Hästbiten

C

Crusader

Jaha. nu hände det. Hästen jag rider på ridskolan gjorde slut med mig på ett ganska abrupt sätt igår :rofl:
Skulle gå ett par varv runt paddocken för att värma upp och helt plötsligt känner jag ett par grova tänder i överarmen.
Redan i stallet hade hon börjat boffla med huvudet och tryckt upp mig mot stallväggen. Älskar hon mig inte längre? :crazy: :crazy:

Skämt åsido. Just den här hästen är känd för sina upptåg och jag förmodar att hon är ganska ranghög gentemot de andra hästarna. Och jag har precis blivit nedpetad. Hur ska jag göra för att återta kommandot?
Jag har blivit visad att jag ska flytta hästens hovar innan jag sitter upp eftersom att flytta på en häst visar att man är "högre". I stallet efter att hon bofflat upp mig mot väggen så tryckte jag på bogen och flyttade på henne. Men hon gav således igen ute i paddocken.

Hjälp mig! Jag ska rida idag igen nämligen.:bow:

Sv: Hästbiten

Vad gjorde du när hästen bet dig då? Jag hade blivit oxtokig om jag blivit biten så där helt utan anledning! :devil: Att lyfta hovar har jag aldrig hört talas om... :rofl: Du får vara jäkligt bestämd helt enkelt! Om en häst skulle trycka upp mig i väggen så är det en fet smäll som gäller. Och nej, jag är ingen hästplågare, men jag anser att man få ta till det "våld" som situationen (och hästens psyke) kräver. Visar man att man inte accepterar sådant så kommer förmodligen inte hästen att göra det så många gånger heller.

Sätt gränser, biter hon dig är det bara att slå till direkt. Samma om hon trycker upp dig i boxväggen. Säg ifrån och sen är det bara att fortsätta som ingenting. Beroende på hästens psyke och anledning kan det ibland vara bättre att ignorera helt och hållet...

Om du inte är rädd för att få hår i munnen så har jag ett tips som säkerligen kommer chocka hästen.. OM hon biter dig igen BIT TILLBAKA! ;) Det kan låta tokigt men hästen lär inte vänta sig det av dig och det kanske kan sätta henne på pottkanten så att säga, det är värt ett försök.. med egen risk med tanke på håret :rofl:

Vad gjorde du när hästen bet dig då? Jag hade blivit oxtokig om jag blivit biten så där helt utan anledning! :devil: Att lyfta hovar har jag aldrig hört talas om... :rofl: Du får vara jäkligt bestämd helt enkelt! Om en häst skulle trycka upp mig i väggen så är det en fet smäll som gäller. Och nej, jag är ingen hästplågare, men jag anser att man få ta till det "våld" som situationen (och hästens psyke) kräver. Visar man att man inte accepterar sådant så kommer förmodligen inte hästen att göra det så många gånger heller.

Jag gick bara framför hästen ute i paddocken. Kanske var min tröja som luktade så gott :rofl:

Det där med ben har jag hört av en väldigt kunnig person vad gäller hästuppförande.. och det stämmer ju att en högre rangad häst flyttar på de andra i hagen och inte tvärt om.

Hade det varit min häst hade jag lättare kunnat göra så. Idag satte jag dock henne på plats genom att buffa till på nosen med armbågen när hon kom för nära. Gick utmärkt att rida idag för övrigt. :D

Om du inte är rädd för att få hår i munnen så har jag ett tips som säkerligen kommer chocka hästen.. OM hon biter dig igen BIT TILLBAKA! ;) Det kan låta tokigt men hästen lär inte vänta sig det av dig och det kanske kan sätta henne på pottkanten så att säga, det är värt ett försök.. med egen risk med tanke på håret :rofl:

Den grejen gjorde jag på en annan häst som fick för sig att börja klia sig mot mig. Då stångade jag till hästen med huvudet och kliade tillbaka. Hästen såg ut så här: :confused:

Det fungerade när jag gjorde samma sak åt en ponny på ridskolan som alltid skulle bitas när ungarna gjorde i ordning henne. När jag stod där och hon högg efter mig så var jag snabb och bet henne i örat. Hon blev blickstill och bara tittade på mig, och försökte aldrig bita mig någon mer gång. :rofl:

Det här med att bita tillbaka är faktiskt ganska bra. Det är ju precis så de skulle ha agerat i hagen.

Ang att du bara gick framför henne så tror jag att hon blev förolämpad. Att stå mitt framför eller gå mitt framför en häst är väldigt oartigt, lika oartigt som att titta en häst i ögonen. Eftersom hon inte helt hade accepterat dig som sin ledare så blev hon förbannad och sa ifrån.

När du sen är hennes ledare kommer hon så småningom att acceptera det mesta du gör men stå ändå inte framför hästen, de kan ta illa upp.

Om man är rädd för hår i munnen kan man ta tag i skinnet och vrida om, är ganska säker på att det känns ungefär likadant som ett bett. Och så är det lite lättare tror jag... :p

Hade det varit min häst hade jag lättare kunnat göra så. Idag satte jag dock henne på plats genom att buffa till på nosen med armbågen när hon kom för nära. Gick utmärkt att rida idag för övrigt. :D
Jag skulle inte rekommendera att "bestraffa" hästen på huvudet. Med lite erfarenhet kommer du att lära dig vad som funkar på olika sorters hästar. En rejäl dask i kombination med arg röst måste till för att en häst ska förstå (och h*n kanske ändå inte bryr sig), medan för en annan häst räcker det med att bara titta på den. Sånt måste man bedöma från fall till fall och från häst till häst.

Jag har provat båda delarna men det var bara bitningen som fungerade. Skinnvridningen tyckte han bara var obehaglig medans bettet var chockerande. Nu visar han mer respekt för mig, tillåter mig att göra mer samt flyttar på sig så fort jag ber honom. Dock måste jag bibehålla min ståndpunkt hela tiden då han är så jävla uppnosig så fort han får chansen. Har låååång väg kvar!

Det här med att bita tillbaka är faktiskt ganska bra. Det är ju precis så de skulle ha agerat i hagen.

Ang att du bara gick framför henne så tror jag att hon blev förolämpad. Att stå mitt framför eller gå mitt framför en häst är väldigt oartigt, lika oartigt som att titta en häst i ögonen. Eftersom hon inte helt hade accepterat dig som sin ledare så blev hon förbannad och sa ifrån.

När du sen är hennes ledare kommer hon så småningom att acceptera det mesta du gör men stå ändå inte framför hästen, de kan ta illa upp.

Men jag har ju gått framför henne förut utan problem. hmm. nåja.. bara jag vet varför hon gjorde så så kan jag ju agera därefter också.

Jag skulle inte rekommendera att "bestraffa" hästen på huvudet. Med lite erfarenhet kommer du att lära dig vad som funkar på olika sorters hästar. En rejäl dask i kombination med arg röst måste till för att en häst ska förstå (och h*n kanske ändå inte bryr sig), medan för en annan häst räcker det med att bara titta på den. Sånt måste man bedöma från fall till fall och från häst till häst.

Bestraffningen mot huvudet var efter ägarens inrådan. Det är ju för övrigt det enda man kommer åt om man går framför hästen. Sedan är det ju inte direktkontakt mot huvudet utan mer att man flaxar till framför mulen på hästen med armbågen

Bestraffningen mot huvudet var efter ägarens inrådan. Det är ju för övrigt det enda man kommer åt om man går framför hästen. Sedan är det ju inte direktkontakt mot huvudet utan mer att man flaxar till framför mulen på hästen med armbågen
Jag skulle inte göra det. Har träffat så himla många hästar som är överdrivet rädda om sina huvuden.

Måste du gå framför hästen? Är det nåt westerngrejs? Jag vet att horsemanshipfolk låter hästarna gå bakom. Det är inte heller något som jag utövar. Man får inte pli på hästen genom att gå framför den, så dum är inte hästen! Tidigre har jag inte varit så noga med hur jag ledit hästen, men det är jag nu. Då kunde jag låta Charlie gå bakom mig genom hagen när vi var på väg in i stallet. Men en gång blev han rädd för något och tog något galoppsprång framåt. Han sprang inte över mig, men råkade träffa min ena häl med sin framhov. Det gjorde hur j***a ont som helst! Därför har jag ALLTID hästen bredvid mig när jag leder. Då kan man heller inte bli biten! :angel:

Jag har provat båda delarna men det var bara bitningen som fungerade. Skinnvridningen tyckte han bara var obehaglig medans bettet var chockerande. Nu visar han mer respekt för mig, tillåter mig att göra mer samt flyttar på sig så fort jag ber honom. Dock måste jag bibehålla min ståndpunkt hela tiden då han är så jävla uppnosig så fort han får chansen. Har låååång väg kvar!

ursäkta mig.
Men jag mår uppriktigt sagt illa av vad du skriver (inte bara du i och för sig). Det gör ont i mitt hjärta. Stackars stackars missförstådda hästar.

Fråga: på vilket sätt får du en säker hästhållning genom att bruka våld? Hur uppnår du en ömsesidig respekt genom att ta till våldsamma metoder för att få hästens 'uppmärksamhet'?

Därför har jag ALLTID hästen bredvid mig när jag leder. Då kan man heller inte bli biten!

Hästen kan väl vända på huvudet och bita och den kan bli rädd för något på sidan och hoppa på din fot i alla fall.
Man får ju lov att vara uppmärksam på hästen även om den går bakom. Mina hästar är mycket lydigare och mer uppmärksam på mig ifall dom går bakom än om dom går brevid.

om man har en ranghög häst kan det inte alltid vara bra att slå tillbaka.
de kan attakera istället då. och då har man inte en chans.

Jag skulle inte göra det. Har träffat så himla många hästar som är överdrivet rädda om sina huvuden.

Måste du gå framför hästen? Är det nåt westerngrejs? QUOTE]

Horsemanship och western har inget "samband". och många som håller på med horsemanship lär hästarna att gå med huvudet vid deras axel, inte bakom pga säkerhetsrisken.

Hästar i hagen biter och sparkar varandra om de inte är överens om saker. Att daska till en häst är inte våld. Och som jag skrev längre upp så måste det avgöras från fall till fall och från häst till häst. Man ska ju aldrig bruka mer "våld" än vad som krävs.

Men vad gör du om hästen du ska klippa gör ALLT för slippa, sparkar, stegrar sig osv och du VET att hästen INTE är det minsta rädd för klippmaskinen utan bara är fruktansvärt obstinat? Slutar klippa? Då lär det knappast gå bättre nästa gång... :smirk:

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 079
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar