Sv: Hästbiten
ursäkta mig.
Men jag mår uppriktigt sagt illa av vad du skriver (inte bara du i och för sig). Det gör ont i mitt hjärta. Stackars stackars missförstådda hästar.
Fråga: på vilket sätt får du en säker hästhållning genom att bruka våld? Hur uppnår du en ömsesidig respekt genom att ta till våldsamma metoder för att få hästens 'uppmärksamhet'?
På vilket sätt använder jag våld? Jag slår aldrig hästen men hotar han mig så hotar jag tillbaka. Går han över mig måste jag visa att sånt tolererar jag inte. Skulle aldrig slå en häst i huvudet då det bara ger en negativ effekt. Biter hästen mig så måste jag ju reagera blixtsnabbt annars så blir ju inte tillsägelsen effektiv. Står jag vid sadel och ska spänna den och märker att hästen är på väg att bita mig sätter jag upp min armbåge vilket gör att de stöter i den och det blir obehagligt.
Hur skulle du göra med en häst som när man ber honom flytta sig istället rör sig mot dig. Du leder honom från hagen och han bara försöker dra iväg. Kedjegrimskaft är ingen idé då han bara ruskar och vrider och vänder på kroppen. Har kört ledarskapövningar med honom men han är "stum". Jag bad honom att backa och han bara höjde huvudet och tittade på annat, i detta fallet har min kroppsvikt inget att sätta emot hans kroppsvikt... Försökte använda mig av fingrarna för att peta på honom, han flyttade inte. Använde hela handflatan, han flyttade inte. (flytta för tryck, inte våld...)
Backade med ryggen emot honom, han backade inte. Tillslut blev jag förbannad och hotade honom (OBS EJ VÅLD). Först då backade han, men detta efter "bråk". Ber jag honom att backa ska han backa! Ber jag honom att flytta baken ska han göra det! Ber jag honom att inte buffla på mig ska han inte göra det! Ber jag om mitt privata område ska han inte komma och inkränkta på detta!
Han är tuff i huvudet vilket gör att jag får vara tuff för att ta mig förbi hans hårdhet. Nu går det mycket bättre då han har blivit lyhörd för mig. Dock skulle jag aldrig slå honom då det inte löser några konflikter.
Hjälper till med en annan häst också men han är så försiktig så man behöver inte använda sig av mer än ett pekfinger för att han ska flytta på sig. Han håller sig utanför mitt privata område (svären runt mig), kommer först när jag inbjuder honom.
Måste anpassa sig till hur hästen är...
Men jag kanske gör helt fel. Då får jag väl ändra på mig!
Men ponnyn som är tuff i huvudet måste hållas kort då han ägare är mindre och svagare än mig och drar lätt iväg och skiter i henne...
Varsågoda att kritisera mig!