Mja, jag har ju inte tränat det själv (helt enkelt för att jag redan har en lista av olika typer av träning jag vill sätta mig in i innan jag tar tag i BAT).Fast, om jag tänker rätt nu. Gå mot staket/pelargon, få reaktion belönar och låter hästen öka avståndet. Det har jag provat, jag är ingen BAT-fantast, men visst måste det bli nåt sånt?
MEN, men det sagt, så tänker jag mig lite som att få hästen klickerklok.
Jag klickar ju hästen om den "uppmärksammar" något läskigt. När de reagerar, på säg presening, men långt innan den reagerar.
Det tar ju inte långt tid (och om man har tränat liknande innan) innan hästen gärna står på preseningen.
Jag tänker mig att skapa avstånd från något läskigt är väldigt belönande för en häst. Frågan är om det snarare (BAT) handlar om en låååångsam form av invänjning för häst?
Jag tänker när jag tränar mina unghästar lösa i hagen med målet att ha en IKEA kasse på ryggen. I början räcker det med att de ser den.
Oftast följer de efter den om man går där ifrån (och håller den lågt så att de kan se den ordentligt), på betryggande avstånd. (Belöningen är ju att jag går där ifrån.)
Sedan lägger jag ut hö och prasslar lite, låter dem nosa och går där ifrån.
Prasslar lite extra vid sidan om dem, tar ett par steg åt sidan och låter dem nosa på påsen.
Så gör jag steg för steg tills jag utan problem kan ha den på ryggen.
Min belönining är hela tiden att jag flyttar den en bit ifrån hästen, så att den inte hinner bli "upprörd" och samtidigt upptäcker att den inte bits.
Belönar med lite joller och smekningar och låter hästen nosa och undersöka.
Jag tänker mig som så att det finns så himla många olika träningsmetoder, det viktigaste är att man är konsekvent och låter hästen få en chans att lära sig systemet.