara en häst till där och dom är väldigt lugna tillsammans...

Någon som vet vad B/E-proverna kostar?

Jag betalade 100:- för själva blodprovstagningen , men det varierar ju beroende på veterinär säkerligen.
Sen kostade själva analysen som SVA gör ca 400:- om jag inte minns fel. Men nånstans där..

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 481
Senast: Ela
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar