Hästars "välfärdssjukdomar"

V

villi

Läste en intressant artikel angående hästars välfärdssjukdomar till följd av felaktig utfodring. Dagens hästar blir allt fetare och diabetes är inte helt ovanligt. Enligt veterinären som intervjuades i artikeln beror detta på att de flesta hästar utfodras med alltför mycket kraftfoder och för lite grovfoder.

Det sägs ju att arbetande hästar behöver tillskott av kraffoder för att orka med arbetet. Men vad innebär egentligen en arbetande häst? Är det en häst som rids en timme om dagen på en ridbana för att sedan stå inne i en box eller ute i en liten hage? Eller är det en häst som arbetar i skogen en hel dag? Jag skulle säga att majoriteten av dagens hästar hör till det förstnämnda. Visst finns det högpresterande tävlingshästar, men hur många är de procentuellt sett?

Många ger sina hästar betfor, havre och gud vet allt utan att veta varför de ger det. Varör inte spara in på de pengar som man köper kraftfoder för och istället lägga de på ett bra grovfoder?

Sv: Hästars "välfärdssjukdomar"

Håller helt med dig!

De allra flesta hästar i det här landet skulle klara sig utmärkt endast på ett bra grovfoder och ev mineraler.

Att dra ner på grovfodret för att kunna ge hästen kraftfoder som många gör tycker jag är helt idiotiskt!

Håller med dig totalt!

Våra hästar får endast grovfoder.. De är inga hårt tävlade hästar o klarar sig utmärkt på endast grovfoder!

*raderat*

10 tecken..

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med. Anser att jag inte har några "arbetande" hästar då de endast rids 2 timmar om dagen med minst 20 min uppvärmn och 20 min nervarvning. Båda går på lösdrift och den enda som hitills är lite mer igång är stoet som tävlar hoppning (endast 90 cm) på hösten. Valacken ska hoppas in i höst och går annars i skog och lite dressyrträning. De får fri tillgång till hösilage, betfor och en liten snutt lucern på morgonen. Stoet får lite havre men valacken får det han får för att inte känna sig utanför när stoet får.
Jag har hitills inte träffat på nån som ger kraftfoder för att hästen behöver det, utan bara för att "alla andra ger".
Intressant ämne och bra skrivet!

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
H
Foder & Strö Ni får ursäkta en nybörjare som just skaffat sin första häst (känner mig manad att skriva så eftersom tonen här på forumet tenderar att...
Svar
18
· Visningar
1 789
Senast: Honeypixie
·
Trav På underforumet hästvård så figurerar det en uppsjö trådar om foder och den enskilda individens näringsbehov. Sällan ser man att dom som...
Svar
4
· Visningar
1 527
Senast: Anna_pann
·
K
Foder & Strö Hej. nu tänker jag fråga den frågan som många frågat här, men man har aldrig riktigt fått det svar man förväntat sig att få: Vad ska...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama