Hästars ätposition inte alltid självklar

Sv: Hästars ätposition inte alltid självklar

Ja herregud vad man kan lägga forskningspengar på, mina hästar äter där det finns mat, står till och med på bakbenen för att få tag på äpplen från träd i hagen.
Att de är byggda för att äta från marken det skiter de i just då ;)
Såg en forskare på tv för någon vecka sedan, hon hade gjort den fantastiska upptäckten att hästar som vandes vid prasslande påsar inte var lika rädda som hästar som inte var vana vid påsar:angel:

hon hade gjort den fantastiska upptäckten att hästar som vandes vid prasslande påsar inte var lika rädda som hästar som inte var vana vid påsar:angel:
:eek:

:D
Mina äter också där det finns mat. Lite där de behagar. De har ju bal i hagen, ibland plockar de från toppen och ibland från marken.

Man måste ju se till hästarna som de olika individerna de faktiskt är!

Min häst är ung, växer så det knakar och har en kortare hals än han borde ha, för att det skulle vara optimalt för honom att äta från marken.

Han har hönät i boxen och höhäck/foderbord i hagen.

Varför? Jo, för att hästar som har kortare hals måste korrigera sin korta hals (behöver inte vara synligt kortare), genom att flytta fram eller bak ett av sina framben och riskerar då att få bockhov på en framhov och en plattare mera "utflyten" hov på den andra, då hästarna liksom vi, ställer oss i en position som vi känner oss bekväma i och då blir det oftast samma position hela tiden.

Sen ska man inte sätta hönät för högt upp, då det inte heller är bra, eller ha höhäcken/foderbordet för lågt eller för högt av samma anledning.

Bra riktlinjer:
Höhäcken bör placeras i boghöjd och hönätet skall plaseras som högst i huvudhöjd när hästen har viloposition med huvudet, ungefär i mankhöjd på hästen.

Jag visste inte detta för ens min hovslagare kom och sa till mig, att min häst hade en lite kortare hals än han borde för sina höga ben/stora kropp.

Så tänk på just din häst och ge den hö i höhäck, på marken eller i hönät om den behöver det!

Det negativa med hönät (el. högre sittande höhäck) som jag har förstått det är att tändernas slitning blir felaktig.
Inget som är några problem om hästen knycker äpplen ur träd eller liknande, utan ett problem som uppstår om hästen regelbundet utfodras på det sättet.
Det med hovarna och halsen har jag aldrig hört innan, men kan tänka mig att det skulle kunna bli ett problem.

Hur blir tändernas slitning annorlunda för att hästen tar fodret högre upp? Den tuggar väl likadant?

Hur blir tändernas slitning annorlunda för att hästen tar fodret högre upp? Den tuggar väl likadant?

Med huvudet i backen faller underkäken ner något och tuggytornas position blir optimal. Har jag för mig, frågan är bara om det är en teori eller belagt i studier...

Mina pojkar får kvällsmålet i nät men alla andra mål på marken så jag ser det inte som något problem i deras fall men om hästarna äter all mat upphöjd kan det kanske ha inverkan.

Jag har själv tänkt på just detta dom senaste veckorna då båda mina för hö i nät inne. Just för att man har ju hört att det inte e bra för hästar att äta ur nät.

Men det jag har lagt märke till när jag har kollat på när mina hästar tuggar sitt hö e att deras huvud e i ungefär samma höjd oavsett om dom får det på marken eller i nät.

Såg en forskare på tv för någon vecka sedan, hon hade gjort den fantastiska upptäckten att hästar som vandes vid prasslande påsar inte var lika rädda som hästar som inte var vana vid påsar:angel:

Oj, har man hört! :eek:
Tur att sådan här forskning bedrivs annars skulle man ju varken veta ut eller in ... :cool:

Jag minns inte exakt hur, men det var en veterinär som förklarade det för en annan hästägare i stallet för ett antal år sedan.
Jag har aldrig tänkt så mycket närmare på det, eftersom jag aldrig har haft behov av att fodar i nät någon längre period, och därför ej heller lagt det på minnet...
(om jag inte tar miste så finns den veterinären som användare här på buke, kanske h*n tittar in här om vi har tur och kan förklara hur det var)

Min hästtandläkare säger också att tänderna slits fel om de står med huvudet högt när de äter, han förklarade det också med att käken faller i rätt läge och tänderna nöts som de ska och det blir inga vassa kanter.

Fast samma undersökning borde kanske göras med hästar som fodras ute? För här var det ju om jag fattade det rätt boxar med hela väggar nertill vilket ju gör att hästarna ser ingenting när de äter från golvet. Det kanske inte blir samma utfall om hästarna fodras ute där de kan se hela sin omgivning även när huvudet är nära marken? För de flesta hästar vill ha bra koll på sin omgivning och det kanske var därför de valde hönätet?

Om du först tittar rakt fram och tänker på i vilken position din underkäke är, och sedan tittar du uppåt så känner du nog att underkäken dras bakåt i förhållande till vart din överkäke är. Så visst ändras positionen på tänderna beroende på huvudets hållning, och då slits annorlunda...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
830
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 515
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 545
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
3 183
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar