Hästbrist på polisrytteriet i Stockholm – en avelsfråga

Polisrytteriet uttrycker nu en oro om att tillgången på hästar som är lämpliga för tjänst är låg. Man ser en trend i att de hästar som föds upp idag avlas på allt mer blod och tävlingsegenskaper, medan polisen söker hästar med lugnare och tryggare temperament.

Ja det är väl ingen dum idé
Måste det vara varmblod egentligen
Ett par stadiga ardenrar har nog en lugnande inverkan :)

Här i Gbg har de som sagt ett par shire. De ska ju leva upp till de andra kraven också, inte bara vara stadiga. Både ardenner och kallblodstravare är väl generellt inte höga nog (minst 165), och ridbarheten hos ardenner är väl inte heller direkt prioriterad?

Om jag mins rätt hade polisen en skimmel under göteborgskravalerna, när en häst sticker ut på det sättet var det lättare för demonstranterna attackera en häst. Jämfört om alla är bruna. Därför ändrade de kraven till att hästarna ska vara brun, fux tror jag också är okej?

Här i Gbg har de som sagt ett par shire. De ska ju leva upp till de andra kraven också, inte bara vara stadiga. Både ardenner och kallblodstravare är väl generellt inte höga nog (minst 165), och ridbarheten hos ardenner är väl inte heller direkt prioriterad?
Varför måste de vara mer än 165 cm? Finns säkert en jättebra anledning men jag visste inte att det var ett krav
Angående ridbarheten har jag själv aldrig ridit ardenner men visst finns det en som heter Torsten och går medelsvår dressyr?
Vissa ridskolor samarbetar väl med uppfödare för att få fram lämpliga ridskolehästar kanske polisrytteriet kunde titta på något liknande?

Varför måste de vara mer än 165 cm? Finns säkert en jättebra anledning men jag visste inte att det var ett krav
Angående ridbarheten har jag själv aldrig ridit ardenner men visst finns det en som heter Torsten och går medelsvår dressyr?
Vissa ridskolor samarbetar väl med uppfödare för att få fram lämpliga ridskolehästar kanske polisrytteriet kunde titta på något liknande?
Jag tror det handlar om att det är lättare att vara kaxig om du stöter på en häst på 155 än en på 165. Ska du mota folkmassor lär storlek ha en rätt stor betydelse.

Viktfråga också säkert. All extra utrustning en polis har på sig väger över 20 kg. Sen sitter de på sina hästar många timmar när det är kommenderingar. Men nog tror jag en liten men stadig och bred ardenner har lika stor respekt med sig som ett högbent swb. Är nog mest så att det är vana och hävd de nästan bara har swb. Tog ju ett bra tag innan de övergav att alla tjänstehundar skulle vara schäfrar. Minns när jag började på.polisen då fanns någon enstaka malle och rottis förutom narkhundarna som hade mer spridning på raserna.

Jag tror det handlar om att det är lättare att vara kaxig om du stöter på en häst på 155 än en på 165. Ska du mota folkmassor lär storlek ha en rätt stor betydelse.

Det är också meningen att ryttaren ska vara en bit över omgivningen för att få bra överblick. Och att hästarna inte ska avvika allt för mycket från varandra.
Viktfråga också säkert. All extra utrustning en polis har på sig väger över 20 kg. Sen sitter de på sina hästar många timmar när det är kommenderingar. Men nog tror jag en liten men stadig och bred ardenner har lika stor respekt med sig som ett högbent swb. Är nog mest så att det är vana och hävd de nästan bara har swb. Tog ju ett bra tag innan de övergav att alla tjänstehundar skulle vara schäfrar. Minns när jag började på.polisen då fanns någon enstaka malle och rottis förutom narkhundarna som hade mer spridning på raserna.

Det är alla möjliga varmblodsraser när jag tittar i hästlistorna? :confused: Jag tycker väl att det är rätt rimligt att man i första hand väljer ridhästraser när man ska rida dem många timmar om dagen. För egen del skulle mina höfter haverera fullständigt av att sitta på en ardenner ens en timme om dagen.

Lite utanför trådens ämne, men Torsten lever tyvärr inte längre.

Jag skulle gärna se fler arbetshästar i samhället
Jag blir lugn av att se dom :)
Sen kanske de inte är lämpliga som just polishästar
Finns det inte en nordsvensk i Malmö som hämtar sopor :confused:

Jag skulle gärna se fler arbetshästar i samhället
Jag blir lugn av att se dom :)
Sen kanske de inte är lämpliga som just polishästar
Finns det inte en nordsvensk i Malmö som hämtar sopor :confused:
Jo, och i Jönköping.

KL

NSV är inte sävliga, eller extremt breda. Däremot stabila i temperamentet.
Inte heller är de särskilt "låga" i mankhöjd, samtidigt som de är väldigt viktbärande.

De användes mycket under 1900-talet inom den svenska militären.
Det finns manskapssadlar som byggdes särskilt för NSV.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 861
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka