Med läskiga saker så tänker jag lite såhär. Min fux är rädd för kor. Väldigt väldigt rädd.. I början så drev jag förbi med sporrar och spö (var ju "tvungen" att ta mig till ridhuset), men efter att det bara gick sämre och sämre så släppte jag det helt, vi red inte förbi eller ens i närheten av kor på hemmaplan. Endast under höstens hubertus jakter men det gick bättre i och med att man hade en hel skyddade flock med sig
, (hästen blåste, svettades, frös, vände om och stressade ändå men hon gick/skenade förbi till slut
).
Sen efterhand så började hästen bli tryggare i hagen och kunde se kor på håll utan problem från hagen, och då började jag rida förbi en hage där man såg korna 500m bort. Och sen rida mot grannes kor vid vägen, stanna kolla och sen vända när jag sa till och skritta därifrån. Och till slut så ville hästen gå mot korna, efter typ 3 år dvs. Men hon ville mot korna, med öronen fram och gick varken att vända bort henne eller bestämma tempo
. Sen ville hon plötsligt förbi, dvs förbi de skit läskiga kalvarna
. Och få vad stolt hästen var då ^_^, att det knappt gick att komma hem då kalvarna flyttat sig sen senast är en annan sak
.
Men att ge hästen utrymme är nog väldigt viktigt för vissa. Med fuxen så tar man inga stora fighter då man ändå inte vinner dem. Man låter henne ta sin tid och komma fram till att jag hade rätt från första början
.
Att stanna på håll och titta på läskiga saker är mer säkert för alla, man väcker nyfikenheten istället för att tvinga hela vägen fram och istället få hästen så stressad att den inte går att få i närheten igen.