Hästbiten

Sv: Hästbiten

många som håller på med horsemanship lär hästarna att gå med huvudet vid deras axel, inte bakom pga säkerhetsrisken.
Okej. Jag är dåligt insatt. Vet bara att en kompis som försökte utöva horsemanship absolut skulle ha hästen bakom sig. Man kan såklart göra på olika sätt. Jag tycker att det verkar dumt att inte se hästen hela tiden.

Hästar i hagen biter och sparkar varandra om de inte är överens om saker. Att daska till en häst är inte våld. Och som jag skrev längre upp så måste det avgöras från fall till fall och från häst till häst. Man ska ju aldrig bruka mer "våld" än vad som krävs.

Men vad gör du om hästen du ska klippa gör ALLT för slippa, sparkar, stegrar sig osv och du VET att hästen INTE är det minsta rädd för klippmaskinen utan bara är fruktansvärt obstinat? Slutar klippa? Då lär det knappast gå bättre nästa gång... :smirk:

visst, hästar kan sparka och bita varandra. Men kan vi verkligen utmana dem i en fysisk kamp? är det inte ganska självklart vem som kommer att vinna?
Hur mycket våld krävs då? Jag säger att det krävs inget våld. Man kan komma "överens"/respektera varandra utan att slå till eller bli irriterad.

Men jag känner att det int eär någon ide att diskutera saken, eftersom vi pratar om helt olika sätt att hantera en häst på. vi är på olika nivåer och jag tror inte att vi kommer att förstå varandra.

Det bästa vore om du kom och tittade när tex jag hanterar min häst det skulle säga miljoner gånger mer än jag någonsin kommer att kunna skriva ner.

visst, hästar kan sparka och bita varandra. Men kan vi verkligen utmana dem i en fysisk kamp? är det inte ganska självklart vem som kommer att vinna?
Hur mycket våld krävs då? Jag säger att det krävs inget våld. Man kan komma "överens"/respektera varandra utan att slå till eller bli irriterad.

Men jag känner att det int eär någon ide att diskutera saken, eftersom vi pratar om helt olika sätt att hantera en häst på. vi är på olika nivåer och jag tror inte att vi kommer att förstå varandra.

Det bästa vore om du kom och tittade när tex jag hanterar min häst det skulle säga miljoner gånger mer än jag någonsin kommer att kunna skriva ner.

Det här med att hästen skulle vinna en fysisk kamp är ju ganska självklart, och jag håller med om att man inte ska använda våld i onödan, hade själv en häst som jag kunde leta utan grimskaft, som kom när jag ropade och som jag bara behövde lyfta ett finger för att flytta, påmina om att hon gick framför mig osv.

Att slå till hästen, markera att "Sådär för du banne mig inte göra!" är knappast att utmana till kamp. Tänk dig en häst som tagit över ledningen och ständigt kommer på små hyss för att matte inte säger ifrån utan bara blir mer och mer rädd, bästa sättet att sätta hästen på pottkanten måste väl ändå vara att för en gångs skull daska till och ingiva lite respekt! Har man däremot en häst som "testar" mattes ledarskap, men fortfarande ser matte som ledare kanske det räcker med att göra lite ledövningar och se till att hästen svara på de små signalerna.

ursäkta mig.
Men jag mår uppriktigt sagt illa av vad du skriver (inte bara du i och för sig). Det gör ont i mitt hjärta. Stackars stackars missförstådda hästar.

Fråga: på vilket sätt får du en säker hästhållning genom att bruka våld? Hur uppnår du en ömsesidig respekt genom att ta till våldsamma metoder för att få hästens 'uppmärksamhet'?

På vilket sätt använder jag våld? Jag slår aldrig hästen men hotar han mig så hotar jag tillbaka. Går han över mig måste jag visa att sånt tolererar jag inte. Skulle aldrig slå en häst i huvudet då det bara ger en negativ effekt. Biter hästen mig så måste jag ju reagera blixtsnabbt annars så blir ju inte tillsägelsen effektiv. Står jag vid sadel och ska spänna den och märker att hästen är på väg att bita mig sätter jag upp min armbåge vilket gör att de stöter i den och det blir obehagligt.

Hur skulle du göra med en häst som när man ber honom flytta sig istället rör sig mot dig. Du leder honom från hagen och han bara försöker dra iväg. Kedjegrimskaft är ingen idé då han bara ruskar och vrider och vänder på kroppen. Har kört ledarskapövningar med honom men han är "stum". Jag bad honom att backa och han bara höjde huvudet och tittade på annat, i detta fallet har min kroppsvikt inget att sätta emot hans kroppsvikt... Försökte använda mig av fingrarna för att peta på honom, han flyttade inte. Använde hela handflatan, han flyttade inte. (flytta för tryck, inte våld...)
Backade med ryggen emot honom, han backade inte. Tillslut blev jag förbannad och hotade honom (OBS EJ VÅLD). Först då backade han, men detta efter "bråk". Ber jag honom att backa ska han backa! Ber jag honom att flytta baken ska han göra det! Ber jag honom att inte buffla på mig ska han inte göra det! Ber jag om mitt privata område ska han inte komma och inkränkta på detta!
Han är tuff i huvudet vilket gör att jag får vara tuff för att ta mig förbi hans hårdhet. Nu går det mycket bättre då han har blivit lyhörd för mig. Dock skulle jag aldrig slå honom då det inte löser några konflikter.

Hjälper till med en annan häst också men han är så försiktig så man behöver inte använda sig av mer än ett pekfinger för att han ska flytta på sig. Han håller sig utanför mitt privata område (svären runt mig), kommer först när jag inbjuder honom.

Måste anpassa sig till hur hästen är...

Men jag kanske gör helt fel. Då får jag väl ändra på mig!

Men ponnyn som är tuff i huvudet måste hållas kort då han ägare är mindre och svagare än mig och drar lätt iväg och skiter i henne...

Varsågoda att kritisera mig!

Senast ändrad:

Jag låter de erfarna diskutera detta själva, men jag vill bara säga att jag ju inte tror någon utmanar sina djur på fysisk kamp, vare sig det gäller hundar, katter, hästar eller något annat, men på något sätt måste man ju tala om att det de gör är fel och att man inte gillar det. Jag tror inte det fungerar att bara stå och ta emot smällarna man får. Då börjar ju djuret tro att detta är helt ok. Djuren förstår ju inte vårat språk och då måste vi använda oss av deras. Och om då en häst i hagen biter en annan och den andra hästen inte finner sig i det så biter väl den hästen tillbaka? Likadant borde ju vi kunna göra utan att för den delen utmana hästen på fysisk kamp. Utmaning blir det ju bara om man fortsätter "våldet" utöver vad som är en tillsägelse för vad hästen precis gjorde.

95 % av de hästar jag har träffat uppför sig utmärkt utan att man behöver använda mer än röst och kroppsspråk. En häst (som dessutom var min egen) som jag träffat på var väldigt viljestark med starkt psyke och hade väldigt mycket egna tokiga idéer. Han försökte hela tiden att ta över. Jag kände honom utan och innan och vet att det mesta bara var trams. Några få gånger (som vid klippningen) har jag blivit riktigt arg (har lång stubin annars) och efter det stod han som ett ljus och halvsov medan jag klippte klart. För DEN hästen hade jag inte kunnat gjort på något annat sätt.

Kan säga samma samma sak som du, att du hade gärna fått komma och träffa honom. Tyvärr är han inte kvar i livet pga en skada. Pga hans "myror i huvudet" hade han aldrig fungerat som enbart sällskapshäst. När han reds ordentligt var hans uppförande mycket bättre.

Så tro inte att jag är någon hästplågare, för det är jag inte. ;) Jag menar bara att för vissa hästar, som tenderar att bli farliga, kan det vara bätte att säga till på skarpen en gång. Och som som sagt, har bara träffat på en sådan häst under mina 20 år som aktiv.

Står jag vid sadel och ska spänna den och märker att hästen är på väg att bita mig sätter jag upp min armbåge vilket gör att de stöter i den och det blir obehagligt.

Här har vi ett exempel på vad jag tycker är "våld" hästen säger klart och tydligt att den inte är nöjd med hur du spänner sadelgjorden, men ändå blir den tillsagd för att den försöker tala om att du ska spänna på ett annat sätt.

Hur skulle du göra med en häst som när man ber honom flytta sig istället rör sig mot dig. Du leder honom från hagen och han bara försöker dra iväg. Kedjegrimskaft är ingen idé då han bara ruskar och vrider och vänder på kroppen.

Min häst var sådan förut, när jag precis fått henne. Ville hon gå och äta gräs så gick hon och åt gräs. Jag tog kontakt med en tjej som var duktig på ledarskapsövningar (pnh) och det var vändpunkten. Vilken AHAA-upplevelse!
Det går om man vill. Tålamod. Förståelse. Respekt och Kunskap.

Har kört ledarskapövningar med honom men han är "stum". Jag bad honom att backa och han bara höjde huvudet och tittade på annat, i detta fallet har min kroppsvikt inget att sätta emot hans kroppsvikt... Försökte använda mig av fingrarna för att peta på honom, han flyttade inte. Använde hela handflatan, han flyttade inte. (flytta för tryck, inte våld...)
Backade med ryggen emot honom, han backade inte. Tillslut blev jag förbannad och hotade honom (OBS EJ VÅLD). Först då backade han, men detta efter "bråk".

Det är här helt uppenbart att din häst inte accepterar dig som ledare. Du förtjänar inte hans respekt. Här är det människan som gör fel och måste tänka om. Har varit i samma sits och jag vet hur jag reagerade förut, men när jag ser tillbaka på hur jag gjorde förut får jag mycket dåligt samvete. Men där kunskapen slutar tar våldet vid.

Han är tuff i huvudet vilket gör att jag får vara tuff för att ta mig förbi hans hårdhet. Nu går det mycket bättre då han har blivit lyhörd för mig. Dock skulle jag aldrig slå honom då det inte löser några konflikter.

Det är jättesvårt att förstå och lära sig att vara en bra ledare om man inte har någon som kan visa/lära.

Min häst var sådan förut, när jag precis fått henne. Ville hon gå och äta gräs så gick hon och åt gräs. Jag tog kontakt med en tjej som var duktig på ledarskapsövningar (pnh) och det var vändpunkten. Vilken AHAA-upplevelse!
Det går om man vill. Tålamod. Förståelse. Respekt och Kunskap.
NU gör inte hästen detta längre med mig. Men han gör det med ägaren...

Det är här helt uppenbart att din häst inte accepterar dig som ledare. Du förtjänar inte hans respekt. Här är det människan som gör fel och måste tänka om. Har varit i samma sits och jag vet hur jag reagerade förut, men när jag ser tillbaka på hur jag gjorde förut får jag mycket dåligt samvete. Men där kunskapen slutar tar våldet vid.
Hur vet du detta? Jag berättade hur det VAR, inte hur det ÄR... Hjälper till med denna häst 1 dag i veckan. Pga av olika orsaker har jag dock inte kunnat varje vecka så de senaste 2 månaderna har jag hjälpt till 4-5 gånger.

Det är jättesvårt att förstå och lära sig att vara en bra ledare om man inte har någon som kan visa/lära.
Hur vet du att jag bara använder mig av mina egna metoder? Jag har fått tips och hjälp av en erfaren person.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar