Hästätande pelargoner och vita staket

Fast, om jag tänker rätt nu. Gå mot staket/pelargon, få reaktion belönar och låter hästen öka avståndet. Det har jag provat, jag är ingen BAT-fantast, men visst måste det bli nåt sånt?
Mja, jag har ju inte tränat det själv (helt enkelt för att jag redan har en lista av olika typer av träning jag vill sätta mig in i innan jag tar tag i BAT).
MEN, men det sagt, så tänker jag mig lite som att få hästen klickerklok.
Jag klickar ju hästen om den "uppmärksammar" något läskigt. När de reagerar, på säg presening, men långt innan den reagerar.
Det tar ju inte långt tid (och om man har tränat liknande innan) innan hästen gärna står på preseningen.

Jag tänker mig att skapa avstånd från något läskigt är väldigt belönande för en häst. Frågan är om det snarare (BAT) handlar om en låååångsam form av invänjning för häst?

Jag tänker när jag tränar mina unghästar lösa i hagen med målet att ha en IKEA kasse på ryggen. I början räcker det med att de ser den.
Oftast följer de efter den om man går där ifrån (och håller den lågt så att de kan se den ordentligt), på betryggande avstånd. (Belöningen är ju att jag går där ifrån.)

Sedan lägger jag ut hö och prasslar lite, låter dem nosa och går där ifrån.
Prasslar lite extra vid sidan om dem, tar ett par steg åt sidan och låter dem nosa på påsen.
Så gör jag steg för steg tills jag utan problem kan ha den på ryggen.
Min belönining är hela tiden att jag flyttar den en bit ifrån hästen, så att den inte hinner bli "upprörd" och samtidigt upptäcker att den inte bits.
Belönar med lite joller och smekningar och låter hästen nosa och undersöka.

Jag tänker mig som så att det finns så himla många olika träningsmetoder, det viktigaste är att man är konsekvent och låter hästen få en chans att lära sig systemet.

Här är ett sätt:
Den där har jag sett tidigare och jag gillar konceptet. Jag vet inte om jag är för sunkig för att få till tekniken, men min häst skiljer sig lite från den på filmen.
Min står som en giraff från ruta ett, om jag sen driver iväg honom (make the wrong hard) så hinner han hitta en ny grej på vägen och kasta för det.
Sen just det specifika tillfället med de vita staketen, så var vi ju liksom omringade, jag hade fått skena runt på stora mittvolten eller nåt. :)
Men jag gillar tänket, ska nog försöka slipa lite på min teknik.

Allt är ju olika från häst till häst, min häst var jätte rädd för allt nytt. Blomkrukor, nya ombyggnationer i ridhuset och på ridbanan..... Och dessutom hade han ett hörn i ridhuset som var jätte läskigt.
Efter tränares tips försökte jag ställa honom från läskiga hörnet och trycka ut honom med inner skänkel, funkade föga efterssom både jag och han var spända i hörnet.
Det som funkade för oss var att jag svängde innan hörnet, alltså fick inte han svänga av utan jag gjorde det. Sen tränade vi på som vanligt men så fort det var micropauser vilade vi i hörnet och käka morot. Vi påbörjade också varje pass med godis och mys i hörnet, och avslutade varje pass med mysigt hörnet. Hörnet blev efter ca 1år ett trevligt hörn.
inte för att jag på något sätt tycker att det ska vara obehagligt för en häst att jobba, men kan det kanske hjälpa att få vila och mysa och äta godis vid den läskiga blomman?
Lycka till!

Allt är ju olika från häst till häst, min häst var jätte rädd för allt nytt. Blomkrukor, nya ombyggnationer i ridhuset och på ridbanan..... Och dessutom hade han ett hörn i ridhuset som var jätte läskigt.
Efter tränares tips försökte jag ställa honom från läskiga hörnet och trycka ut honom med inner skänkel, funkade föga efterssom både jag och han var spända i hörnet.
Det som funkade för oss var att jag svängde innan hörnet, alltså fick inte han svänga av utan jag gjorde det. Sen tränade vi på som vanligt men så fort det var micropauser vilade vi i hörnet och käka morot. Vi påbörjade också varje pass med godis och mys i hörnet, och avslutade varje pass med mysigt hörnet. Hörnet blev efter ca 1år ett trevligt hörn.
inte för att jag på något sätt tycker att det ska vara obehagligt för en häst att jobba, men kan det kanske hjälpa att få vila och mysa och äta godis vid den läskiga blomman?
Lycka till!
Det är värt att prova.

Liten uppdatering:
Igår red jag med lite annorlunda tänk. Jag står uppstallad på en ridskola, så prylar som är skräckinjagande finns det gott om. Lite som hörn i ridhusen som @Linnpan skriver om. Jag har undvikit dessa, då jag har varit mer intresserad av rida lösgjörande än att "kriga om hörn". Men igår ändrade jag ridtänket och la ett pass väldigt medvetet bredvid ett sån där en-kubikare som man har till vatten i hagarna. (Det vet ju alla att de bits jättehårt!) Å faktiskt, döm om min förvåning, efter halva passet kunden han faktiskt passera utan att gå krökt som en spänd banan förbi.
Så händanefter ska inte jäkla hörn undvikas, dörrar som bits ska vi göra upp med. Hoppas det funkar. :)

Liten uppdatering:
Igår red jag med lite annorlunda tänk. Jag står uppstallad på en ridskola, så prylar som är skräckinjagande finns det gott om. Lite som hörn i ridhusen som @Linnpan skriver om. Jag har undvikit dessa, då jag har varit mer intresserad av rida lösgjörande än att "kriga om hörn". Men igår ändrade jag ridtänket och la ett pass väldigt medvetet bredvid ett sån där en-kubikare som man har till vatten i hagarna. (Det vet ju alla att de bits jättehårt!) Å faktiskt, döm om min förvåning, efter halva passet kunden han faktiskt passera utan att gå krökt som en spänd banan förbi.
Så händanefter ska inte jäkla hörn undvikas, dörrar som bits ska vi göra upp med. Hoppas det funkar. :)
.

Jag har en rädd häst som ser och hör allt och kan reagera väldigt starkt på förändringar. Jag brukar försöka undvika att pressa henne mot sådant som är farligt när vi börjar uppvärmningen. I takt med att hon blir mer och mer lösgjord så närmar vi oss det farliga. Efter en stund kan vi rida var som helst i ridhuset/ridbanan utan problem.
Annars kommer vi också runt problemet genom aktivering. T.ex. trav på den ofarliga delen, övergång till skritt och flytta sidvärts strax innan vi närmar oss det farliga, igångsättning i trav när vi passerat läskigheten. Det brukar inte krävas så mycket om man gör ett arbete av det hela. Och så blir hästen lydigare "på köpet" :)

Allt detta så klart under förutsättning att man själv är totalt oimponerad av det som hästen reagerar på och istället rider på som vanligt så att hästen känner igen signalerna.

.

Jag har en rädd häst som ser och hör allt och kan reagera väldigt starkt på förändringar. Jag brukar försöka undvika att pressa henne mot sådant som är farligt när vi börjar uppvärmningen. I takt med att hon blir mer och mer lösgjord så närmar vi oss det farliga. Efter en stund kan vi rida var som helst i ridhuset/ridbanan utan problem.
Annars kommer vi också runt problemet genom aktivering. T.ex. trav på den ofarliga delen, övergång till skritt och flytta sidvärts strax innan vi närmar oss det farliga, igångsättning i trav när vi passerat läskigheten. Det brukar inte krävas så mycket om man gör ett arbete av det hela. Och så blir hästen lydigare "på köpet" :)

Allt detta så klart under förutsättning att man själv är totalt oimponerad av det som hästen reagerar på och istället rider på som vanligt så att hästen känner igen signalerna.
Jag är grymt oimponerad, med ibland eller ofta, så är han mycket snabbare än mig och jag kan inte alltid bedömma vad som är hästätande eller inte. Vips bums sitter du med nackstycket i ögonhöjd liksom. :)

Så har vi varit på vår första pay and ride, det gick åt fanders. I ridhuset var det prydligt uppställt vita staket där varje bokstav var dekorerad med en hästätande modell av pelargon. (Ni vet)

Nåja, här vilar inga sorger. Hem, baxade fram två sektioner vita staket, tryckte ner lite vildblommor i en hink. Ställde hinken vid staketet. Sen övade vi med att gå förbi arrangemanget. Det var "kast med liten ryttare" "blandade småhopp" "skutt från B till X i smidig sidvärtsrörelse. Jag försökte driva, jag lät bli att driva och väntade, jag belönade minsta antydan till att minska avstånden mellan oss och hinken. Jag hann med att bli irriterad (okej det funkade sämst, men vad gör man)
Det slutade med att jag klev av och stod och snackade med hinken med blommor, efter 45 minuter kunde Brunte nosa på hinken. Dagen efter var det som om vi aldrig hade tränat detta, utan tillbaka på ruta ett, kast med liten ryttare osv. Dag tre samma sak, dag fyra samma sak.
Nu börjar jag fundera på om det finns nåt system som är bättre än att försöka nöta bort rädslan för hästätande blommor? För det här funkar inte så bra.

Ber om ursäkt, men det här var kul.

Hade träning i bruksridning hemma för ett par veckor sedan. Hade lagt ut cavalettistöd som skrämsel. Det var överraskande effektiv skrämsel - för alla hästar, även den som inte brukar titta på något. Prasslande presenning - inga problem. Parasoll - inga problem.
Men hur kan någon hitta på att lägga ut sådana skumgummiföremål?!
Min strategi var att låta stöden ligga - behövde ju tränas på - på ett lagom strategiskt ställe så att jag kunde ignorera dem och träna och successivt komma närmre och närmre på räddaste kusen. Övriga gick misstänksamt förbi efter ett försök (den enda som över huvud taget inte reagerade var det annars "tittiga" halvblodet som kan flippa ur för vad som helst)-

Ber om ursäkt, men det här var kul.

Hade träning i bruksridning hemma för ett par veckor sedan. Hade lagt ut cavalettistöd som skrämsel. Det var överraskande effektiv skrämsel - för alla hästar, även den som inte brukar titta på något. Prasslande presenning - inga problem. Parasoll - inga problem.
Men hur kan någon hitta på att lägga ut sådana skumgummiföremål?!
Min strategi var att låta stöden ligga - behövde ju tränas på - på ett lagom strategiskt ställe så att jag kunde ignorera dem och träna och successivt komma närmre och närmre på räddaste kusen. Övriga gick misstänksamt förbi efter ett försök (den enda som över huvud taget inte reagerade var det annars "tittiga" halvblodet som kan flippa ur för vad som helst)-
Klart det är lite kul, sen är min häst fem år, jag är övertygad om att med rutin kommer han dansa fram på dressyrbanorna. Ja, eller nåt sånt.
Hur hästar väljer vad som bits och inte har jag också svårt att fatta. Nu står jag som sagt på en större anläggning, annars hade det minsann planterats pelargoner i stallgången, i VITA lådor.

Jag är grymt oimponerad, med ibland eller ofta, så är han mycket snabbare än mig och jag kan inte alltid bedömma vad som är hästätande eller inte. Vips bums sitter du med nackstycket i ögonhöjd liksom. :)

Jag förstår hur du menar. Har som sagt en otroligt reaktionssnabb häst själv, har aldrig varit med om liknande. Men jag har fått jobba med mig själv, att oavsett vad som händer bara rida på som vanligt. Hoppar hon iväg så - "hoppsan! men nu fortsätter vi med det vi höll på med".
I takt med ökad lydnad så har det blivit betydligt lättare och hästen är mindre "rädd" för saker och ting. Och, som sagt, jag tvingar henne aldrig mot läskiga saker under uppvärmningen. När hon är lösgjord går hon förbi allt, då är det jobb som gäller. Försöker man tvinga dem så blir det bara mer motstånd när det "farliga" förstoras upp. Jag vill att hästens fokus är på mig och mina hjälper, inte på omgivningen.

Din häst är ung så det blir nog bättre med mer rutin och erfarenhet :).

Jag gör som @Solis. BAT träning är ju dessutom anpassat för hundar, och de är inte flyktdjur vilket hästen är, så jag tror det blir konstigt att applicera samma tänk/metod på en häst.

Jag gör som @Solis. BAT träning är ju dessutom anpassat för hundar, och de är inte flyktdjur vilket hästen är, så jag tror det blir konstigt att applicera samma tänk/metod på en häst.
Fast mitt problem är ju att min häst inte reagerar mindre allt eftersom passet fortskrider. Han kan kännas hur loss som helst, jag rider i närheten av det hemska för sjuttioelfte gången och får samma reaktion.
Sen är ju mitt problem att jag vill tävla. Så frågan är om det finns några andra system än att nöta tävlingar och hoppas på att han nån gång skiter i pelargoner och staket.

För att inte tala om förändringar i bilden, nån går ut, nån kommer in. En sabeltandad katt spaserar på sargen osv.

Fast mitt problem är ju att min häst inte reagerar mindre allt eftersom passet fortskrider. Han kan kännas hur loss som helst, jag rider i närheten av det hemska för sjuttioelfte gången och får samma reaktion.
Sen är ju mitt problem att jag vill tävla. Så frågan är om det finns några andra system än att nöta tävlingar och hoppas på att han nån gång skiter i pelargoner och staket.

För att inte tala om förändringar i bilden, nån går ut, nån kommer in. En sabeltandad katt spaserar på sargen osv.

Ta hjälp av någon typ "polishästträning"?

@Blandrastik alltså det enda som gör skillnad riktigt är ju att verkligen exponera dem för allt möjligt och inte göra någon grej av det så att säga.... Vi har entrepenad på vårt ställe, dvs massor med folk, lastbilar, maskiner, kor, hundar, tränings och tävlingshästar som kommer och går, osv osv. Hästarna är så miljötränade att man kan rida innanför dressyrstaketet på någon av banorna och de står med en lastbil precis brevid och häller av ett lass grus typ..... Korna kan man rida rakt igenom inne i hagen. osv osv.

som några korta, slarviga exempel ;)

@Blandrastik alltså det enda som gör skillnad riktigt är ju att verkligen exponera dem för allt möjligt och inte göra någon grej av det så att säga.... Vi har entrepenad på vårt ställe, dvs massor med folk, lastbilar, maskiner, kor, hundar, tränings och tävlingshästar som kommer och går, osv osv. Hästarna är så miljötränade att man kan rida innanför dressyrstaketet på någon av banorna och de står med en lastbil precis brevid och häller av ett lass grus typ..... Korna kan man rida rakt igenom inne i hagen. osv osv.

som några korta, slarviga exempel ;)

Vi har gjort precis så med min häst. Eftersom hon är väldigt reaktiv med stooor flyktinstinkt så har vi aldrig "skyddat" henne utan istället låtit henne exponeras för normalt liv, kan man väl säga. Det enda vi aktivt tränat på är paraplyer.

För mig hjälpte det dessutom att se hennes impulsiva reaktioner som olydnad istället för rädsla. För då slutade jag bortförklara det hela med att hon är "rädd" och började istället rida mer aktivt i syfte att träna upp lydnaden. Som jag t.ex. beskrev i tidigare inlägg så är t.ex. trav med övergång och sidvärtsflyttning förbi det "läskiga" ett utmärkt sätt att få in den övningen och man sysselsätter hästen istället för att hamna i ett läge där den vill fly.

Förutom att pynta hela gården med blommor, vita staket och såklart ha publik, dommarbord med duk som flyger i vinden så är det annars bra att börja rida programmen lite överallt. Dvs inte fatta på dressyr banan, utan rid på en åker, gör programmen längst med vägen, på gårdsplanen, i hagen och överallt där man får någorlunda plats en fladdrig duk på tävlig ska vara lika odramatiskt som en liten plast flärp på höselage balarna som fladdrar till.
Mängd träning och sen också att ta hjälp så att man själv kan behålla fokuset.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka