Klaralg03

Trådstartare
Hej!
Jag ska eventuellt få hem en foderhäst, hästen är 1,56-1,58cm hög och ska isåfall stå i våran kompis stall. Boxen isåfall är 3x3 m.

Är boxen förliten? Hon kommer gå i bra hagar och med bra kompisar, samt stallet har extremt bra vägar med havet 10 min ifrån oss, paddock och tränare på gården. Är detta ett bra stall eller ska jag välja ett annat stall där boxarna är 4x4 men hagarna skitkassa, uterittsvägaran är knappt ridbana och finns enbart asfalt. Träningsmöjligheterna är även där dåliga, jag trivs heller inte i stallet.

Vad hade ni valt? Är lite kliven då hon kommer tillbringa så många rimmar i boxen och rädd att det blir för litet. Tack! :D

Hej!
Jag ska eventuellt få hem en foderhäst, hästen är 1,56-1,58cm hög och ska isåfall stå i våran kompis stall. Boxen isåfall är 3x3 m.

Är boxen förliten? Hon kommer gå i bra hagar och med bra kompisar, samt stallet har extremt bra vägar med havet 10 min ifrån oss, paddock och tränare på gården. Är detta ett bra stall eller ska jag välja ett annat stall där boxarna är 4x4 men hagarna skitkassa, uterittsvägaran är knappt ridbana och finns enbart asfalt. Träningsmöjligheterna är även där dåliga, jag trivs heller inte i stallet.

Vad hade ni valt? Är lite kliven då hon kommer tillbringa så många rimmar i boxen och rädd att det blir för litet. Tack! :D

Lagarna reglerar höjd och storlek på boxen (går att läsa på JOrdbruksverkets hemsida). Det har inte med hur många timmar hästen är inne eller vilka hagar de har.

Hej!

Boxstorleken är godkänd för den hästen. Sen måste takhöjden vara åtminstone 2.40. En häst "gör" inte mer i sin box om den är 4x4 m stor. Det är utevistelsetiden som är viktig och om stallmiljön i övrigt är god - damm, buller, spring, trasiga saker och så vidare.

Boxen är absolut inte liten för en såpass liten häst. Sedan måste takhöjden vara enligt bestämmelserna. Jag hade flyttat dit om du trivs bäst där.16m2 är mycket för en häst på 1.58

Boxstorleken är godkänd för den hästen. Sen måste takhöjden vara åtminstone 2.40. En häst "gör" inte mer i sin box om den är 4x4 m stor. Det är utevistelsetiden som är viktig och om stallmiljön i övrigt är god - damm, buller, spring, trasiga saker och så vidare.
Okej, det stallet med mindre boxar är mindre, mer öppet och underlaget dammar inte alls lika mycket som i stallet med större boxar. Takhöjden är godkänd också! Blir det första stallet med 3x3 boxar! :)

Boxen är absolut inte liten för en såpass liten häst. Sedan måste takhöjden vara enligt bestämmelserna. Jag hade flyttat dit om du trivs bäst där.16m2 är mycket för en häst på 1.58
Jag trivs underbart i det stallet, min bästa kompis och andra vänner befinner sig där. Takhöjden är godkänd!

Okej, det stallet med mindre boxar är mindre, mer öppet och underlaget dammar inte alls lika mycket som i stallet med större boxar. Takhöjden är godkänd också! Blir det första stallet med 3x3 boxar! :)
Jag tycker det stallet låter toppen. Hoppas du får en rolig tid med foderhästen.

3x3 är godkänt för din häst och jag tror inte det blir för litet för den.
Mina vanliga boxar är 16-18 kvm stora och fölboxen 26 kvm men sen har jag och har haft hästar som varit mellan 170-180cm stora och velat att de skulle ha ordentligt med plats. Har inte dubbelkollat på länken ovan men har för mig att storleken om vad som är tillåtet baseras på mankhöjden.

Vi har inte prövat ännu De flyttar in i höst efter bete men iför som den stora som är 165 bott i liknande Box tidigare så tror jag nog inte att de blir något problem Min ponny som är 139'5 kommer bo i en 3x3 meter stor Box och hon kommer ju ha hur mycket plats som helst!

Fast det är ändå inte lagligt med så stora hästar i 3x3 m.
Här är texten om mått i häststallar;
http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Frågan Estivuz svarade på var om hästen kunde ligga, gå runt och röra sig i en box som var 3*3 om den var 1.78 i mankhöjd. Hon skrev inget om permanent uppstallning, som det skrivs på annat ställe så är det OK med såna boxar för TILLFÄLLIG uppstallning, såsom vid tävlingsplats.

Ha en fin dag, /IngelaH

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 619
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama