Hästen anfaller nya hästar i hagen

Angie

Trådstartare
Känner en som har problem med en valack som anfaller nya hästar som man stoppar in i hagen, han är riktigt agressiv mot dom, anfaller och jagar dom konstant. Även fast de inte svarar imot, han jagar även föl och unghästar, även fast dom "tuggar" och visar sig jätte låga :mad:
Efter ett tag (ett par veckor) så lungnar han oftast ner sig och blir då i stället jätte snäll.. :confused:
Han har tidigare varit ranglåg, eftersom det har finnits väldigt ranghöga hästar i hagen, men nu så är det han som blivit högst i rang (de andra hästarna har flyttat) kan det vara så att han inte klarar detta nya med att vara "boss" i hagen?
De skulle försöka stoppa in ett föl (7 månaders hingst) nyss, men valacken jagade och anföll honom hela tiden, så det gick inte, fölet fick inte äta inte dricka och inte röra sig...
Vad kan man göra, någon som vet?
Hur kan man få valacken att bete sig normalt när man släpper in någon ny? :confused:

Sv: Hästen anfaller nya hästar i hagen

Såna hästar du beskriver låter man gå för sig själva eller med någon man vet den fungerar med.

En sådan råkade min häst ut för, släpp hästen ensam

Vill man chansa så kan man ju släppa ihop honom med en riktigt ranghög häst som inte bangar för att slåss. Men hur kul är det? Dessutom verkar han trivas väldigt bra med att vara högst i rang och kanske skulle bli depp om någon kom och petade ner honom. Aggressionerna kan säkert bero på att han är osäker och vill behålla sin position.

Jag skulle inte släppa in nya hästar till honom, varför bråka i onödan?

Ge Stroppy Gelding ett par veckor innan ny häst släpps in. Om inte det fungerar låt "bråkstaken" stå några dagar i ensam hage och fundera på sina synder ;) Brukar fungera 8 gånger av 10. Man kan prova att ställa pållen för sig själv flera gånger. Tycker dock inte det ska behöva ta mer än två tre gånger som mest.
Det betyder så mycket för hästar att få gå tillsammans att man bör prova ordentligt först. Det gäller också att ha tillräckligt stora hagar.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hur stor är hagen? För precis som "Rolle" säger så gäller det att ha stora hagar.

Min pålle stod innan i ett stall där vinterhagen var jätteliten och "ledaren" var en riktig tyrann! :mad: Han vallade runt min häst i princip hela dagen och min häst gjorde allting rätt dvs han flyttade sig för "tyrannen". Men eftersom hagen var så liten så kunde han ju inte flytta sig tillräckligt långt bort så att ledaren blev nöjd.

Om det inte går att ha större hagar så säger jag som andra här: låt ledaren gå själv! Eller om det finns någon annan häst som ledaren går bra ihop med så låt de två gå själva.

Hagen är stor och det finns plats att springa undan på. Valacken i fråga är en islandshäst som gått i väldigt stora flockar, både med hingstar, ston föl och unghästar och det har aldrig varit några problem alls! Dom prövade med att släppa in ett väldigt ranghögt sto i hagen för att se om det skulle lungna sig, valacken rörde inte stoet alls, tittade inte åt hennes håll, men han fortsatte att jaga den nya häsen. Nu så får han gå i en hage brevid, kan inte riskera att någon häst bryter benet, har prövat att släppa in honom efter att han har fått gå ensam ett par dagar, med det första han gör när han kommer in i hagen igen är att anfalla.. :eek:
Dumma häst! :eek:

Är det bara jag som tycker att det inte är direkt ovanligt och inte onaturligt beteende heller, att en ranghög valack inte bara accepterar en ny flock medlem helt på direkten?

Precis som med människor så går vissa individer bättre ihop med varann än andra, och vissa hästar är aggressivare än andra. Därmed kan det ta 2 dagar för en del individer och 14 dagar för andra att acceptera och bli accepterade i en ny flock.

men onaturligt beteende? : nej det tycker jag inte.

Jag tycker inte att det är ett normalt betéende att anfalla fölungar som tuggar, det är ju en skydds mekanism som fölen har, när dom tuggar så ska inte de äldre hästarna jaga dom, de visar ju sig redan så låga som dom kan.
Och visst det kan ta ett tag innan nya hästar kommer in i flocken, och det kan förekomma bråk och stök ett tag, men inte på det här viset!! Valacken går ju typ in för att döda den andra hästen(inte riktigt men nästan), han anfallet med sänkt huvud, öronen slickade bakåt, kommer som en oljad torped och bara tok jagar den andra stackarn , och passar på att bita hårt och mycket där han kommer åt..

Jo visst, det låter ju som han är "extra" aggressiv. Men det är fortfarande vanligt att hingstar jagar särskilt fölungar - i det vilda dödar de fölungar som inte är deras egna.

Nä men det gör dom väl inte... Har jag aldrig hört förut. Däremot att ston kan kasta föl när det kommer en ny hingst.

En hingst kan inte veta till 100% att det är hans eller någon annans fölunge...

Det har jag inte heller hört. Lejonhannar gör det men inte hingstar. Jag känner hästen som det här handlar om. Han är kastrerad som åring och har aldrig förut visat sådaná här tendenser. Har alltid varit ranglåg. Beteendet började när han helt plötsligt vart högst i rang. Han måste ha fått en knäpp. Han går nu själv tills vidare.

I regel uppför sig ranglåga hästar som den när dom "kommer upp" i rang. Denne har dessutom inte fixat sin höga rang naturligt(när de andra hästarna har flyttat). Eftersom han har tidigare varit ranglåg, så har han troligen själv fått samma behandling tidigar och präglats av den, och nu gör han som han lärt sig......Å det blir då galet. Att de andra hästarna backar blir oxå naturligt eftersom dom är "nya" i hagen och han har gått där tidigar. Det krävs en ganska tuff individ som vågar sätta honom på plats, vilket en unghäst aldrig skulle våga.
Skönt, pga skaderisken, att ni har möjlighet att ha honom själv.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 581
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar