Hästen anfaller! Vad göra?

M

Mariika

Har en foderhäst sedan 3 månader, och ni som läst mina tidigare trådar vet att jag har haft lite olika problem med denna "lite" bestämda dam.

Det största problemet just nu är att hon har tendeser att anfalla när hon är på det humöret .
Hon anfaller då alla som befinner sig i hagen. Mig har hon gått lös på 2-3 gånger, sista gången blev väldigt läskig. Hon kom rusande mot mig och vände bakdelen till och försökte sparka mig med bakbenen! och det var inga tomma hotelser, utan hennes syfte var att träffa!

De gånger som hon har anfallit har varit om man inte klappar henne om man går in i hagen, (hon brukar alltid komma fram och om man inte gör som hon vill så fräser hon till eller vad man ska kalla det). utan går fram till den andra hästen först, eller på annat sätt ignorerar henne. En person klappade med händerna en gång för att få hennes uppmärksamhet, hon svarade då med att lägga bak öronen och attackera.

Hon har inte varit någon ängel mot hagkompisen heller. Varje gång jag varit ute med kompisen och ska släppa ut henne i hagen igen så kommer hon alltid framrusande och väntar på att jag ska öppna och släppa in den andra. Hon står då beredd att sparka henne.
Jag har då blivit så arg på henne att jag kastat grimmskaftet eller dyl. på henne (kanske inte bästa metoden, men... ) så att den andra hästen ska kunna springa iväg i hagen utan att bli sparkad.

Hur tusan ska jag få henne att sluta anfalla???!

Sv: Hästen anfaller! Vad göra?

Ledarskapsövningar! Mycket av andledningen till att hon anfaller dig är nog att hon inte ser dig som ledare. En häst ger sig aldrig på sin ledare. Hur är hon att hantera för övrigt? Är hon bara ilsken i hagen eller är hon sur i stallet och när du arbetar henne också? Om det bara är i hagen så kan det ju vara så att hon känner att hennes "revir" är hotat när du eller en annan häst kommer in och medvetet söker kontakt med henne och hennes uppmärksamhet. Hur reagerar hon om du bara går in i hagen och bara står där och tittar rakt fram? Kommer hon rusande eller bryr hon sig inte om dig?

I mina öron låter det som att hon vaktar sin hage och eventuelt ser andra hästar och människor som inkräcktare och helt enkelt försöker försvara sitt eget lilla område.

Rekomenderar att du över ledarskapsövningar regelbundet.

Jag har inte läst dina tidigare inlägg, så helheten har jag inte.

Jag köpte en gång ett russ som visade sig anfalla folk både i stallet och i hagen. Jag tog då med mig ett spö in i boxen och när han kom sättande fick han stryk. Han hotade mig aldrig efter det. Däremot fortsatte han anfalla alla andra. Han älskade att flyga på folk och bita dem i ryggen när de gick genom hagen.

Den här hästen hade blivit hanterad av barn som unghäst. Han hade ingen respekt för människor i allmänhet.

Efter ett tag hade jag inga problem att hantera honom, men vad hjälpte det när han stod i ett kollektivstall. Vi slaktade honom efter ett halvår.

Borka skrev:
Jag köpte en gång ett russ som visade sig anfalla folk både i stallet och i hagen. Jag tog då med mig ett spö in i boxen och när han kom sättande fick han stryk.
angst_2.gif
:eek: :eek:
angst_2.gif

2 tips: prata med ägaren. H*n borde ju ha erfarenhet och särskilt om de påstått att det är en snäll häst så borde dom kommit på något knep att undvika hästens vrede. Annars kan det iaf vara bra att påpeka det och fråga h*n vad du ska/får göra åt det. Inte så kul för ägaren om du experimenterar själv och hästen blir mer aggressiv.

Andra tipset är att vissa hästar blir otroligt annorlunda hanteringsmässigt beroende på vilka som hanterar och hagkompisarna.
Min häst t ex var väldigt jobbig ibland när han stod med en ranglåg häst som han kunde köra med. Eftersom han själv inte är så värst ranghög så tror jag inte han pallade pressen. Det sägs (har inte sett det själv) att han flygit på en människa, men eftersom han var hästrädd kan det lika gärna ha varit att hästen kom springandes och ville hälsa men blev sur på hagkompisen och la bak öronen. Han har iaf hotat att sparka då och då och varit allmänt riktigt sur.

Sen bytte vi stallplats och jag vet itne om det har med det att göra eller för att han var iväg på tillridning emellan men sen dess har han varit MYCKET snällare att hantera. Har hittills aldrig hotat att sparka eller bita (utom om man drar gjorden för okänsligt men det kan jag acceptera) utan tvärtom så är det tjejer på 12 och 14 år som sköter om honom och han är snäll som en hund.
Så - kanske värt att testa med en ny hagkompis om det finns möjlighet?

Gnist skrev:
Varför har du sådana gubbar???

Om en häst försöker flyga på en häst som anser sig vara högre i rang (i detta fall en människa) så får den stryk. Så enkelt är det!

Jag personligen anser inte att misshandel av ett djur, är rätt sätt att lära den att respektera människor..... Visst den slutar med sitt beteende mot den som spöade skiten ur den, men blir än värre mot andra och blir definitivt mer opålitlig/lömsk överlag..

Borka skrev ju själv

" Däremot fortsatte han anfalla alla andra. Han älskade att flyga på folk och bita dem i ryggen när de gick genom hagen."

Alltså hjälpte det ju INTE att misshandla hästen till att respektera människan.....

Senast ändrad:

Ja, så länge man har logik och konsekvens i det man gör. Att slå en häst "för säkerhets skull" om man vet att den är opålitlig och den gör något hotfullt, då tyder det på osäkerhet vilket absolut inte hjälper. Om man gör som hästar - inte låter en häst kliva rätt på människan och inte låter den komma för nära om den är aggressiv (och skulle den mot förmodan attackera så "säger man ifrån") MEN man sätter först tydliga gränser och varnar att - gör du så händer det - innan man spöar upp hästen.

Något riktigt lågt däremot tycker jag är att spöa hästen i dess egen box. Där tycker jag regeln gäller att hålla den undan, går man självmant fram till hästen kan den ju faktiskt känna sej hotad och inträngd och i ett sånt läge har den anledning att attackera. Gå INTE nära en häst som är i ett trängt läge om du märker att den är "arg" eller på hugget. Då har man dragit på sej det själv.

Det är en helt annan sak om hästen är lös i en hage och går till anfall eftersom man då kan driva bort den och hålla den på säkert avstånd + att hästen känner sej fri och inte har samma anedning till att gå på människor. Skulle man behöva slå hästen i det läget blir det inte misshandelsvarning på samma sätt eftersom den KAN gå undan.

Totola skrev:
Något riktigt lågt däremot tycker jag är att spöa hästen i dess egen box.

Tycker du alltså att en häst får bete sig hur som heslt i boxen utan att bli tillsagd?

Sedan kan jag ju förklara att när jag spöar upp en häst, står jag inte och slår halvt ihjäl hästen. ETT rapp, hotfullt kroppsspråk och arg röst är nog för att förklara för hästen att jag menar allvar och att han gått alldeles för långt. En häst som anfaller är inte bara livsfarlig. Det är heller ingen lycklig häst. Den är osäker i sin roll gentemot människan och litar helt uppenbart inte på att människan är stark nog att ha ledarskapet. Alla hästar vill ha en stark och trygg ledare.

Jag tolererar inte att en häst hotar mig. Tack och lov har det ytterst sällan hänt. Om en häst hotar är det ju ett tydligt bevis på att hästen vare sig litar eller respekterar mig. En häst får visa missnöje men inte hota.

En gång fick jag en livrädd häst i träning. Hon slogs för sitt liv när man kom nära, både sparkade och högg. Naturligtvis klådde jag inte upp den hästen. Där gällde det bara att vara lugn och klok för att övertyga henne om att jag var en värdig ledare.

Sedan finns det gamla rutinerade ponnyer som tuktar sina små ryttare med ett tjuvnyp då och då. Det är knappast något att uppmuntra, men jag ser inte det som direkt livsfarligt.

Din häst har nog inte fått någon riktig uppväxt där den fått lära sig häst språket. Att den anfaller går egentligen helt emot en hästs natur eftersom den är ett flycktdjur.

Jag skulle råda dig att ta hjälp av någon kunnig. Din häst skulle behöva ett ordentligt pass i en rundkorall. Du skulle behöva lära dig att visa att du är värd respekt och att hästen inte ska gå in i din sfär utan tillåtelse.

Kom ihåg att du kommer ingenstans med misshandel, korrigering dock är en helt annan sak som för ett otränat öga kan se ut som misshandel, det är skilnaden man ska lära sig när man hanterar hästar.

Och tänk framförallt på din säkerhet, kan du inte hantera situationen så lämna tillbaka hästen, en häst som denna mår inte heller bra psykiskt, den är säkert stressad, kan aldrig slappna av och känna sig säker...

Men ett sådant beteende går med all säkerhet att få bort bara man får rätt hjälp!=)

Gör dig av med hästen. Det finns så många underbara hästar i världen, så slösa inte bort din tid på dom dåliga.

Gnist skrev:
Jag personligen anser inte att misshandel av ett djur, är rätt sätt att lära den att respektera människor..... Visst den slutar med sitt beteende mot den som spöade skiten ur den, men blir än värre mot andra och blir definitivt mer opålitlig/lömsk överlag..

Borka skrev ju själv

" Däremot fortsatte han anfalla alla andra. Han älskade att flyga på folk och bita dem i ryggen när de gick genom hagen."

Alltså hjälpte det ju INTE att misshandla hästen till att respektera människan.....
Jag kanske förstod henne fel men jag antog att hon smällde till den när den flög på henne :confused:

Jag menade inte alla människor, jag menade principen som i en häst flock... Den ranghöge ger den ranglåge en smäll om han gör något han inte borde, inget annat... Jag menade inte att det skulle hjälpa för alla, hur ska det göra det?? Bara för att en visar sig vara ranghögre så betyder det väl inte att hästen gör sig lägst i rang....?

Jag menar inte att "bråka" med dig, jag tror att vi missförstår varandra :crazy: Jag tycker inte att man ska slå en häst såvida den inte förtjänar det...

Hoppas du förstår hur jag menar....

kenneth skrev:
Gör dig av med hästen. Det finns så många underbara hästar i världen, så slösa inte bort din tid på dom dåliga.

Jag har föreslagit detta i andra liknande trådar och fått på skallen, trevligt med en likasinnad åskikt!

Hästen låter tyvärr inte säker att hantera och du utsätter dig själv och personer i din omgivning för fara!

Sen måste man nog konstatera att en häst som beter sig på det sätt som du beskriver inte kan må bra.
Gör dig av med hästen innan någon skadas allvarligt.

Låter som en ranglåg häst som hamnat för högt upp i flocken.

kenneth skrev:

Hästen behöver väl inte vara "dålig" bara för att den anfaller. Har ni tänkt på att det inte alltid är HÄSTENS fel när något inte funkar som det ska..?

Mitt råd till dig är att försöka hitta någon som kan hjälpa dig och om det inte funkar så är nog det bästa att lämna tillbaka hästen innan det händer några olyckor.
Lycka till!
:)

Mount Never Rest skrev:
Jag kanske förstod henne fel men jag antog att hon smällde till den när den flög på henne :confused:

Jag menade inte alla människor, jag menade principen som i en häst flock... Den ranghöge ger den ranglåge en smäll om han gör något han inte borde, inget annat... Jag menade inte att det skulle hjälpa för alla, hur ska det göra det?? Bara för att en visar sig vara ranghögre så betyder det väl inte att hästen gör sig lägst i rang....?

Jag menar inte att "bråka" med dig, jag tror att vi missförstår varandra :crazy: Jag tycker inte att man ska slå en häst såvida den inte förtjänar det...

Hoppas du förstår hur jag menar....

Precis, tack! :bow:
Till Alla. Nu är det inte så att jag brukar kasta saker efter henne. Hon har ju "bara" anfallit mot mig 2-3 gånger, oftare mot hagkompisen. Nu när jag kastade grimskaftet på henne var då det stod mellan att hon fick en smäll eller att jag skulle bli träffad av hennes bakben. Eller att hagkompisen IGEN skulle bli träffad i halsen eller på annat utsatt ställe då hon hamnar i en väldigt trängd sits då jag ska försöka släppa in henne. Denna häst är av VÄLDIGT lågt rang, så min foderhäst trivs väl som fisken i vattnet, hon kan jävlas hur mycket som hellst med henne utan att hagkompisen vågar sparka tillbaka :(.

Matilda_o_Bonita skrev:
Ledarskapsövningar! Mycket av andledningen till att hon anfaller dig är nog att hon inte ser dig som ledare. En häst ger sig aldrig på sin ledare. Hur är hon att hantera för övrigt? Är hon bara ilsken i hagen eller är hon sur i stallet och när du arbetar henne också? Om det bara är i hagen så kan det ju vara så att hon känner att hennes "revir" är hotat när du eller en annan häst kommer in och medvetet söker kontakt med henne och hennes uppmärksamhet. Hur reagerar hon om du bara går in i hagen och bara står där och tittar rakt fram? Kommer hon rusande eller bryr hon sig inte om dig?

I mina öron låter det som att hon vaktar sin hage och eventuelt ser andra hästar och människor som inkräcktare och helt enkelt försöker försvara sitt eget lilla område.

Rekomenderar att du över ledarskapsövningar regelbundet.

För övrigt är hon snäll att handskas med, oftast i alla fall. Hon kan kosparka med bakbenen ibland när man ska kratsa (något som är välbekant för ägaren, det vare dock ett tag sen hon gjorde det.).
Om jag bara går in i hagen så brukar hon komma fram till en, men om jag då skulle ignorera henne och bara lämna henne utan att klappa henne så kan jag räkna med att få en sur häst efter mig, om hon känner för att leka?/jävlas :(.

Den här hästen har aldrig blivit riktigt grundriden, utan jag har börjat från grunden och arbetat mig uppåt. Hon är långt ifrån en ängel att arbeta med. hon har dock blivit MYCKET bättre sedan hon kom, men ibland om man pressar henne för mycket så svarar hon med att bocka. När hon tycker att man pressar henne för mycket kan vara om hon stannar på vägen (dålig ovana och så är hon lite nojjig av sig) och petar till henne med spöt så kan hon kicka eller dyl. Men lite protester är godkända från min sida, eftersom jag trappvis kräver lite mer av henne och hon vissa dagar inte vill arbeta, så brukar hon krångla bara för att slippa, något som hon har blivit van med, att om hon krånglar så tar det ett tag innan nån ridit henne igen. och nu arbetar jag med henne regelbundet...

Kasta in henne med en ranghög häst som kan visa henne att man inte beter sig så, ev. försöka ha hästarna i större flock om det är möjligt.

Av det jag lärt mig så attakerar inte en ranghög häst för att hålla sin possition, den får respekt utan att tracka ner på sina lägre hagkompisar. En ranghög häst håller flocken samlad, utan att "mobbas".

SessCa skrev:
Låter som en ranglåg häst som hamnat för högt upp i flocken.

Kan det bli så då??? :confused:...
För teoretiskt sett borde hagkompisen som är äldre (7år) än henne (5 år) vara i högre rang?

SessCa skrev:
Kasta in henne med en ranghög häst som kan visa henne att man inte beter sig så, ev. försöka ha hästarna i större flock om det är möjligt.

Av det jag lärt mig så attakerar inte en ranghög häst för att hålla sin possition, den får respekt utan att tracka ner på sina lägre hagkompisar. En ranghög häst håller flocken samlad, utan att "mobbas".

Jag ska faktiskt göra det. Jag brukar rida ut med en tjej som har ett stort och kraftigt HBL som vi tänkt släppa ihop. Hon tror att hon kan ge min foderhäst en omgång (som dessutom är mycket mindre). Jag hoppas bara inte min "vinner". :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur