Hästböcker

Minna86

Trådstartare
Jag håller på att kollar lite efter foderhästar och känner en lust efter att läsa! Jag har haft foderhäst innan men var inte så gammal så jag hade inte ALLT ansvar själv som det blir nu.
Så jag skulle vilja ha tips på böcker om allt som skall göras med en häst och gärna böcker om ridning oxå eftersom jag vill utvecklas tillsammans med min häst.
Jag håller ju på mycket med hundar och där finns det massor med böcker som hade varit jättebra om det var en hund man skulle skaffa. Finns det böcker för "nybörjare" som tar med allt?

Någon som förstår vad jag vill få fram??:p

Sv: Hästböcker

Läs Hästhållning i praktiken av Mats Mellberg. Den är förståndig i sin ton, innehåller inga läror hit eller dit. Praktiska saker man behöver veta vid hantering av häst helt enkelt.
Hö o halm, utrustningens olika namn, säkerhet o stallrutiner mm.

Ridlära av Bo Tibblin är väldigt bra. Vi hade den som lärobok i ridningen när jag gick på hästgymnasie för några år sedan.
Även Kyra Kyrklunds bok är väldigt lärorik.

Ridning: "Rid i Harmoni med Hästen" av Perry Wood, samt "Ett med hästen" och "Centrerad Ridning" av Sally Swift är jättebra böcker för den som vill ha en genuint bra grund att bygga vidare på.

Utfodring: Hästens utfodring av Christina Planck.

"Håll hästen frisk" tycker jag är en bra bok om sjukdomar, "Hästhållning i praktiken" är en bra basic bok och "Hästens biologi, utfodring och avel" är också väldgt bra. Lycka till med hästen!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar