Sv: Hästars ätposition inte alltid självklar
Man måste ju se till hästarna som de olika individerna de faktiskt är!
Min häst är ung, växer så det knakar och har en kortare hals än han borde ha, för att det skulle vara optimalt för honom att äta från marken.
Han har hönät i boxen och höhäck/foderbord i hagen.
Varför? Jo, för att hästar som har kortare hals måste korrigera sin korta hals (behöver inte vara synligt kortare), genom att flytta fram eller bak ett av sina framben och riskerar då att få bockhov på en framhov och en plattare mera "utflyten" hov på den andra, då hästarna liksom vi, ställer oss i en position som vi känner oss bekväma i och då blir det oftast samma position hela tiden.
Sen ska man inte sätta hönät för högt upp, då det inte heller är bra, eller ha höhäcken/foderbordet för lågt eller för högt av samma anledning.
Bra riktlinjer:
Höhäcken bör placeras i boghöjd och hönätet skall plaseras som högst i huvudhöjd när hästen har viloposition med huvudet, ungefär i mankhöjd på hästen.
Jag visste inte detta för ens min hovslagare kom och sa till mig, att min häst hade en lite kortare hals än han borde för sina höga ben/stora kropp.
Så tänk på just din häst och ge den hö i höhäck, på marken eller i hönät om den behöver det!