Hästboll?

neywaz

Trådstartare
Visste inte var jag skulle lägga denna tråd. Men är det någon som har en sådan här boll till sin häst? Och om ja, tycker hästen den är rolig gång till gång eller är det typ en gång och sen är den inte kul längre? :p

http://www.youtube.com/watch?v=y1MhHnU7evY&playnext=1&videos=aLz4T_E1JFQ&feature=rec-LGOUT-exp_fresh%2Bdiv-1r-4-HM

Om inte länken funkar, sök på DHS Mabrouk på youtube :)

Vet ni om dessa bollar är hållbara? Och vart man kan köpa dem?

Jag har en häst som inte kan ridas mer men likaväl så har han ett aktivt huvud så jag tänkte om detta kunde vara något roligt för honom :)

Sv: Hästboll?

kl*

har ingen erfarenhet av de större, men kan tänka mig att om hästen är lekfull av sig och man visar den hur roligt det kan vara så :)

däremot kan jag avråda dig från de mindre gummibollarna med handtag, köpte en till min polla som i och försig inte är särskilt lekfull av sig, hon rörde den knappt, lånade ut den till en kompis russ, inte uppskattad där heller, den hamnade tillslut i unghästarnas hage, men de tröttnade på den efter fem minuter :cool:

Hunden däremot, han såg den som en kul grej att bära runt på:p

Jag har fått för mig att många av de hästar man ser leka själva sådär mycket med en boll, de har nog inga hagkompisar eller lämpliga lekkompisar av samma sort/storlek/lynne att bralla av sig med.
Som det där fölet, där står väl nått om att det "kan vara bra till föl som inte har några lekkamrater"?

Jag har personligen inte upplevt att hästarna blivit sådär till sig av bollen, men så leker mina väldigt mycket med sina artfränder.

Om min häst inte kunde ridas mer skulle jag nog satsa på något vi kunde göra tillsammans, typ klickerträning, trickträning, olika sorters arbete från marken om den tål det. Det tror jag nog ni båda får mest utav :idea:

Men en pilatesboll kan man ju komma över för en billig penning, så kan man ju se vad pållen gillar det, kanske man kan lära den att sparka mer tillsammans med människan, och inte bara leka "dööööda bollen!!" :p

jag vet några som använder en sån boll mycket till sina unghästar som i normala fall går ihop. De leker gärna och mycket med den och den håller det mest även en nordsvensk som ville DÖDA den både via bita och ligga och allt möjligt på den :)

Den bollen de använder är Parrelis boll, vet inte om den går att köpa dden i sverige..

Det bästa är nog faktiskt att testa om hon gillar den annrs får ni ha den som poliserna har sån. Studsboll på häst ;)

Hade en gammal röd pilatesboll innan den blev dödad av min valack... Har även en sån liten med handtag som jag köpte till förra hästen som var väldigt pillig och han gillade att ha sin boll i boxen och bära runt på:) Nuvarande arabvalack förstår inte vitsen med den mer än gnaga lite då och då men travar stoet som är väldigt pillig gillar den i boxen, i hagen var den intressant första dagarna sen övergick hon till att jaga stallkatterna som råkade passera hagen:p

jag använder en gammal pilatesboll, vi hade 2 hemma så jag snodde den ena till stallet, den är lite liten men det funkar :)

Jag och min polla:
31124089.jpg

KL

Tack för alla era svar! :D

Min valack får göra olika saker, så detta med bollen tänkte jag ha som en del i hans vardag. Han går på 8 hektar lösdrift dygnet runt med en äldre och fyra unghingstar så det är ingen brist på aktivitet i hagen direkt :p

Jag ska prova en pilatesboll till att börja med. Är nog bara lite rädd att han ska paja den på 2 sekunder...han tycker sånt där är lite föööör roligt och är rätt våldsam när han kommer igång :s

Liknande trådar

Gnägg Jag har letat runt lite efter en liknande tråd men utan framgång, så jag startar en själv. Jag har blivit lite fast för fenomenet...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
11 583
Senast: Exit
·
Trav Hittade en video på youtube, vad e det som har gått fel med denne inkörningen...
Svar
13
· Visningar
2 426
Senast: Corminta
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 056
Senast: nullo-modo
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 791
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama